וירא - ראיה מפרשתינו שמלאכים בעלי בחירה | בראשית וירא - ראיה מפרשתינו שמלאכים בעלי בחירה | בראשית

תענוג

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
133
תודות
234
נקודות
80
יש ראיה מפרשתינו שמלאכים בעלי בחירה
כאמרם בב"ר פ"נ כי משחיתים אנחנו ר' לוי בשם רב נחמן מלאכי השרת על ידי שגילו מסטורין של הקב"ה נדחו ממחיצתן קלח' שנה ורבי תנחומא הוה מפיק לישנא קלה א"ר חמא בר חנינא על שנתגאו ואמרו כי משחיתים אנחנו את המקום הזה
וכמו שכתב הרמב"ן בהקדמת איוב שיש למלאכים בחירה רק שאין להם יצר הרע על כן לא ימצא בהם הרבה שיעשו דבר שלא נצטוו עליו
 
יש ראיה מפרשתינו שמלאכים בעלי בחירה
כאמרם בב"ר פ"נ כי משחיתים אנחנו ר' לוי בשם רב נחמן מלאכי השרת על ידי שגילו מסטורין של הקב"ה נדחו ממחיצתן קלח' שנה ורבי תנחומא הוה מפיק לישנא קלה א"ר חמא בר חנינא על שנתגאו ואמרו כי משחיתים אנחנו את המקום הזה
וכמו שכתב הרמב"ן בהקדמת איוב שיש למלאכים בחירה רק שאין להם יצר הרע על כן לא ימצא בהם הרבה שיעשו דבר שלא נצטוו עליו
תודה רבה על הדברים אך אולי בבקשה תוכל לפרט לי את הדברים כי קשה לי איך אפשר בחירה אם אין יצר הרע הרי תמיד יבחר בטוב? @תענוג
 
יש ראיה מפרשתינו שמלאכים בעלי בחירה
כאמרם בב"ר פ"נ כי משחיתים אנחנו ר' לוי בשם רב נחמן מלאכי השרת על ידי שגילו מסטורין של הקב"ה נדחו ממחיצתן קלח' שנה ורבי תנחומא הוה מפיק לישנא קלה א"ר חמא בר חנינא על שנתגאו ואמרו כי משחיתים אנחנו את המקום הזה
וכמו שכתב הרמב"ן בהקדמת איוב שיש למלאכים בחירה רק שאין להם יצר הרע על כן לא ימצא בהם הרבה שיעשו דבר שלא נצטוו עליו
רבינו בחיי בראשית פרק יט פסוק יג (פרשת וירא)
ובמלאכיו ישים תהלה, אלו המלאכים שנשתלחו לסדום שאמרו "משחיתים אנחנו", על שנתגאו ותלו הדבר בעצמם נדחו ממחיצתם קל"ח שנה. באור זה שלא נשתלחו בשליחותו של הקדוש ברוך הוא עד יעקב שחזרו אליו בשליחותו, שנאמר: (בראשית כח, יב) "והנה מלאכי אלהים" וגו'. וממהפכת סדום שהיה אברהם אבינו באותה שעה בן צ"ט שנה עד שבאו מלאכי אלהים הללו ליעקב תמצא קל"ח שנה. וזה שכתוב שם: עולים ויורדים בו, כלומר אותם שעלו במהפכת סדום עכשיו יורדים בו, וכל זמן הזה נענשו ולא הלכו בשליחות של מקום כלל. ומכאן יש עונש גדול למי שהוא תולה כבודו של הקדוש ברוך הוא בעצמו, כי כל העולם כולו ומלואו לא נבראו אלא לכבודו ית', ואין ראוי לתת כבודו לאחר.
משמע דיש להם
 
ברמב"ן עה"כ ומל ה' אלקיך וז"ל לימות המשיח תהיה הבחירה בטוב טבע ולא יתאוה הלב לרע כלל וזוהי מילת הלב הכתובה כאן וכמו שהיה באדם הראשון קודם החטא שלא היה בלבו דבר והפוכו עכ"ל ועאפ"כ חטא, גם בלי יצר הרע שייך לטעות ולחטוא.
מט"ט מחאוהו שיתין פולסי דנורא ולא משמע כי רצה ח"ו שיחשובו שיש שתי רשיות אבל מוכח כי שייך בחירה וטעות, וגם הכא בודאי לא רצו שיחשבו שתלוי בם זה חטא דק בטעות ומובא בספרים שהמלאכים האלו נתגשמו ברידתם למטה ולא יכלו להתעלה עד שיעקב העלם (וכמבואר ברבינו בחיי). זה ההתגשמות הוא בחי' שמאפשר יותר לטעות.
(ואגב, הובא כאן האשכול לענין בפני עצמו אבל כוונתי היה שע"כ שייך שיהיה אצל המלאכים כהונה והרב תורה יש לו עוד ראיה אחרת)
 

הודעות מומלצות

מעניין האם יש ספרדים שרואים עצמם כליטאים (כגון...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה