קנין איסור | פורום אוצר התורה קנין איסור | פורום אוצר התורה

קנין איסור

לא התבוננתי הרבה, אבל זכורני ע"פ הראשונים [רמב"ן ריטב"א קידושין טז.] שכתבו שמכח הקניין איסור העבד אסור בבת חורין, וכן מכוחו הוא חייב במצוות רק כאשה ולא כאיש. [רמב"ן רשב"א קידושין טז.] שההגדרה בחילוק בין קניין ממון לקניין איסור הוא שקניין ממוני הגדרתו שהבעלים קובע את דינו משא"כ קניין איסור הוא הגדרה שהעבד טפל לאדון והוא נידון כפי מה שצורך העבדות קובעת ודורשת, ולכן נוצר מצב אמצעי דמחד הוא יהודי כי מציאות של עבדות לישראל מחייבת יהדות [גם בלי הקניין איסור] אבל כיוון שאם הוא יהיה יהודי יהיה אסור להשתעבד בו הרי הקניין איסור תובע שיהדותו תהיה כאשה. אפ' להתקדם מכאן הרבה אבל אפ' וזה ההגדרה שזה לא שיש לבעלים דין בדבר אלא הדבר עצמו נהיה טפל לו ונידון כפי דיניו.
 
לא התבוננתי הרבה, אבל זכורני ע"פ הראשונים [רמב"ן ריטב"א קידושין טז.] שכתבו שמכח הקניין איסור העבד אסור בבת חורין, וכן מכוחו הוא חייב במצוות רק כאשה ולא כאיש. [רמב"ן רשב"א קידושין טז.] שההגדרה בחילוק בין קניין ממון לקניין איסור הוא שקניין ממוני הגדרתו שהבעלים קובע את דינו משא"כ קניין איסור הוא הגדרה שהעבד טפל לאדון והוא נידון כפי מה שצורך העבדות קובעת ודורשת, ולכן נוצר מצב אמצעי דמחד הוא יהודי כי מציאות של עבדות לישראל מחייבת יהדות [גם בלי הקניין איסור] אבל כיוון שאם הוא יהיה יהודי יהיה אסור להשתעבד בו הרי הקניין איסור תובע שיהדותו תהיה כאשה. אפ' להתקדם מכאן הרבה אבל אפ' וזה ההגדרה שזה לא שיש לבעלים דין בדבר אלא הדבר עצמו נהיה טפל לו ונידון כפי דיניו.
מדוע העבדות דורשת שיהא אסור בבת ישראל?
 
אבל כיוון שאם הוא יהיה יהודי יהיה אסור להשתעבד בו הרי הקניין איסור תובע שיהדותו תהיה כאשה.
מדוע אם יהדותו כאשה מותר להשתעבד בו,
ומשמעות לשונך שיהדות האשה פחותה
וכנראה כוונת מר שיהדותו קלושה גם מאשה ורק חיובו כאשה, והלשון אינו כשורה,
(או שכוונתך דפטור ממ"ע שהז"ג משום צורך העבדות, וכהטעם שכ' כמדומה האבודרהם, ואך זה תלוי אם פטור גם ממצוות שאשה פטורה שלא משום ז"ג).
 
בעקבות ההודעה כאן.
אולי מישהו יכול להסביר לי אחת ולתמיד, מהו 'קנין איסור'.
זה 'קנין' 'בעלות' 'חלות', מה זה בדיוק?
קנין איסור' הוא מצב הלכתי בו נוצרת זיקה מחייבת בין אדם לדבר, היוצרת איסור או הגבלה הלכתית על אותו דבר, זאת להבדיל מקניין ממוני גרידא.

במילים אחרות, זה לא 'קניתי - שלי', אלא יותר 'נקשרתי - אסור/חייב'. האיסור או החיוב נובעים מעצם הקשר ההלכתי שנוצר, ולא בהכרח מבעלות פיזית או ממונית, כדי להתיר את האיסור הזה, לעיתים נדרשת פעולה הלכתית מיוחדת שמפקיעה את הזיקה הזו (כגון גיטין בנשים ועבדים).

חשוב להדגיש: ה'קנין' כאן הוא לא במובן של בעלות, אלא במובן של יצירת הקשר ההלכתי המחייב שגורר אחריו איסור או חיוב.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון