נישואין אינן מתבטלין, מדוע? | בית המדרש – דיונים תורניים נישואין אינן מתבטלין, מדוע? | בית המדרש – דיונים תורניים
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן

יחזקאל יחזקאלי

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
76
תודות
137
נקודות
30
איש ואשה שהחליטו להפרד זה מזה בלי גט, האם תהפוך האשה לארוסה על כל המשתמע מכך, לא.
מדוע?
לכא' הם כבר לא חיים כנשואים, ולא נשאר אלא הקניין
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
לא הבנתי מה ההו"א.
וכמו שכתוב במשנה "וקונה את עצמה בגט ובמיתת הבעל".
הוא לא התכוון שתקנה עצמה, אלא תחזור להיות כארוסה כמבואר בדבריו, ובזה לא איירי המשנה שם
אבל מר שכח שיש גם קנין נישואין ששום דבר לא הפקיע אותו.
הוא חל בייחוד וכוונתו לשאול הרי הייחוד בטל
 
הוא לא התכוון שתקנה עצמה, אלא תחזור להיות כארוסה כמבואר בדבריו, ובזה לא איירי המשנה שם

הוא חל בייחוד וכוונתו לשאול הרי הייחוד בטל
הוא לא נפקע, ואין הגדרה הלכתית של בטל.
משל למה הדבר דומה, קידש בהנאה ועתה כבר אין נהנית בהנאה זו. וכי נימא שכיוון שבטלה ההנאה בטלו הקידושין?
 
משל למה הדבר דומה, קידש בהנאה ועתה כבר אין נהנית בהנאה זו. וכי נימא שכיוון שבטלה ההנאה בטלו הקידושין?
אין הנידון דומה לראיה, שם היה 'קנין' שקנה ברגע הקנין,
פה זה יותר עניין של 'מצב' (כהגדרת האחרונים) של ייחוד, והרי הוא דומה יותר לקידושי בן נח שחלים בייחוד ונפקעים בהפרדת הייחוד
 
אין הנידון דומה לראיה, שם היה 'קנין' שקנה ברגע הקנין,
פה זה יותר עניין של 'מצב' (כהגדרת האחרונים) של ייחוד, והרי הוא דומה יותר לקידושי בן נח שחלים בייחוד ונפקעים בהפרדת הייחוד
זה בדיוק הטעות, יש קנין נישואין.
 
אכן כדבריו, אבל בזה בדיוק הוא החידוש דלאחר מ''ת.
וכמו שהובא כאן בפורום בכ''מ שהחידוש של מ''ת הוא שיש תוקף נוסף לנישואין שהיו גם קודם ותוקף זה בא ע''י הקידושין, היינו שכשנעשו קידושין, שוב א''א להתיר את הקשר כקודם מ''ת, ולזה הועיל הקניין הקודם של האירוסין.

ואגב, מכאן הדעה שחופה קונה אף באירוסין , כיון שהקדים הקניין המאוחר (ויש עימי בכתובים על הסברא שיקנה והסברא לשלול) אך למעשה קניין הנישואין שואב את תוקפו מקניין האירוסין ואחר שנעשו שניהם ף, הרי קניין הנישואין אינו כקודם מ''ת, אלא מאוחד ממש עם קניין האירוסין והוא הפנימיות של קניין האירוסין.
 
זה בדיוק הטעות, יש קנין נישואין.
יישר כח עצום!
בדיוק זה מה שרציתי
מהו הקניין נישואין
מה נוסף בקניין בנישואין
נראה לי פשוט שמה שיורש אותה זה לא עצם הקניין אלא שמי שקנויה בקניין נישואין יורש אותה, תדע שהרי באותו הדבר "שארות" תלוי גם הדין לטמא לה, שהוא ודאי אינן קניין וא"כ למה קונה אותה בנישואין שאין לו באירוסין
ואם זה מצב, מדוע אינו מתבטל
 
יישר כח עצום!
בדיוק זה מה שרציתי
מהו הקניין נישואין
מה נוסף בקניין בנישואין
נראה לי פשוט שמה שיורש אותה זה לא עצם הקניין אלא שמי שקנויה בקניין נישואין יורש אותה, תדע שהרי באותו הדבר "שארות" תלוי גם הדין לטמא לה, שהוא ודאי אינן קניין וא"כ למה קונה אותה בנישואין שאין לו באירוסין
ואם זה מצב, מדוע אינו מתבטל
ההגדרה הפשוטה היא כך:

בקנין אירוסין הוא קונה את זה שהיא אסורה לכל העולם.

בקנין נישואין הוא קונה את זה שהיא מותרת לו.

ודבר זה שהיא מותרת לו - עדיין קנוי לו גם אם החליטו שלא להתייחד.
 
מה נוסף בקניין בנישואין
לענ''ד התירוץ טמון בשאלה מדוע אין נידון האם ניתן לעשות קניין נישואין ע''י כסף או שטר כבקניין הקידושין (ואילו בקידושין יש להדעה שיעשה קניין ע''י חופה ועד''ז הדיון גבי קידושי ביאה ו'חזקה' באישה)
 
ההגדרה הפשוטה היא כך:

בקנין אירוסין הוא קונה את זה שהיא אסורה לכל העולם.

בקנין נישואין הוא קונה את זה שהיא מותרת לו.

ודבר זה שהיא מותרת לו - עדיין קנוי לו גם אם החליטו שלא להתייחד.
האיסור לבעל בארוסה הוא רק דרבנן
מה שאומר שלא זה מה שנקנה לבעל בנישואין
שיש להם משמעות גם מדאו' [מיתה בחנק, ירושה, להטמא לה אם הוא כהן].
 

הודעות מומלצות

אמרו חז"ל: "אַסְיָא דְמַגָן בְמַגָן - מַגָן...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון