חנוכה - קושיית המנ"ח על הרמב"ם בהדלקת המנורה: האם 'דשן' דוחה שבת? – והכרעה אדירה מה'תולדות זאב' נגד המנ"ח! | ענייני דיומא חנוכה - קושיית המנ"ח על הרמב"ם בהדלקת המנורה: האם 'דשן' דוחה שבת? – והכרעה אדירה מה'תולדות זאב' נגד המנ"ח! | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!

התורה

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
1,109
תודות
2,039
נקודות
315
במנ"ח (מצוה צ"ח) בדין עריכת הנרות כתב להקשות ע"ד הרמב"ם (פ"ט ה"ז מביאת מקדש) שכתב: 'וכן הדלקת הנרות כשירה בזרים לפיכך אם הטיב הכהן את הנרות והוציאן לחוץ מותר לזר להדליקן'. והק' המנ"ח דהא במנורה ודאי הדלקה עושה מצוה דאל"כ כיצד ניתן להדליקה בשבת, דהרי אפשר להדליקה מע"ש ובשב"ק יגביהה ויניחנה, אלא ע"כ מצותה בהדלקה, וכ"ה ברש"י (שבת כב: בד"ה אי הדלקה) עיי"ש, ואי אמרי' דגבי מנורה הדלקה עושה מצוה הא בעינן הדלקה במקומה כמבואר בסוגיא דשבת, וא"כ כיצד כתב הרמב"ם דהדלקתן בחוץ כשרה, עכתו"ד.
(ועיי' ב'תולדות זאב' שבת (כב:) במש"כ לתרץ בזה מדודו מרן הגרצ"פ פראנק זצוק"ל).

וראיתי לזקני מרן הגה"ג רחש"פ פראנק זצוק"ל בס' 'תולדות זאב' (שבת שם שהשבוע היה היארצייט) שכ' להק' בעיקר הכרח המנ"ח, והוא מהא דהדלקתה דוחה שבת - דמצות המנורה היא בהדלקה, דלעולם י"ל דהנחה עושה מצוה, ומ"מ הטעם שהדלקתה דוחה שבת היא משום דלא ניתן להדליקה מע"ש דיפסל השמן והפתילה משום 'דשן' וכדאמרי' במנחות (פו:).
ועוד כתב להק' בהכרח המנ"ח, דהלא לאחר שציותה התוה"ק "להעלות נר תמיד" הו"ל כמילה בשבת, והיתכן לומר גבי מילה בשבת שיעשאה כלאחר יד וכדו' בכדי למזער באיסור וזו לא שמענו [ודלא כעדל"ת], וממילא ה"ה גבי המנורה דאף אי נימא דשייך להדליקה מע"ש התורה השוותה מנורה למילה בשבת, וצ"ע.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה