פרדוקסים הלכתיים וגלגל החוזר | בית המדרש – דיונים תורניים פרדוקסים הלכתיים וגלגל החוזר | בית המדרש – דיונים תורניים
  • פורום אוצר התורה מאחל לכל לומדי התורה: הצלחה מרובה בעבודת אלול, שיזכו לגדול בתורה, ביראה וביראת הרוממות, ולהתחיל את הזמן החדש בחשק ובשמחה - גילו ברעדה!

חזקי

משתמש רשום
gemgem
הודעות
64
תודות
167
נקודות
30
בספרות התורנית, פרדוקס הלכתי הוא פרדוקס של דין הלכתי אשר הסיבה לאמיתותו הופכת בסופו של דבר להיות הסיבה להפרכתו, וחוזר חלילה. התופעה מצויה למדי, למרות שאין עליה דיון נרחב אפילו בקרב האחרונים. בדור האחרון התחברו כמה ספרים העוסקים בענין זה.

באשכול אעלה כמה פרדוקסים בסגנון הזה מלבד מה שערכתי במכלול וכן פרדוקסים בסגנון סתירה מיניה וביה.
נא הוסיפו פרדוקסים נוספים.
 
פרדוקס קידוש החודש

דוגמא לפרדוקס הלכתי מפורסם הוא פרדוקס שמהותו העדר יכולת להכרעה בעקבות ניגוד עצמי בכללי ההכרעה. בפרדוקס קידוש החודש שני עדים אשר הגיעו לבית דין על מנת להזים עדות של זוג עדים אחר על מולד הלבנה וקידוש החודש באותו היום, כששני העדים המזימים יהיו ביום א' לחודש זה בני 13 וכשירים לעדות ההזמה הזו רק מאותו יום. אם העדים הראשונים כשרים, החודש מקודש ושני העדים השניים גדולים ויכולים להזים את הראשונים, אולם אז יפוג תוקף קידוש החודש והמזימים יחזרו להיות קטנים ופסולים לעדות ולהזמת העדים הראשונים.

המנחת חינוך כתב שאין כאן פרדוקס, כי עדות העדים הראשונים מתקבלת כיוון שבשעת מתן עדותם, בטרם נתקדש החודש על פיהם, הם עדים כשרים ואין באותו הזמן באפשרות העדים האחרונים הקטנים לפסלם. וגם לאחר שנגמר הדין והחודש קודש והמזימים הוכשרו לעדות, בהזמתם או פסילתם של העדים הראשונים אין ביטול לקידוש החודש, כיוון שגם קידוש בשגגה ובהטעיה ואף בזדון - נשאר בתוקף. לעומת זאת בספר דרך המלך כתב שבמקרה כזה אין מקדשים את החודש כי בכל מקום שיש פרדוקס - יש להשאיר את המצב כמו שהוא לפני שהגיע הפרדוקס. בספר מנחת סולת כתב טענה אחרת, שהעדים השניים פסולים משום שהם בעלי נגיעה אישית בעדות הזמה זו - שהרי הם מעדיפים לדחות את קידוש החודש ביום אחד כדי להתחייב במצוות רק למחרת.
 
פרדוקס נר חנוכה וקידושי אישה

בשו"ת מנחת אליעזר (חלק ד סי' סט) דן במקרה של אורחת באכסניה בחנוכה, שרצתה להשתתף בפרוטה עם בעל הבית בשביל קיום מצות הדלקת נר חנוכה. בעל האכסניה קידש אותה ואמר: "הרי את מקודשת לי בפרוטה שהיית צריכה לתת לי." ועתה יש לדון, שאם היא מקודשת - אז אינה צריכה לתת פרוטה, כי היא הרי אשתו, וממילא הוא לא נתן לה מאומה עבור קידושיה - ואזי שוב אינה מקודשת. ולמעשה כתב שיצאה ידי חובת נר חנוכה דרבנן, כיון שנתן לה את הזכות בנר הזה מרצונו ובמתנה.
 
פרדוקס ברכת המזון

פרדוקס נוסף הוא פרדוקס שאינו משאיר את המצב בתסבוכת הלכתית, אלא נותן נקודת מצב לא הגיונית, דוגמה לכך היא מה שכתבו התוספות (ברכות לז, א ד"ה נתן) כי לסוברים שמשתיית יין מתחייבת ברכת המזון, ואם נצרף לכך את הסוברים כי שמברכת המזון מתחייבת שתיית יין, הרי שיוצא מצב אבסורדי, לפיו כל השותה כוס יין יאלץ להמשיך לשתות כוסות יין עד אין סוף.
 
פרדוקס השבת אבידה וכיבוד אב

פרדוקס נוסף אינו רק מצב מסובך, ואינו גם תסבוכת הלכתית - מציאותית, דהיינו, תסבוכת במציאות שנגזרת מכוח דיני התורה, אלא הוא מצב הלכתי סבוך, תסבוכת זו העלו התוס' (קידושין לב א ד"ה רב יהודה), והיא כאשר יש לאדם שלוש אפשרויות; כיבוד אב, השבת אבידת עצמו או השבת אבידת חבירו, השבת אבידת חבירו קודמת לכיבוד אב, השבת אבידת עצמו קודמת להשבת אבידת חבירו, וכיבוד אב קודם להשבת אבידת עצמו (לדעה מסוימת).
 
פרדוקס בגירושין על תנאי

פרדוקס הלכתי מפורסם נוסף, הוא פרדוקס שהעלה רבי חיים ברלין, והוא במקרה של גירושין על תנאי, באופן הבא, כאשר בעל גירש את אשתו על תנאי שלא תאכל דבר איסור, לאחר מכן אסרה על עצמה דבר מאכל בנדר והבעל הפר לה את הנדר, ואכלה את אותו הדבר, אם נאמר שהיא מגורשת - הפרתו איננה מועילה, ואם כן היא אכלה דבר איסור, וא"כ אינה מגורשת. אך אם אינה מגורשת, א"כ הפרתו מועילה, וא"כ לא אכלה דבר איסור, וממילא מגורשת.
 
פתרון הפרדוקסים

פתרון לחלק מהפרדוקסים המצוטטים, אפשר למצוא על פי הכלל שיסד רבי שמעון שקאפ (שער יושר ז, טז ד"ה ומה דמועיל), לפיו כל חלות שאם יחול יגרום הדבר לפקיעתו - כלל לא חל. ולדוגמא, אדם שגירש אשה על מנת שלא תנשא לפלוני, והלכה ונשאת לו, כתבו תוספות (גיטין פג, א ד"ה עמדה) כי נישואיה לא חלו, וביאר זאת הרב שקאפ ע"פ יסודו, שכיוון שהנישואין לא יחולו גם אחרי ביטול הגירושין (שהרי אז תהיה אשת איש) לכך לא חלו הנישואין כלל.

ובספר המידות לחקר ההלכה (מידה ב עמוד לד) כתב:
"כשיש סתירה בין התחלת המשפט ובין סופו, או בין ההנחה הראשונה ובין המסקנא שאנו מוציאים ממנה, אם מתחילים אנו מפאת התנאי וע"י זה אנו באים לתוצאות של קיום המעשה הרי אנו סותרים את עצמנו. ולהפך, אם נרצה על ידי כך להסיק להפך שבביטול התנאי יתבטל המעשה - שוב יש בזה סתירה מיניה וביה. ואי אפשר לצאת מהתסבוכת הזו אם לא נקבע בבירור מהי הסיבה ומהי העדר הסיבה, שמובן מאליו שמסובָב שסותר את הסיבה אין במציאות ויש בזה משום תרתי דסתרי, ואם קיום התנאי הוא הסיבה אי אפשר לשמש בו במקום שע"י המסובב שבו - קיום המעשה - לא יהיה כלל במציאות; ולהפך, אי אפשר להשתמש בביטול התנאי בתור סיבה לביטול המעשה במקום שע"י המסובב תתבטל שוב הסיבה כנ"ל".
 
פרדוקס הסוכה

אדם בנה סוכה בגודל שבע על שבע טפחים, ותלה קישוטים על הדפנות, ונמצא הסוכה נתמעטה משיעורה, לפי מה דקי"ל נוי סוכה בטל לדפנות, ואם כן נחשב שנתעבו הדפנות עד שאין בסוכה שיעור שבע על שבע, ונמצא שהסוכה פסולה. אבל אם באמת נכריע שהסוכה פסולה, נמצא שאין הקשוטים נחשבים נוי סוכה, שהרי ליתא כאן סוכה, ואם כך שוב יש כאן שיעור סוכה, והסוכה כשירה, אבל אם נכשיר את הסוכה, שוב נמצא שהקישוטים הם נוי סוכה וממעטים הסוכה משיעורה. וחוזר חלילה.
 
פרדוקס המשומד עבר ומל בשבת

אדם מל במזיד בשבת, שאם זה נחשב מילה הרי הוא משומד וממילא זו אינה מילה המתקנת, ואם כן אינו משומד, ואז המילה חלה והוא משומד, וחוזר חלילה.
 
פרדוקס השבת

מצד אחד פיקוח נפש דוחה שבת. הרי שערך החיים גדול משל השבת. מצד שני מחלל שבת מות יומת. הרי שערך השבת גדול משל החיים?
בפתרון "הפרדוקס" הזה משיב המשך חכמה: על פי דיוק הפסוק המלמד על עונש מחלל השבת. בתחילת הפסוק נכתב "מחלליה מות יומת" ובסוף הפסוק נכתב "ונכרתה הנפש ההיא מקרב עמה". מורה התורה שנפש המחלל נכרתה מהעולם, וממילא לאו בר קיימא ועל כן מות יומת. ואין כאן סתירה לערך החיים מאחר שנפש המחלל כבר נכרתה קודם המיתה.
 
פרדוקס אבידה

כתב המנחת חינוך (מצוה רלט ו) הרואה אדם שעבר עברה חייב להחזירו למוטב אם הוא יכול, משום השבת אבדה, שאם על אבדת גופו חייב על אבדת נפשו לא כל שכן. מאידך מצינו שאין מחזירים אבידה למומר או אפיקורס להכעיס. ראה רמב"ם בהלכות גזילה ואבידה פרק יא ה"ג.
אם כך מה יקרה כאשר רואה מומר או אפיקורס שעוברים עבירה ויכול להחזירם למוטב האם מחוייב בזה? מצד אחד אם יחזירם למוטב הרי שגם על אבידתם יהיה חייב וממילא יתחייב להחזירם אבל כרגע שלא מחזירם אם כן גם על אבידתם אינו חייב וממילא גם על גופם אינו חייב.
 
פרדוקס הקפדן

אליהו הנביא היה קפדן (כידוע מעדותו של רבי יוסי בסנהדרין קיג.). הפרדוקס במה ששנוי במסכת כלה פ"ד שאחד מהתנאים שאליהו מציב בכדי להתגלות לאדם, שלא יהיה קפדן. אז כיצד הדברים עולים בקנה אחד?
 
פרדוקס הצוואה השרופה

על הבנים הרוצים לקיים את צוואת הוריהם שהורו לשרוף גופתם אחרי הפטירה (מתוך כבוד) עומד וניצב פרדוקס פשוט.
אם אינם מאמינים שיש חלילה המשך, ולכן הם מקיימים את בקשת הנפטר לשרוף את גופתו, עולה הפרדוקס מה פתאום יש צורך להתחשב ברצונו של מי שאיננו כאן, ואין לו שמץ מושג מה יעשו או לא יעשו עם גופתו, ואם אכן מאמינים שיש המשך ויש הישארות הנפש, הווי אומר שנשמת הוריהם הנפטר, חיה וקיימת והיא כעת בעולם האמת, ואם כן גם אם ביקש מהם ההורה בחייו לנהוג בצורה מסוימת, משהתוודעה לאמת המוחלטת בעולם ההוא, ברור שרצונו האמיתי שיתנהגו עימו כפי ההלכה ואם ישרפו עושים זאת בניגוד לרצונו, ומבזים אותו.
 
פרדוקס רוב

שלושה חנויות:
בחנות 1 מוכרים בשר כשר שהוא גם טהור
בחנות 2 מוכרים בשר כשר שאינו טהור
בחנות 3 מוכרים בשר טהור שאינו כשר

חנות 2 ו-3 שייכות לאותו אדם.
בשר הנמצא, יהיה שייך לבעל שתי החנויות, ויהיה כשר וטהור.
הרי לאותו אדם אין בשר כשר שהוא גם טהור...
 
פרדוקס המניין כסימן למציאה

אם אין להכריז על שני מטבעות כסימן למציאה כי מיעוט רבים שנים, אז גם אין להכריז על שלושה כי זה המיעוט החדש, וכן הלאה. (מבוסס על פרדוקס בוחן הפתע).
 
פרדוקס זמן קריאת שמע

זמן קריאת שמע נקבע לפי השעה המאוחרת ביותר שבה קמים בני מלכים. אבל כדי שבן-מלך יוכל לקרוא קריאת שמע בזמנה, הוא צריך לקום חצי שעה קודם, וכן הלאה.
 
פרדוקס לא תחנם

אדם רוצה להשיב אבידה לחברו הגוי, ולכן הוא מחליט להתכוון לקידוש ה' ולהשיב לו, מה הדין?
חברו השבתאי הכופר מעוניין בדווקא לעבור עבירת "לא תחנם" ולכן מכוון לטובתו של הגוי, האם הצליח בעבירתו?
 
פרדוקס זכירת עמלק - איך אפשר, גם למחות את זכר עמלק, וגם לזכור את מעשי עמלק?

פרדוקס העני על הסוס - לוקחים מהלווה העני את הסוס שלו, ואז נותנים לו אותו בחזרה כצדקה?

פרדוקס עשה לך רב - מי שלא יודע תורה צריך לשאול רב, אבל כדי לבחור את הרב הנכון צריך לדעת תורה.

פרדוקס הרב השקרן - אם רב כותב מאמר תורני שבו הוא טוען שלרב מותר לשקר, האם מאמר זה עצמו הוא שקר?

פרדוקס הנבל - איך ייתכן "נבל ברשות התורה" אם ע"פ התורה אסור להיות "נבל ברשות התורה"?

פרדוקס "לא תעמוד על דם רעך" - האם אדם, שמלכתחילה לא למד רפואה, טוב יותר מאדם שלמד רפואה וסירב לטפל בחולה?

פרדוקס קים לי 1 - אם אפשר להסתמך על פוסק אחד נגד שאר הפוסקים, מדוע אי אפשר לדחות את דעתו של אותו פוסק?

פרדוקס קים לי 2 - האם בית דין יכול להגיד "קים לי" שבית דין יכול להגיד "קים לי"?
 
פרדוקס קריאת המגילה

המנחת יצחק רבי יצחק וייס גאב"ד העדה החרדית זצ"ל פסק בזמנו ששכונת רמות אין דין של ירושלים לגבי פורים, והם צריכים לחגוג בי"ד אדר. רבי שלמה זלמן אוירבך התנגד לפסק זה וטען שרמות היא כירושלים ועל תושביה לחגוג בשושן פורים כמו הירושלמים.
בהנחה שהירושלמים מקבלים את בעל מנחת יצחק כרבה של העיר ירושלים, הרי שפסק רבי שלמה זלמן כאומר לתושבי רמות - "אם רמות בירושלים יש לשמוע לרב וייס. אם תשמעו לו הרי שרמות אינה ירושלים. אם רמות אינה ירושלים אין צורך לשמוע לרב וייס (שהרי אין תושבי רמות תושבי עירו של הרב וייס) ואז אפשר לשמוע לי - אם תשמעו לי הרי שרמות דינה כירושלים ויש לשמוע לרב ווייס וחוזר חלילה.
 

הודעות מומלצות

עַמֵּךְ עַמִּי וֵאלֹקַיִךְ אֱלֹקָי...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון