חידה בתלמוד וחז"ל - פתגמים במסכת סוכה | אוצר החידות חידה בתלמוד וחז"ל - פתגמים במסכת סוכה | אוצר החידות
הלל הזקן. (סוכה נ"ג ע"א.)
תניא אמרו עליו על הלל הזקן כשהיה שמח בשמחת בית השואבה אמר כן (1) אם אני כאן הכל כאן ואם איני כאן מי כאן
(2) הוא היה אומר כן למקום שאני אוהב שם רגלי מוליכות אותי
(3) אם תבא אל ביתי אני אבא אל ביתך אם אתה לא תבא אל ביתי אני לא אבא אל ביתך שנאמר.......
 
הלל הזקן. (סוכה נ"ג ע"א.)
תניא אמרו עליו על הלל הזקן כשהיה שמח בשמחת בית השואבה אמר כן (1) אם אני כאן הכל כאן ואם איני כאן מי כאן
(2) הוא היה אומר כן למקום שאני אוהב שם רגלי מוליכות אותי
(3) אם תבא אל ביתי אני אבא אל ביתך אם אתה לא תבא אל ביתי אני לא אבא אל ביתך שנאמר.......
ראשית כל יישר כח על הניסיון. אפשר לדון אם אכן שבח עצמי נחשב לפתגם חכמה.
בכל מקרה כפי שכתבתי "אמר ושמע". ואילו בכל המשפטים שהזכרת מדובר שהוא עצמו אמר.
 
אמר רבה בר בר חנה א''ר יוחנן סככה באניצי פשתן פסולה, בהוצני פשתן כשרה, והושני פשתן איני יודע מהו, והושני עצמן איני יודע מה נפשך וכו'
וברש"י: אמר רבה בר בר חנה. שמעתי ג' דברים מר' יוחנן, השנים פירש, והשלישי השיב איני יודע.
 
אמר רבה בר בר חנה א''ר יוחנן סככה באניצי פשתן פסולה, בהוצני פשתן כשרה, והושני פשתן איני יודע מהו, והושני עצמן איני יודע מה נפשך וכו'
וברש"י: אמר רבה בר בר חנה. שמעתי ג' דברים מר' יוחנן, השנים פירש, והשלישי השיב איני יודע.
רעיון מתוחכם ויפה. אבל כמובן שלא. מדובר על פתגמי חכמה ולא על הילכתא.
 
מסתמא כבר סיימו מסכת סוכות. ולכן אחוד חידה.
מי אמר ושמע 3 פתגמים במסכת סוכה, ומה הם?
תלמוד בבלי מסכת סוכה דף נו עמוד ב
אמר אביי אין כדאמרי אינשי שותא דינוקא בשוקא או דאבוה או דאימיה ומשום אבוה ואימיה קנסינן לכולה משמרה אמר אביי אוי לרשע אוי לשכינו טוב לצדיק טוב לשכינו [שנאמר אמרו צדיק כי טוב כי פרי מעלליהם יאכלו]

תלמוד בבלי מסכת סוכה דף נב עמוד א
אמר אביי אי מאן דסני לי הוה לא הוה מצי לאוקומיה נפשיה אזל תלא נפשיה בעיבורא דדשא ומצטער אתא ההוא סבא תנא ליה כל הגדול מחבירו יצרו גדול הימנו אמר רבי יצחק יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום שנאמר רק
 
תלמוד בבלי מסכת סוכה דף נו עמוד ב
אמר אביי אין כדאמרי אינשי שותא דינוקא בשוקא או דאבוה או דאימיה ומשום אבוה ואימיה קנסינן לכולה משמרה אמר אביי אוי לרשע אוי לשכינו טוב לצדיק טוב לשכינו [שנאמר אמרו צדיק כי טוב כי פרי מעלליהם יאכלו]

תלמוד בבלי מסכת סוכה דף נב עמוד א
אמר אביי אי מאן דסני לי הוה לא הוה מצי לאוקומיה נפשיה אזל תלא נפשיה בעיבורא דדשא ומצטער אתא ההוא סבא תנא ליה כל הגדול מחבירו יצרו גדול הימנו אמר רבי יצחק יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום שנאמר רק
יישר כח.
נכתב רק פתגם חכמה אחד.. (מילה שכעת אפשר לכתוב. אמרת כנף..) בקטע הראשון ולא בשני. וכן אחד מתוך השלושה הוא שמיעה ולא אמירה.
אני מאמין בך.. נא אל תכזבני ותמצא את הפתרון השלם.. :)
 
מדוע רק לאחד הנך קורא לו פתגם חכם??
כפי שהבנתי, וכן זו כוונתך (בפרטי) למשפט חז"ל כל הגדול מחבירו יצרו גדול הימנו. אמנם אני מדבר על משפט חכמה סוג של אמרת כנף, ולא משפט חזל"י.
 
אורחין רחיקא וצוותין בסימא
תלמוד בבלי מסכת סוכה דף נו עמוד ב
אמר אביי אין כדאמרי אינשי שותא דינוקא בשוקא או דאבוה או דאימיה ומשום אבוה ואימיה קנסינן לכולה משמרה אמר אביי אוי לרשע אוי לשכינו טוב לצדיק טוב לשכינו [שנאמר אמרו צדיק כי טוב כי פרי מעלליהם יאכלו]
מעולה!
כתבת משפט אחד שהוא אמר ומשפט אחד שהוא שמע.
נשאר עוד משפט אחד.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון