קפדנות וכעס המותרות | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית קפדנות וכעס המותרות | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית

נראה לפשוט

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
176
תודות
362
נקודות
56
מסופר כי א' עשה צרות צרורות להרב שך, ואח"ז בא אותו א' לבקש מהרב שך שיעשה לו איזה טובה, ואמר הרב שך לתלמידיו כי למדתי אצל ב' תחי"ם, א' הגרי"ז והב' הגרא"ז, אילו היה בא מעשה כזה לפני הגרי"ז הגרי"ז היה משיב פנים כלפי אותו א', ואילו היה זה להגרא"ז היה עושה לו את הטובה.
והדברים מפורסמים כי כן היתה דרכו של הגרי"ז וכל יוצא"ח בדרך קפידא וכעס ואכמ"ל.
רציתי לשאול כתלמיד על הנהגת רבו האין זה איסור כעס, ולא שנינו דברי האגדה לאלפים כי צריך להיות בעל סבר פנים יפות, ועוד יל"ע האם קיבל זאת הגרי"ז מהגר"ח והבית הלוי או שהתחיל זה מעצמו. אשמח לעזרת הציבור.
 
רציתי לשאול כתלמיד על הנהגת רבו האין זה איסור כעס, ולא שנינו דברי האגדה לאלפים כי צריך להיות בעל סבר פנים יפות, ועוד יל"ע האם קיבל זאת הגרי"ז מהגר"ח והבית הלוי או שהתחיל זה מעצמו. אשמח לעזרת הציבור.
למה לא קשה לך על שמאי הזקן למשל שהיה קפדן?
 
מסופר כי א' עשה צרות צרורות להרב שך, ואח"ז בא אותו א' לבקש מהרב שך שיעשה לו איזה טובה, ואמר הרב שך לתלמידיו כי למדתי אצל ב' תחי"ם, א' הגרי"ז והב' הגרא"ז, אילו היה בא מעשה כזה לפני הגרי"ז הגרי"ז היה משיב פנים כלפי אותו א', ואילו היה זה להגרא"ז היה עושה לו את הטובה.
והדברים מפורסמים כי כן היתה דרכו של הגרי"ז וכל יוצא"ח בדרך קפידא וכעס ואכמ"ל.
רציתי לשאול כתלמיד על הנהגת רבו האין זה איסור כעס, ולא שנינו דברי האגדה לאלפים כי צריך להיות בעל סבר פנים יפות, ועוד יל"ע האם קיבל זאת הגרי"ז מהגר"ח והבית הלוי או שהתחיל זה מעצמו. אשמח לעזרת הציבור.
זה עניין של טבע האדם.
יש נוח לרצות ויש נוח לכעוס,
ואין בזה שום בעיה,
אם ההתנהגות היא על פי גדרי ההלכה.

הגרי"ז לא צריך להראות סבר פנים יפות,
למי שפגע בו ועוד מבקש ממנו טובה.
 
זה עניין של טבע האדם.
יש נוח לרצות ויש נוח לכעוס,
קָשֶׁה לִכְעֹס וְנוֹחַ לְרַצּוֹת,חָסִיד; נוֹחַ לִכְעֹס וְקָשֶׁה לְרַצּוֹת,רָשָׁע: (אבות, ה, י). נוסף על כך, אין עניין להדמות למדותיו של הבורא יתברך - מה הוא רחום וכו'?!
 
קָשֶׁה לִכְעֹס וְנוֹחַ לְרַצּוֹת,חָסִיד; נוֹחַ לִכְעֹס וְקָשֶׁה לְרַצּוֹת,רָשָׁע: (אבות, ה, י).
מי החליט שזה גם כשזה לא נוגד את ההלכה?
נוסף על כך, אין עניין להדמות למדותיו של הבורא יתברך - מה הוא רחום וכו'?!
והבורא תמיד נענה למכעיסיו?

ומלבד זאת מה תענה על שמאי הזקן?
 
נו, ושמאי הזקן לא היה קפדן?
התייחסתי לחלק הראשון של השאלה על הקב"ה.
את החלק הזה אינני מבין כ"כ, הרי הגמ' מסיקה להדיא (שבת ל:) : "ת"ר לעולם יהא אדם ענותן כהלל ואל יהא קפדן כשמאי".
 
התייחסתי לחלק הראשון של השאלה על הקב"ה.
את החלק הזה אינני מבין כ"כ, הרי הגמ' מסיקה להדיא (שבת ל:) : "ת"ר לעולם יהא אדם ענותן כהלל ואל יהא קפדן כשמאי".
זה לא עונה.
האם שמאי עצמו - עבר איסור?
ח"ו לאומרו.

אלא בהכרח שאין מדובר על חיוב אלא על עיצה או לפנים משורת הדין.
 
זה לא עונה.
האם שמאי עצמו - עבר איסור?
ח"ו לאומרו.

אלא בהכרח שאין מדובר על חיוב אלא על עיצה או לפנים משורת הדין.
או - שמדובר בהנהגה ששמאי בגדלותו יכל לכוון אותה למקומות נכונים, אך מי שלא כמותו - לא זו ההנהגה שצריך לנקוט.
נראה לי הרבה יותר פשט
 
או - שמדובר בהנהגה ששמאי בגדלותו יכל לכוון אותה למקומות נכונים, אך מי שלא כמותו - לא זו ההנהגה שצריך לנקוט.
הרב נראה לפשוט הדגיש שהוא שואל כתלמיד לפני רבו,
דהיינו שברור לכולנו שהגרי"ז לא עבר איסור, או לא התנהג כשורה,
ואנו רק רוצים לדון מה המקור שלו להיתר לנהוג כך.

יתכן שכמו שאתה אומר - הוא גם ידע לנתב זאת למקומות הנכונים.
 
הרב נראה לפשוט הדגיש שהוא שואל כתלמיד לפני רבו,
דהיינו שברור לכולנו שהגרי"ז לא עבר איסור, או לא התנהג כשורה,
ואנו רק רוצים לדון מה המקור שלו להיתר לנהוג כך.

יתכן שכמו שאתה אומר - הוא גם ידע לנתב זאת למקומות הנכונים.
הרב הנ"ל לא צריך פירוש לפירושו. לא היתה הו"א אחרת בהבנת דבריו.
ייתכן, אך כל מה שבאתי לומר הוא שלא ענית על השאלה. כי עדיין מצאנו שהדרך המובחרת היא נוח לרצות, ובודאי שהיה לגרי"ז כח לאמץ עמדה זו, ולכן התמיהה במקומה עומדת. ולו' טבע בני אדם אינו מספיק כאן לענ"ד.
 
הרב הנ"ל לא צריך פירוש לפירושו. לא היתה הו"א אחרת בהבנת דבריו.
ייתכן, אך כל מה שבאתי לומר הוא שלא ענית על השאלה. כי עדיין מצאנו שהדרך המובחרת היא נוח לרצות, ובודאי שהיה לגרי"ז כח לאמץ עמדה זו, ולכן התמיהה במקומה עומדת. ולו' טבע בני אדם אינו מספיק כאן לענ"ד.
אתה בטח לא מתכוון לומר ששמאי הזקן היה בדרגה פחותה מהגרי"ז ולכן לא "היה לו כוח לאמץ עמדה זו",
מה שאמרתי זה, שזה עניין שתלוי בטבעים,
להגרי"ז - כמו לשמאי הזקן - היה מספיק יראת שמים לדעת היכן להשתמש עם הכעס והקפדנות,
וממילא זה לא חיסרון כלל.
 
אתה בטח לא מתכוון לומר ששמאי הזקן היה בדרגה פחותה מהגרי"ז ולכן לא "היה לו כוח לאמץ עמדה זו",
מה שאמרתי זה, שזה עניין שתלוי בטבעים,
להגרי"ז - כמו לשמאי הזקן - היה מספיק יראת שמים לדעת היכן להשתמש עם הכעס והקפדנות,
וממילא זה לא חיסרון כלל.
א. על הגרי"ז גם נאמר דברי הגמ' לעולם יהא וכו'
ב. על שמאי מסבירים שזה היה כלפי שמיא דהיינו שכלפי עצמו כבר אמר שמאי עצמו הוי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות ורק היכא שהיה זה כבוד שמים כמעשה הגרים שמה הקפיד.
וח"ו איני בא לשפוט את הגרי"ז וגם אינני יודע את הנהגתו בעניין.
 
א. על הגרי"ז גם נאמר דברי הגמ' לעולם יהא וכו'
ב. על שמאי מסבירים שזה היה כלפי שמיא דהיינו שכלפי עצמו כבר אמר שמאי עצמו הוי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות ורק היכא שהיה זה כבוד שמים כמעשה הגרים שמה הקפיד.
וח"ו איני בא לשפוט את הגרי"ז וגם אינני יודע את הנהגתו בעניין.
לא דחית כלום.
מה זה בדיוק כבוד שמים? רק כשגר בא עם שאלות מוזרות או גם כשבא מציק אחד לבקש עזרה?
ובכלל, האם דברי הגמ' לעולם יהא אדם נאמרו בכל מקום או שיש פעמים שאין צריך להתייחס למישהו שהציק לי?
 
מה שאמרתי זה, שזה עניין שתלוי בטבעים,
להגרי"ז - כמו לשמאי הזקן - היה מספיק יראת שמים לדעת היכן להשתמש עם הכעס והקפדנות,
וממילא זה לא חיסרון כלל.
זה לא קשור ליר"ש, זה הנהגה שהתאימה כנראה לשמאי. ולשאר האנשים שאינם כמותו - כולל הגרי"ז (כפי שנכתב כבר לעי') מדריכה הגמ' שאין לנהוג כן.
אתה לא מתרץ בדבריך, הנחת היסוד של כולנו היא שהוא ידע היכן להשתמש וכו', השאלה מה היה הפרמטר לזה ומדוע עשה כן.
 
זה לא קשור ליר"ש, זה הנהגה שהתאימה כנראה לשמאי. ולשאר האנשים שאינם כמותו - כולל הגרי"ז (כפי שנכתב כבר לעי') מדריכה הגמ' שאין לנהוג כן.
אתה לא מתרץ בדבריך, הנחת היסוד של כולנו היא שהוא ידע היכן להשתמש וכו', השאלה מה היה הפרמטר לזה ומדוע עשה כן.
ממש לא ברור לי מדוע אתה מבדיל כל הזמן בין שמאי הזקן להגרי"ז,
אם הגרי"ז גם ידע את הגמ',
כנראה שאחז שבעניין זה אין הבדל בינו לבין שמאי.
על מה אתה מבסס את החילוק ביניהם?
 
ממש לא ברור לי מדוע אתה מבדיל כל הזמן בין שמאי הזקן להגרי"ז,
אם הגרי"ז גם ידע את הגמ',
כנראה שאחז שבעניין זה אין הבדל בינו לבין שמאי.
על מה אתה מבסס את החילוק ביניהם?
על בסיס קביעת הגמ' ש"לעולם יהא אדם ענוותן כהלל ולא.."
ממש לא ברור לי איך אתה דוחק לו' שהגרי"ז חשב שהוא לא נכלל בלעולם הזה.
לשמאי היתה התאמה מיוחדת לקפדנות שנהג בה, שמדברי הגמ' עולה שמאד לא פשוט להלביש את ההתאמה הזו על אדם אחר.
 

הודעות מומלצות

הצעיר שבחבורה יצר פוסט חדש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון