סוכות, שמח"ת ושמ"ע - פרדוקס הלכתי: חזו"א - כן או לא | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - פרדוקס הלכתי: חזו"א - כן או לא | ענייני דיומא

יראת ה' היא חכמה

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
88
תודות
232
נקודות
70
אספר מעשה שהתרחש עימי היום ערב חג הסוכות פה עיה"ק,

מאחר שהנני יהודי כשר וכל מגמתי היא לעשות רצון קוני - הסתובבתי ככל עמך בית ישראל בין דוכני ארבעת המינים לסוגיהם וזניהם... תוך כדי היותי מסתפק ומתלבט על האתרוג שבידי, האם הינו אותו האתרוג שדברה בו תורה באמרה ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר...

ומאי מספ"ל ??? אומר לכם...

כידוע שיש ספיקות רבים לגבי מין האתרוג האם הוא אותו האתרוג שדברו עליו חכמים או דלמא שמורכב הוא משאר זנים של פירות הדר... ועם ישראל נחלק בזה לכמה גדודים, יש הטוענים שוודאי זן האתרוג המרוקאי - הוא האתרוג עליו נאמר ו"לקחתם פרי עץ הדר", ויש הטוענים לעומתם מה פתאום - וודאי שהזן התימני הוא המיוחס ביותר, וודאי שעליו צריך לברך בכדי לצאת יד"ח ולמען לא תברכו ברכה לבטלה ח"ו...

ויש הטוענים לעומתם - מה שייך ??? הלא וודאי שזן חזו"א הוא פרי עץ ההדר עליו דברו חכמים!!!! ואם לקח החזו"א את האתרוג ובירך עליו ואמר ללא כל ספק שזהו האתרוג האמיתי שאיננו מורכב, א"כ וודאי וודאי שהינו אתרוג אמיתי ללא כל חשש!!!!

ברם, כידוע שבבדיקות מעבדה לאתרוגים מזן חזו"א, נמצא די אן אי זהה לחלוטין לזה של הלימון.. כן אותו הלימון הצהוב והחמוץ שאנו מכירים.... ונמצאה קירבה מיוחדת ביניהם, הרב מעבר לכל הזנים האחרים של האתרוגים, ששם הקשר ביניהם לא עובר את זה ששניהם פרות הדר - ותו לא מידי..

אמנם כלל הציבור הליטאי אי"ז איכפת לו כלל, מה יאמרו במעבדה פלונית או אלמונית... שהלא זה שאמר מרן החזו"א שזהו האתרוג - א"כ וודאי שזהו האתרוג ללא החששות!!! ומה נפק"מ מה יאמר פרופסור זה או אחר.....


נחזור למושא הסיפור:
בעודי בוחן את האתרוג הלז [שהוא מזן חזו"א], הבעתי רחשי ליבי בפני אברך ת"ח,
האם לא יתכן שאכן אי"ז אתרוג אמיתי ואינו אלא מורכב מלימון ושאר זנים שאינם ממין האתרוג??? האם לכה"פ לא ניטול ג"כ שאר זנים בכדי לצאת ידי חשש אמיתי???

רבותיי... לא אוכל לתאר לכם את גודל קצפו של אותו האברך, זעק הלה - חצוף! חצוף! חצוף! האין אתה מתבייש לפעור פיך כנגד מרן אדונינו החזו"א, וכיוון דנפיק מפומיה דמר - קדוש, ודי לפה קדוש שאמר כן, והמשיך הלז - מה לך ללין על דברי החזו"א , האין אתה מאמין בתורה מסיני?? ועוד כמה מיני גידופים על גודל חוצפתי לזלזל בכבודו של החזו"א... והפטיר לי אותו אברך לסיום... פשוט שאם אמר החזו"א אין מקום לספק כלל, ולא אכפת לי מה יהיו תוצאות המעבדה - יהיו אשר יהיו, די לי לסמוך על מרן החזו"א זלללל"ה.....

וכיוון שאותו אברך לא נמנה על בני משפחת גרינמן וכדו'... לכך הירהרתי בליבי - אהההה איזה יופי שכך היא אמונת החכמים של בני התורה, ומשלמים הם ממון רב, ואף לא מפקפקים דלמא אינו זן האתרוג המקורי שדברה עליו תורה.... ואמרתי בליבי, כמה גדול כח החזו"א שכך סומכים עליו בעיניים עצומות, עד אשר אין כח שיעמוד מנגד!!!


לא עברה כמחצית הדקה מאותו מונולג מרגש ומפעים -
ומביט אני בעיני באותו האברך המדובר, עומד סמוך למנורה עתירת וואט, בעודו אוחז ביד ימינו את האתרוג וביד שמאלו את זכוכית המגדלת, כמובן בעוד שמשקפיו מורמים אל על מעל ראשו בתנוחה רצינית... בעודי מאזין לאותו מידועינו שואל את המו"ץ האם הבלעטל שרואים דרך זכוכית המגדלת מתחת לפלורוסנט עתיר עוצמה - האם הוא מהווה סיבה לא לקחת את האתרוג ???? או שמא כיוון שהוא רק בלעטל ורואים אותו רק דרך זכוכית מגדלת ורק מחמת לתאורה רבה - לכך יהיה כשר לכתחילה??


ובזה נזעקתי מעומק ליבי !!!!!

היתכן ???????????

ההיתכן שלגבי זן האתרוג, אשר יש עליו שאלות רבות והוכחות מדעיות שאינו זן מוחלט של אתרוג !!!! בזה טוב לך עם החזו"א..... ואף אינך חושש כלל ועיקר שהרי החזו"א אמר......

א"כ מדוע הינך חושש לכל מיני נקודות שונות ומשונות למיניהם, שאינם נראים דרך הבטה בעלמא כדרך נטילתו !!!!! שהרי אותו החזו"א אמר ג"כ, שלא צריך לבדוק אלא כדרך נטילתו בהבטה בעלמא....

ומה נפשך הוא, שלכאו' כל האתרוגים מזן חזו"א לא היו צריכים להימכר ביותר ממאה וחמישים ש"ח במקסימום, כיוון שאין כלל מעליותא לכל הנקיות של האתרוג אם כשמביט בו בו כדרך לא רואה כלום...

ומדוע לגבי הזן שהוא דבר מהותי מאד, בזה אתה סומך על החזו"א - שהרי החזו"א אמר.... א"כ מדוע שלא תסמוך עליו גם בצורת הבדיקה של האתרוג????

וכיוון שאתה לא בודק אתרוג כמנהגו של החזו"א !!!! א"כ הרי צריך אתה גם לחשוש שזהו לא הזן האמיתי, ולברך גם על שאר הזנים בכדי לצאת ידי חשש אמיתי !!!!!


גוט יום טוב...
 
מענין לענין סמוך לאותו עניין,

חשבתי היום בליבי בסרקזם, עד כמה מגוחך הוא -

שכל אתרוג שמקרבים אותו סמוך לתאורה - נהיה חושך בעיניים...
 
ברם, כידוע שבבדיקות מעבדה לאתרוגים מזן חזו"א, נמצא די אן אי זהה לחלוטין לזה של הלימון.. כן אותו הלימון הצהוב והחמוץ שאנו מכירים.... ונמצאה קירבה מיוחדת ביניהם, הרב מעבר לכל הזנים האחרים של האתרוגים, ששם הקשר ביניהם לא עובר את זה ששניהם פרות הדר - ותו לא מידי..
בגלל האבקת הדבורים
 
ובזה נזעקתי מעומק ליבי !!!!!

היתכן ???????????

ההיתכן שלגבי זן האתרוג, אשר יש עליו שאלות רבות והוכחות מדעיות שאינו זן מוחלט של אתרוג !!!! בזה טוב לך עם החזו"א..... ואף אינך חושש כלל ועיקר שהרי החזו"א אמר......

א"כ מדוע הינך חושש לכל מיני נקודות שונות ומשונות למיניהם, שאינם נראים דרך הבטה בעלמא כדרך נטילתו !!!!! שהרי אותו החזו"א אמר ג"כ, שלא צריך לבדוק אלא כדרך נטילתו בהבטה בעלמא....

ומה נפשך הוא, שלכאו' כל האתרוגים מזן חזו"א לא היו צריכים להימכר ביותר ממאה וחמישים ש"ח במקסימום, כיוון שאין כלל מעליותא לכל הנקיות של האתרוג אם כשמביט בו בו כדרך לא רואה כלום...

ומדוע לגבי הזן שהוא דבר מהותי מאד, בזה אתה סומך על החזו"א - שהרי החזו"א אמר.... א"כ מדוע שלא תסמוך עליו גם בצורת הבדיקה של האתרוג????

וכיוון שאתה לא בודק אתרוג כמנהגו של החזו"א !!!! א"כ הרי צריך אתה גם לחשוש שזהו לא הזן האמיתי, ולברך גם על שאר הזנים בכדי לצאת ידי חשש אמיתי !!!!!
חושש לדברי החזו"א להחמיר ולא להקל...
 
היתכן ???????????

ההיתכן שלגבי זן האתרוג, אשר יש עליו שאלות רבות והוכחות מדעיות שאינו זן מוחלט של אתרוג !!!! בזה טוב לך עם החזו"א..... ואף אינך חושש כלל ועיקר שהרי החזו"א אמר......

א"כ מדוע הינך חושש לכל מיני נקודות שונות ומשונות למיניהם, שאינם נראים דרך הבטה בעלמא כדרך נטילתו !!!!! שהרי אותו החזו"א אמר ג"כ, שלא צריך לבדוק אלא כדרך נטילתו בהבטה בעלמא....
איני יודע איך היתה סיטואציה בשעת מעשה... אבל יתכן ויתכן שירצה את החזו"א הכי מהודר שיכול להיות וזן לא קשור בכלום להידור אלא שאחז שהוא הזן ואותו לקח, אבל עד כמה שימצא יותר נקי אי"ז קשור אחד לשלישי וברור
 
איני יודע איך היתה סיטואציה בשעת מעשה... אבל יתכן ויתכן שירצה את החזו"א הכי מהודר שיכול להיות וזן לא קשור בכלום להידור אלא שאחז שהוא הזן ואותו לקח, אבל עד כמה שימצא יותר נקי אי"ז קשור אחד לשלישי וברור
אם ברור לו, שזן חזו"א - הוא זן האתרוג האמיתי, שהרי החזו"א אמר עליו,
א"כ מ"ש להחמיר לבדוק יותר מכפי שאמר מרן החזו"א???
שהרי אם אינך סומך על מרן בפן ההלכתי, מדוע תסמוך עליו ללא כל ספק במין הזן האמיתי???

והלא, עד כמה שמחמיר יותר מן החזו"א, א"כ ראוי שיחמיר ג"כ במין הזן..
 
אם ברור לו, שזן חזו"א - הוא זן האתרוג האמיתי, שהרי החזו"א אמר עליו,
א"כ מ"ש להחמיר לבדוק יותר מכפי שאמר מרן החזו"א???
שהרי אם אינך סומך על מרן בפן ההלכתי, מדוע תסמוך עליו ללא כל ספק במין הזן האמיתי???

והלא, עד כמה שמחמיר יותר מן החזו"א, א"כ ראוי שיחמיר ג"כ במין הזן..
כי לחזו"א יתכן והיה אתרוג יותר נקי ואי"ז יותר מהחזו"א רק את הזן לקח כהחזו"א ודו"ק
 
ברם, כידוע שבבדיקות מעבדה לאתרוגים מזן חזו"א, נמצא די אן אי זהה לחלוטין לזה של הלימון.. כן אותו הלימון הצהוב והחמוץ שאנו מכירים.... ונמצאה קירבה מיוחדת ביניהם, הרב מעבר לכל הזנים האחרים של האתרוגים, ששם הקשר ביניהם לא עובר את זה ששניהם פרות הדר - ותו לא מידי..
דווקא אני שמעתי שלא היה בו (ובכל שאר האתרוגים) יותר מ15 אחוז DNA שונה, שזה כמובן מהאבקה, אשמח למקור שלך

מה שנכון זה שהמרוקאי והתימני הם משפחה אחת ואתרוגי אר''י (חזו''א הלפרין - לפקוביץ - חדרה - מהריל''ד) הם משפחה שונה
מה שמעורר נידון האם זה אותו פרי...
 
אני חושב שנידון זה תלוי בנידון הכללי, האם כאשר אני שומע לפסיקת רב אחד אני מחויב מעתה ללכת אחר כל פסיקותיו באש ובמים, ובזה ישנם כמה חלוקות, בפסקים פשוטים שכל אחד יכול להכריע כן בסברא נראה פשוט שזה שבשאלה זו הרב פסק לי כך זו לא סיבה שמעתה בכל שאלה אני אפסוק כמוהו [אם כי זכורני שבאחד מהאשכולות הביא מוהר"ר @גרינפלד שליט"א לא כך מהגרי"ס זללה"ה], אכן, בדברים שאינם מוכרעים בסברא - וכדגומת המקרה שהביא פותהא"ש - אם אני מכריע כפסיקה זו, לכאורה יש כאן אמירה ברורה שהרב שלי הוא החזון איש, כך שאני מוכרח לילך אחר כל פסיקותיו.

אגב, נשמח לדעת ביתר בירור את הפקפוקים בזן חזו"א.
 
אספר מעשה שהתרחש עימי היום ערב חג הסוכות פה עיה"ק,

מאחר שהנני יהודי כשר וכל מגמתי היא לעשות רצון קוני - הסתובבתי ככל עמך בית ישראל בין דוכני ארבעת המינים לסוגיהם וזניהם... תוך כדי היותי מסתפק ומתלבט על האתרוג שבידי, האם הינו אותו האתרוג שדברה בו תורה באמרה ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר...

ומאי מספ"ל ??? אומר לכם...

כידוע שיש ספיקות רבים לגבי מין האתרוג האם הוא אותו האתרוג שדברו עליו חכמים או דלמא שמורכב הוא משאר זנים של פירות הדר... ועם ישראל נחלק בזה לכמה גדודים, יש הטוענים שוודאי זן האתרוג המרוקאי - הוא האתרוג עליו נאמר ו"לקחתם פרי עץ הדר", ויש הטוענים לעומתם מה פתאום - וודאי שהזן התימני הוא המיוחס ביותר, וודאי שעליו צריך לברך בכדי לצאת יד"ח ולמען לא תברכו ברכה לבטלה ח"ו...

ויש הטוענים לעומתם - מה שייך ??? הלא וודאי שזן חזו"א הוא פרי עץ ההדר עליו דברו חכמים!!!! ואם לקח החזו"א את האתרוג ובירך עליו ואמר ללא כל ספק שזהו האתרוג האמיתי שאיננו מורכב, א"כ וודאי וודאי שהינו אתרוג אמיתי ללא כל חשש!!!!

ברם, כידוע שבבדיקות מעבדה לאתרוגים מזן חזו"א, נמצא די אן אי זהה לחלוטין לזה של הלימון.. כן אותו הלימון הצהוב והחמוץ שאנו מכירים.... ונמצאה קירבה מיוחדת ביניהם, הרב מעבר לכל הזנים האחרים של האתרוגים, ששם הקשר ביניהם לא עובר את זה ששניהם פרות הדר - ותו לא מידי..

אמנם כלל הציבור הליטאי אי"ז איכפת לו כלל, מה יאמרו במעבדה פלונית או אלמונית... שהלא זה שאמר מרן החזו"א שזהו האתרוג - א"כ וודאי שזהו האתרוג ללא החששות!!! ומה נפק"מ מה יאמר פרופסור זה או אחר.....


נחזור למושא הסיפור:
בעודי בוחן את האתרוג הלז [שהוא מזן חזו"א], הבעתי רחשי ליבי בפני אברך ת"ח,
האם לא יתכן שאכן אי"ז אתרוג אמיתי ואינו אלא מורכב מלימון ושאר זנים שאינם ממין האתרוג??? האם לכה"פ לא ניטול ג"כ שאר זנים בכדי לצאת ידי חשש אמיתי???

רבותיי... לא אוכל לתאר לכם את גודל קצפו של אותו האברך, זעק הלה - חצוף! חצוף! חצוף! האין אתה מתבייש לפעור פיך כנגד מרן אדונינו החזו"א, וכיוון דנפיק מפומיה דמר - קדוש, ודי לפה קדוש שאמר כן, והמשיך הלז - מה לך ללין על דברי החזו"א , האין אתה מאמין בתורה מסיני?? ועוד כמה מיני גידופים על גודל חוצפתי לזלזל בכבודו של החזו"א... והפטיר לי אותו אברך לסיום... פשוט שאם אמר החזו"א אין מקום לספק כלל, ולא אכפת לי מה יהיו תוצאות המעבדה - יהיו אשר יהיו, די לי לסמוך על מרן החזו"א זלללל"ה.....

וכיוון שאותו אברך לא נמנה על בני משפחת גרינמן וכדו'... לכך הירהרתי בליבי - אהההה איזה יופי שכך היא אמונת החכמים של בני התורה, ומשלמים הם ממון רב, ואף לא מפקפקים דלמא אינו זן האתרוג המקורי שדברה עליו תורה.... ואמרתי בליבי, כמה גדול כח החזו"א שכך סומכים עליו בעיניים עצומות, עד אשר אין כח שיעמוד מנגד!!!


לא עברה כמחצית הדקה מאותו מונולג מרגש ומפעים -
ומביט אני בעיני באותו האברך המדובר, עומד סמוך למנורה עתירת וואט, בעודו אוחז ביד ימינו את האתרוג וביד שמאלו את זכוכית המגדלת, כמובן בעוד שמשקפיו מורמים אל על מעל ראשו בתנוחה רצינית... בעודי מאזין לאותו מידועינו שואל את המו"ץ האם הבלעטל שרואים דרך זכוכית המגדלת מתחת לפלורוסנט עתיר עוצמה - האם הוא מהווה סיבה לא לקחת את האתרוג ???? או שמא כיוון שהוא רק בלעטל ורואים אותו רק דרך זכוכית מגדלת ורק מחמת לתאורה רבה - לכך יהיה כשר לכתחילה??


ובזה נזעקתי מעומק ליבי !!!!!

היתכן ???????????

ההיתכן שלגבי זן האתרוג, אשר יש עליו שאלות רבות והוכחות מדעיות שאינו זן מוחלט של אתרוג !!!! בזה טוב לך עם החזו"א..... ואף אינך חושש כלל ועיקר שהרי החזו"א אמר......

א"כ מדוע הינך חושש לכל מיני נקודות שונות ומשונות למיניהם, שאינם נראים דרך הבטה בעלמא כדרך נטילתו !!!!! שהרי אותו החזו"א אמר ג"כ, שלא צריך לבדוק אלא כדרך נטילתו בהבטה בעלמא....

ומה נפשך הוא, שלכאו' כל האתרוגים מזן חזו"א לא היו צריכים להימכר ביותר ממאה וחמישים ש"ח במקסימום, כיוון שאין כלל מעליותא לכל הנקיות של האתרוג אם כשמביט בו בו כדרך לא רואה כלום...

ומדוע לגבי הזן שהוא דבר מהותי מאד, בזה אתה סומך על החזו"א - שהרי החזו"א אמר.... א"כ מדוע שלא תסמוך עליו גם בצורת הבדיקה של האתרוג????

וכיוון שאתה לא בודק אתרוג כמנהגו של החזו"א !!!! א"כ הרי צריך אתה גם לחשוש שזהו לא הזן האמיתי, ולברך גם על שאר הזנים בכדי לצאת ידי חשש אמיתי !!!!!


גוט יום טוב...
יאמר אותו אברך-
"וכי בגלל שאני מקפיד על זן חזו''א אני יפסיד את חווית הקניה?"...
 
אספר מעשה שהתרחש עימי היום ערב חג הסוכות פה עיה"ק,

מאחר שהנני יהודי כשר וכל מגמתי היא לעשות רצון קוני - הסתובבתי ככל עמך בית ישראל בין דוכני ארבעת המינים לסוגיהם וזניהם... תוך כדי היותי מסתפק ומתלבט על האתרוג שבידי, האם הינו אותו האתרוג שדברה בו תורה באמרה ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר...

ומאי מספ"ל ??? אומר לכם...

כידוע שיש ספיקות רבים לגבי מין האתרוג האם הוא אותו האתרוג שדברו עליו חכמים או דלמא שמורכב הוא משאר זנים של פירות הדר... ועם ישראל נחלק בזה לכמה גדודים, יש הטוענים שוודאי זן האתרוג המרוקאי - הוא האתרוג עליו נאמר ו"לקחתם פרי עץ הדר", ויש הטוענים לעומתם מה פתאום - וודאי שהזן התימני הוא המיוחס ביותר, וודאי שעליו צריך לברך בכדי לצאת יד"ח ולמען לא תברכו ברכה לבטלה ח"ו...

ויש הטוענים לעומתם - מה שייך ??? הלא וודאי שזן חזו"א הוא פרי עץ ההדר עליו דברו חכמים!!!! ואם לקח החזו"א את האתרוג ובירך עליו ואמר ללא כל ספק שזהו האתרוג האמיתי שאיננו מורכב, א"כ וודאי וודאי שהינו אתרוג אמיתי ללא כל חשש!!!!

ברם, כידוע שבבדיקות מעבדה לאתרוגים מזן חזו"א, נמצא די אן אי זהה לחלוטין לזה של הלימון.. כן אותו הלימון הצהוב והחמוץ שאנו מכירים.... ונמצאה קירבה מיוחדת ביניהם, הרב מעבר לכל הזנים האחרים של האתרוגים, ששם הקשר ביניהם לא עובר את זה ששניהם פרות הדר - ותו לא מידי..

אמנם כלל הציבור הליטאי אי"ז איכפת לו כלל, מה יאמרו במעבדה פלונית או אלמונית... שהלא זה שאמר מרן החזו"א שזהו האתרוג - א"כ וודאי שזהו האתרוג ללא החששות!!! ומה נפק"מ מה יאמר פרופסור זה או אחר.....


נחזור למושא הסיפור:
בעודי בוחן את האתרוג הלז [שהוא מזן חזו"א], הבעתי רחשי ליבי בפני אברך ת"ח,
האם לא יתכן שאכן אי"ז אתרוג אמיתי ואינו אלא מורכב מלימון ושאר זנים שאינם ממין האתרוג??? האם לכה"פ לא ניטול ג"כ שאר זנים בכדי לצאת ידי חשש אמיתי???

רבותיי... לא אוכל לתאר לכם את גודל קצפו של אותו האברך, זעק הלה - חצוף! חצוף! חצוף! האין אתה מתבייש לפעור פיך כנגד מרן אדונינו החזו"א, וכיוון דנפיק מפומיה דמר - קדוש, ודי לפה קדוש שאמר כן, והמשיך הלז - מה לך ללין על דברי החזו"א , האין אתה מאמין בתורה מסיני?? ועוד כמה מיני גידופים על גודל חוצפתי לזלזל בכבודו של החזו"א... והפטיר לי אותו אברך לסיום... פשוט שאם אמר החזו"א אין מקום לספק כלל, ולא אכפת לי מה יהיו תוצאות המעבדה - יהיו אשר יהיו, די לי לסמוך על מרן החזו"א זלללל"ה.....

וכיוון שאותו אברך לא נמנה על בני משפחת גרינמן וכדו'... לכך הירהרתי בליבי - אהההה איזה יופי שכך היא אמונת החכמים של בני התורה, ומשלמים הם ממון רב, ואף לא מפקפקים דלמא אינו זן האתרוג המקורי שדברה עליו תורה.... ואמרתי בליבי, כמה גדול כח החזו"א שכך סומכים עליו בעיניים עצומות, עד אשר אין כח שיעמוד מנגד!!!


לא עברה כמחצית הדקה מאותו מונולג מרגש ומפעים -
ומביט אני בעיני באותו האברך המדובר, עומד סמוך למנורה עתירת וואט, בעודו אוחז ביד ימינו את האתרוג וביד שמאלו את זכוכית המגדלת, כמובן בעוד שמשקפיו מורמים אל על מעל ראשו בתנוחה רצינית... בעודי מאזין לאותו מידועינו שואל את המו"ץ האם הבלעטל שרואים דרך זכוכית המגדלת מתחת לפלורוסנט עתיר עוצמה - האם הוא מהווה סיבה לא לקחת את האתרוג ???? או שמא כיוון שהוא רק בלעטל ורואים אותו רק דרך זכוכית מגדלת ורק מחמת לתאורה רבה - לכך יהיה כשר לכתחילה??


ובזה נזעקתי מעומק ליבי !!!!!

היתכן ???????????

ההיתכן שלגבי זן האתרוג, אשר יש עליו שאלות רבות והוכחות מדעיות שאינו זן מוחלט של אתרוג !!!! בזה טוב לך עם החזו"א..... ואף אינך חושש כלל ועיקר שהרי החזו"א אמר......

א"כ מדוע הינך חושש לכל מיני נקודות שונות ומשונות למיניהם, שאינם נראים דרך הבטה בעלמא כדרך נטילתו !!!!! שהרי אותו החזו"א אמר ג"כ, שלא צריך לבדוק אלא כדרך נטילתו בהבטה בעלמא....

ומה נפשך הוא, שלכאו' כל האתרוגים מזן חזו"א לא היו צריכים להימכר ביותר ממאה וחמישים ש"ח במקסימום, כיוון שאין כלל מעליותא לכל הנקיות של האתרוג אם כשמביט בו בו כדרך לא רואה כלום...

ומדוע לגבי הזן שהוא דבר מהותי מאד, בזה אתה סומך על החזו"א - שהרי החזו"א אמר.... א"כ מדוע שלא תסמוך עליו גם בצורת הבדיקה של האתרוג????

וכיוון שאתה לא בודק אתרוג כמנהגו של החזו"א !!!! א"כ הרי צריך אתה גם לחשוש שזהו לא הזן האמיתי, ולברך גם על שאר הזנים בכדי לצאת ידי חשש אמיתי !!!!!


גוט יום טוב...
רבינו הרב @יראת ה' היא חכמה - אתה ממש כותב בלי בסיס.

א', רוב תלמידי החזו''א - ממש רובם ככולם - הקפידו על זן חזו''א, וכן כן היו בוחנים עם זכוכית מגדלת תחת אור חזק ושמש.

ואלו הן: מרן הגר''ח גריינמן, מרן הגר''ח קניבסקי, מרן הגר''י ברטלר, מרן הגר''י בויאר, מרן הגר''מ גריינמן, מרן הגר''ח ברים, מרן הגר''מ אטיק, ועוד רבות כהנה.

ב', דברי החזו''א בדעת המביט - הם לא כמו שכתבת בהבטה בלבד, אלא ההחזו''א סבר שכוונת המביט הוא מקרבה קרובה, ולא כמו שהבינו הרבה אחרונים מהבטה מרחוק.

אז כבודו, לפני שאתה מנסה לזלזל באברך יקר העושה הלכות כרבותיו - עיין נא במקורות.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
א' רוב תלמידי החזו''א ממש רובם ככולם הקפידו על זן חזו''א וכן כן היו בוחנים עם זכוכית מגדלת תחת אור חזק ושמש ואלו הן מרן הגר''ח גריינמן מרן הגר''ח קניבסקי מרן הגר''י ברטלר מרן הגר''י בויאר מרן הגר''מ גריינמן מרן הגר''ח ברים מרן הגר''מ אטיק ועוד רבות כהנה
לא הבנתי.
זה שהם גם עשו כך, זה אומר שזה לא פרדוקס?
ב דברי החזו''א בדעת המביט הם לא כמו שכתבת בהבטה בלבד אלא הן דבר המביט והחזו''א סבר שכוונת המביט הם מקרבה קרובה ולא כמו שהבינו הרבה אחרונים מהבטה מרחוק אז כבודו לפני שאתה מנסה לזלזל באברך יקר העושה הלכות כרבותיו עיין נא במקורות
א. הוא לא זלזל.
ב. בין אם דעת החזון איש היא שסגי בהבטה מרחוק ובין אם סובר שצריך מקרוב, בכל אופן בזכוכית מגדלת ותחת פנס בוודאי סבר שאין פוסל.
 
מאמר על אתרוג חזו''א
הנקודה הכי חזקה בסיפור היא שהחזו''א התבסס על החזקה המקורית של אתרוגי אר''י, ורק בדק שמה שלפניו לא הורכב שהתחילו חששות ההרכבות באר''י, ולפי''ז אין שום פקפוק באתרוג חזו''א כלל, דאין הכוונה שהחזו''א הסתכל על העץ ואמר 'נראה לי (אולי ברוה'ק) שזה אתרוג' אלא הסתכל בטבי''ע על העץ וראה שהוא לא מורכב, וכנראה גם איזושהי טב''ע על הפרי שלא היה נראה ריעותא דמורכב..
 

קבצים מצורפים

רבינו הרב יראת ה' אתה ממש כותב בלי בסיס א' רוב תלמידי החזו''א ממש רובם ככולם הקפידו על זן חזו''א וכן כן היו בוחנים עם זכוכית מגדלת תחת אור חזק ושמש ואלו הן מרן הגר''ח גריינמן מרן הגר''ח קניבסקי מרן הגר''י ברטלר מרן הגר''י בויאר מרן הגר''מ גריינמן מרן הגר''ח ברים מרן הגר''מ אטיק ועוד רבות כהנה
ב דברי החזו''א בדעת המביט הם לא כמו שכתבת בהבטה בלבד אלא הן דבר המביט והחזו''א סבר שכוונת המביט הם מקרבה קרובה ולא כמו שהבינו הרבה אחרונים מהבטה מרחוק אז כבודו לפני שאתה מנסה לזלזל באברך יקר העושה הלכות כרבותיו עיין נא במקורות
אל תספר סיפורים. רוב הרשימה הנ"ל לא בדקו את האתרוג בזכוכית מגדלת, אלא שלפעמים יש נקודה נראית שכדי לראות איזה נקודה זה בדיוק - אם זה פוסל או שזה רק לכלוך בודקים בזכוכית.

תיכנס לבית כנסת חזונישניק, ותספר לי מה ראית.

[פשוט שר' מנדל הוא לא ראי' בנדו"ד].

[ואגב אספר סיפור ששמעתי ביוט"ר האי שתא מפי ת"ח מנכדי הגר"י שפירא ז"ל, שפ"א נכנס אליו מישהו עם אתרוג נקי אשר מראהו החיצוני היה גרוע מאד וזרקו מעל פניו [כלשונו מהחלון] וא"ל סאיז כשר לריבע. והוסיף שכן הי' למקרוביו ולמי שידע שאפ' לנוהג בתקיפות, אבל פעמים שהיה מי שצריך לקרבו החמיא מאד].
 
לא הבנתי.
זה שהם גם עשו כך, זה אומר שזה לא פרדוקס?

א. הוא לא זלזל.
ב. בין אם דעת החזון איש היא שסגי בהבטה מרחוק ובין אם סובר שצריך מקרוב, בכל אופן בזכוכית מגדלת ותחת פנס בוודאי סבר שאין פוסל.
בררתי את הנושא מרן החזו''א כן רצה אתרוג שלא רואים גם בשמש מקרוב ממש
 
אל תספר סיפורים. רוב הרשימה הנ"ל לא בדקו את האתרוג בזכוכית מגדלת, אלא שלפעמים יש נקודה נראית שכדי לראות איזה נקודה זה בדיוק - אם זה פוסל או שזה רק לכלוך בודקים בזכוכית.

תיכנס לבית כנסת חזונישניק, ותספר לי מה ראית.

[פשוט שר' מנדל הוא לא ראי' בנדו"ד].

[ואגב אספר סיפור ששמעתי ביוט"ר האי שתא מפי ת"ח מנכדי הגר"י שפירא ז"ל, שפ"א נכנס אליו מישהו עם אתרוג נקי אשר מראהו החיצוני היה גרוע מאד וזרקו מעל פניו [כלשונו מהחלון] וא"ל סאיז כשר לריבע. והוסיף שכן הי' למקרוביו ולמי שידע שאפ' לנוהג בתקיפות, אבל פעמים שהיה מי שצריך לקרבו החמיא מאד].
כבודו אני גדלתי ועדיין גודל ביני עמודי תלמידי החזוו''א תלמידו של הגר''ח גריינמן אני הסתובבתי עם בני ר' חצקל. ובני ר' יודל בויאר . באתרוגים אז אל תספר כהנה חי ונושם שם כל הזמן
 
אמת שאצל גריינימן יש נטי' מסוימת לחומרא בזה אך לע"ד צריך לברר מה הגרצ"א מורה בזה וזה מן המבחן
אני גם גדלתי וגודל בישיבת סלבודקה ועד היום הנני בין יוצאיה ותלמידיה
והתחנכנו אצל הגרד"ל חזק מאד ובעניין הנ"ל גם אם לא זכורה לי הוראה פרטית בעניין בודאי הרוח הינה בכיוון ברור
 
נראה לי שזה מגיע ביחד עם פרלמן ירוק
ועוד נראה לי שיש מספיק מבני הקהילה שלא לוקחים לא פרלמן ולא ירוק
אלא אתרוג יפה של ברוך דונט או ניימן [במקרה היותר טוב מדודי רוטנברג [גדות כנרת]
 
אמת שאצל גריינימן יש נטי' מסוימת לחומרא בזה אך לע"ד צריך לברר מה הגרצ"א מורה בזה וזה מן המבחן
אני גם גדלתי וגודל בישיבת סלבודקה ועד היום הנני בין יוצאיה ותלמידיה
והתחנכנו אצל הגרד"ל חזק מאד ובעניין הנ"ל גם אם לא זכורה לי הוראה פרטית בעניין בודאי הרוח הינה בכיוון ברור
אתה יודע הרי שיש חילוק גדול ברמת החומרות בין ביתו של הגרד''ל לר' צבי אשר ור' משה בויאר עד הקו של הגר''ש
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

לאחר מה שקרה בבית השני

דיברו בבית הרביעי

על...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון