סוכות, שמח"ת ושמ"ע - קביעת מועד סיום התורה - אין מערבין שמחה בשמחה? | ענייני דיומא| דף 2 סוכות, שמח"ת ושמ"ע - קביעת מועד סיום התורה - אין מערבין שמחה בשמחה? | ענייני דיומא| דף 2
ועוד יש לעיין על עיקר הקושיא האם יש דין הילכתי שאוסר לעשות סיום מסכת במהלך המועד? הרי לא מצאנו כזה הלכה.
אלא שצריך לומר ששמחת סיום היא איננה נחשבת לשמחה שאסור לערב אותה בדברים אחרים ורק שמחה של בנית דבר חדש כבית יהודי או בנין בית המקדש הוי שמחה שאין מערבין (ששניהם הוא שמחת שבעה ימים)
 
אין בדבריו בכדי לפרס עיקר הקושיא אימת אומרים אין מערבין שמחה בשמחה, והיכן לא,

שהרי כל המצוות ענינם קירבת אלוקים,

וא"כ היכן נאמר זה והיכן זה
כאשר השמחה לא מיוחדת לפרט מסויים אין חסרון של אין מערבין וכמו שביאר מרן רי''ז הלוי שלכן מותר לעשות חתונה ביום הפורים.
 
במגילת אסתר מבואר: לקיים עליהן להיות עושים וגו' משתה ושמחה ע"ש הפור וגו'
 
נערך לאחרונה:
נודע שמורנו הגאון ר' שלמה זלמן אויערבך זצ"ל מגדולי הפוסקים נשא אישה בפורים וביום חתונתו דרש בענין זה שיש להקל וכן פסק מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל והוסיף שהרי המנהג להתחתן בלילה ועיקר מצות השמחה בפורים היא ביום ולא בלילה.
 
נודע שמורנו הגאון ר' שלמה זלמן אויערבך זצ"ל מגדולי הפוסקים נשא אישה בפורים וביום חתונתו דרש בענין זה שיש להקל וכן פסק מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל והוסיף שהרי המנהג להתחתן בלילה ועיקר מצות השמחה בפורים היא ביום ולא בלילה.
דברים נפלאים ומיוחדים

אך לענינא דילן, כל עוד יש שמחת פורים, מתי שהיא רק לא תהיה,

נאמר להאי כללא דאין מערבין שמחה בשמחה
 
צריך לאמר גדר כללי בכל דין אין מערבין שמחה בשמחה
 
אף לאחר דבריו, אין דבריו כפי שרצה כת"ר לבאר
למה לא?
בפסוק כתוב בך ודורשים בך בקב"ה בך בתורתך וכו'
ואף שכתוב רק פעם אחת ומנין לרבות כל הריבויים האלו
וע"כ שזה אותו שמחה ולא שמחה אחרת
 
נראה לי שיש לתרץ:
בשמיני עצרת הוא חג שמחה של הקב"ה כדברי המדרש. הקב"ה כביכול המארח רוצה שאנו נהיה איתו יום נוסף לבד בלי שאר האומות והוי שמחה שלו בנו.
ובאו חכמים ותיקנו את סיום התורה באתו יום שמשמעותו שמחה שלנו בו ובתורותו
 

הודעות מומלצות

מספר הרה"ג יצחק זילברשטיין שליט"א: הגיע אלינו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון