שיטות לימוד - פלפול ולומדות | בית המדרש – דיונים תורניים שיטות לימוד - פלפול ולומדות | בית המדרש – דיונים תורניים

גליציאני

משתמש רשום
gemgem
הודעות
44
תודות
68
נקודות
18
בדרך העיון, יש לימוד באופן מעמיק ויסודי בניתוח המושג וכיו"ב, ויש לימוד מעמיק באופן פילוסופי, ויש שיטה שונה לחלוטין מכל אלו והיא דרך הפלפול אשר נוצרה ע"י ר' יעקב פולק והתמשכה עד לשנות תרצ"ט, בעיקר באזורי פולין וגליציה. לאחר השואה דרך זו נפסקה לצערנו. מחמת מיעוט הכישרונות. דרך הפלפול היא הסקת נתונים בצורה חריפה במיוחד, מהמכלול השלם (לוגיקה). ויש וזה נעשה ע"י קושיא, שעל כרחינו ליישבה באופן זה, ולפי זה יוקשה כך, ועל כרחינו לומר כך, ולפי"ז יוקשה ממקום אחר כו' ויש באופן שונה קצת [דוגמא לכך אפשר לראות ההבדל בחשבון הפלפול בין הגר"מ שפירא והמאיר עיני חכמים, כל אחד בדרכו הוא].
 
לאחר השואה דרך זו נפסקה לצערנו. מחמת מיעוט הכישרונות. דרך הפלפול היא הסקת נתונים בצורה חריפה במיוחד, מהמכלול השלם (לוגיקה). ויש וזה נעשה ע"י קושיא, שעל כרחינו ליישבה באופן זה, ולפי זה יוקשה כך, ועל כרחינו לומר כך, ולפי"ז יוקשה ממקום אחר כו' ויש באופן שונה קצת [דוגמא לכך אפשר לראות ההבדל בחשבון הפלפול בין הגר"מ שפירא והמאיר עיני חכמים, כל אחד בדרכו הוא].
שמך נאה לך ואתה נאה לשמך...

ספריהם קיימים ונמצאים. והסיבה שהופסקה דרך לימוד זו, כי אינה משכנעת אף אחד כיום במסקנותיה

(וזה כולל כמובן את כל "רבותינו" ראשי הישיבות. כתבתי במרכאות, כי בניגוד לבד קודש, טיעון זה אינו משכנע אותי כלל, כי אם היו מבינים בצורה זו דווקא, מה יועילו מסורות רבותינו. אלא שהמציאות שהגדולים עם הקטנים, מי שנחשף ללימוד הגיוני עם חתירה להבנה אמיתית זנח את השיטות האחרות. ורבים הם).

אי"ז אומר כלום על אלו שלמדו כך, ויתכן שהם אכן הבינו טוב מאוד בדרכם. מה נעשה שבדורינו אין מבינים בדרכים אלו.



גילוי נאות: אני אוהב מאוד מאוד לעבור על ספרים מעין אלו (אם זה שו"ת שואל ומשיב, בית יצחק, מהר"ש ענגיל, מהרש"ם, ישועות יעקב וכיו"ב, מגליציא (כשמך), או חלקת יואב וספרי הקוז'יגלובער ור"מ זעמבא וכיו"ב מפולין. ומ"מ אי"ז צורת ההבנה המתיישבת בליבי. אלא שאני עומד נפעם ומתפעל מההיקף והשליטה במרחבי התורה. לא נקבתי בספרי שפ"א ואבנ"ז על אף פולניותם, עקב התאמתם לדורינו. כל אחד מהם לפי עניינו.
 
אי"ז אומר כלום על אלו שלמדו כך, ויתכן שהם אכן הבינו טוב מאוד בדרכם. מה נעשה שבדורינו אין מבינים בדרכים אלו.
התנגדות עצומה הייתה בעבר לשיטת הפלפול.
היכולת שלך להפוך את העניין לפשוט "כי היום לא מבינים כך", היא מעוררת פליאה...
 
התנגדות עצומה הייתה בעבר לשיטת הפלפול.
היכולת שלך להפוך את העניין לפשוט "כי היום לא מבינים כך", היא מעוררת פליאה...
ואותי
במחכ"ת שלא עיין על מה הגבתי בזה, לכאורה.

כי הגבתי על הגאליציאני דמתא שהיצר על כך שדרך הפלפול הנזכרת נעלמה בדור האחרון. ואכן לעולם הישיבות יתכן והיה חלק גדול בכך...
 
שמך נאה לך ואתה נאה לשמך...

ספריהם קיימים ונמצאים. והסיבה שהופסקה דרך לימוד זו, כי אינה משכנעת אף אחד כיום במסקנותיה
לדעתי הסיבה היא ההתרגשות הגדולה מתורת הגר"ח מבריסק זלה"ה, אנשים עטו עליה כמטמון. בנימה אישית אומַר שקשה לי עם העובדה לפיה תורת גאליציה ופולין היא אינה "אמת", כי מי אנו שנכריע מהי האמת, הלא דרך הפלפול רווח אצל כל גדולי הדור הענקיים, שגאונותם אינה מוטלת בספק כלל. [מי שפותח את ספריהם של גאוני גאליציה ופולין נדהם מגאונותם העצומה] ברור כי הגר"ח אינו יכול לחוות דעה כי דרך הפלפול איננה נכונה, כי גדולי הדור דורות לפניו למדו כך, ר' חיים רק חידש שיטה חדשה, הוא לא בא להפקיע את השיטה הקודמת! [עי' בהסכמת הגר"ח לספרו של הגר"מ פלאצקי זלה"ה בעל הכלי חמדה].

ולצערנו היום בגלל שלומדים בדרך ה"לומדות", בחורים התרגלו ללמוד את הגפ"ת בצורה רופפת, ומיד להתחיל להתפלסף, מי כמונו יודעים על כך שאם תבוא לבחור ליטאי ותתחיל מעט לשוחח איתו על הסוגיא עליה הוא עמל חודש (!) מתוספות מפורש בסוגיא, יתכן מאוד בסבירות גבוהה שהוא לא יהיה בעניינים. כי כדי "ללמדן" לא צריך ללמוד את כל הסוגיא גפ"ת. שונה מכך היא דרך הפלפול אשר כדי לחדש בה צריך לשלוט בכל הסוגיא מתחילתה ועד סופה, רק אז ניתן ללמוד לפיה. והדברים פשוטים, לכן לדעתי הסיבה אשר דרך הפלפול אינה רווחת כיום, היא פשוט כי צריך להיות מוכשר יותר מהרגיל ללמוד בדרך כזו.
 
נערך לאחרונה:
מי כמונו יודעים על כך שאם תבוא לבחור מפונבי'ז ותתחיל מעט לשוחח איתו על הסוגיא עליה הוא עמל חודש (!) מתוספות מפורש בסוגיא, יתכן מאוד בסבירות גבוהה שהוא לא יהיה בעניינים.
חבל להוציא לעז על ישיבה בישראל.
תבוא לביקור, תעשה סיור בהיכל הישיבה, בהיכל אוהל קדושים ובהיכל הגרח"ש,
מאות צורבים יוכלו ללבן איתך כל תוס' וכל רש"י,
בפרט כיום, שאפי' 'חידושי ר' נחום' אפשר למצוא פתוחים על סטנדרים ברחבי ההיכלות...
 
חבל להוציא לעז על ישיבה בישראל.
תבוא לביקור, תעשה סיור בהיכל הישיבה, בהיכל אוהל קדושים ובהיכל הגרח"ש,
מאות צורבים יוכלו ללבן איתך כל תוס' וכל רש"י,
בפרט כיום, שאפי' 'חידושי ר' נחום' אפשר למצוא פתוחים על סטנדרים ברחבי ההיכלות...
ח"ו איני בא להוציא לעז, אך יצא לי לשוחח עם בחורים רבים, לא רק שהחלק הלמדני שלהם מפותח בצורה לא מבוקרת [כוונתי שכבר כשהם הוא בכיתה ח' הרבה שלהם [אני יפנק את הרב"ס האלה בתואר ר"מ..] היה חייב להסביר להם את החקירה של מיגו כח הטענה כו', כי אם הוא לא אומר אחרונים בשיעור שלו, אזי הוא סתם רבה בחיידר... ממילא הילדים בנויים ורגילים לשמוע חקירות וסברות בלי להבין אותם באמת. משום כך הם אינם מוכרחים ללמוד את הגפ"ת כדי להמציא "שטיקל תיירה",
אגב, איני בא להוציא לעז על ישיבת פונבי'ז, וברור לי שהִנך צודק, וכי יש שם רבים וטובים אשר שולטים בסוגיות בצורה טובה, אבל, נא ללא לשכוח, כי ביחס לרמתם השכלית, הם יכלו להיות הרבה יותר מונחים בגפ"ת מאשר מה שהם באמת. הסיבה היא שהם פשוט לא משקיעים בגפ"ת מבחינתם זו רק דרך להגיע ללומדות של ר' שמואל או יהיו כאלו שיאהבו יותר את ר' יוסל, זה לא משנה כבר, זה אותו סימפטום.
 
אגב, איני בא להוציא לעז על ישיבת פונבי'ז, וברור לי שהִנך צודק, וכי יש שם רבים וטובים אשר שולטים בסוגיות בצורה טובה, אבל, נא ללא לשכוח, כי ביחס לרמתם השכלית, הם יכלו להיות הרבה יותר מונחים בגפ"ת מאשר מה שהם באמת. הסיבה היא שהם פשוט לא משקיעים בגפ"ת מבחינתם זו רק דרך להגיע ללומדות של ר' שמואל או יהיו כאלו שיאהבו יותר את ר' יוסל, זה לא משנה כבר, זה אותו סימפטום.
דומני שמרוב אהבתך לפלפול, אינך רואה את הלמדנות.
אתה צודק שהמצב היום, ובדגש על היום, שישנם כאלו שנשארים בגיל מבוגר באותה הבנה של הילדות בכל היסודות הלמדניים של עולם הישיבות,
אך רוב רובם של הבחורים, ולא רק בפוניבז' אלא בכל עולם הישיבות מחברון וולפסון ועד אורחות תורה ובית מדרש עליון, מתקדמים בהבנה כל הזמן,
לא דומה הבנה של מיגו כוח טענה בחיידר להבנה שמתקבלת אחר עיון בש"ג ישי"ק, ואינה דומה ההבנה של הישי"ק להבנה שמתקבלת אחר העיון בקיבוץ א'.
ממש לא לומדים "כדי להגיע לר' שמואל", זה נמצא בשולי המחנה ממש.
לומדים כל רש"י וכל תוס', לעומק.
 
נערך לאחרונה:
ח"ו איני בא להוציא לעז, אך יצא לי לשוחח עם בחורים רבים, לא רק שהחלק הלמדני שלהם מפותח בצורה לא מבוקרת [כוונתי שכבר כשהם הוא בכיתה ח' הרבה שלהם [אני יפנק את הרב"ס האלה בתואר ר"מ..] היה חייב להסביר להם את החקירה של מיגו כח הטענה כו', כי אם הוא לא אומר אחרונים בשיעור שלו, אזי הוא סתם רבה בחיידר...
אתה מוציא את הלעז ומקדים שאינך בא...

ומה נפלא שאתה מוציא את הלעז גם על הלומדים וגם על המלמדים.

ההערה הבאה מופנית גם אליך.

ישנם כאלו שנשארים בגיל מבוגר באותה הבנה של הילדות בכל היסודות הלמדניים של עולם הישיבות,
אך רוב רובם של הבחורים, ולא רק בפוניבז' אלא בכל עולם הישיבות מחברון וולפסון ועד אורחות תורה ובית מדרש עליון, מתקדמים בהבנה כל הזמן,
לא דומה הבנה של מיגו כוח טענה בחיידר להבנה שמתקבלת אחר עיון בש"ג ישי"ק, ואינה דומה ההבנה של הישי"ק להבנה שמתקבלת אחר העיון בקיבוץ א'.

אולי בטובך תסכים בנושא הספציפי הזה להבהיר ולהרחיב,

מה לך התחדש בהבנת 'מיגו - כח הטענה',

מהיותך בחיידר עד לש"ג בישי"ק,

ומהיותך בישי"ק לעיון בקיבוץ א'.
 
אולי בטובך תסכים בנושא הספציפי הזה להבהיר ולהרחיב,

מה לך התחדש בהבנת 'מיגו - כח הטענה',

מהיותך בחיידר עד לש"ג בישי"ק,

ומהיותך בישי"ק לעיון בקיבוץ א'.
אתה בעצם רומז שלך לא התחדש כלום בעניין ?
 
מה לך התחדש בהבנת 'מיגו - כח הטענה',

מהיותך בחיידר עד לש"ג בישי"ק,

ומהיותך בישי"ק לעיון בקיבוץ א'.

אני לא שמעתי את זה בחיידר, אבל כן בישי"ק,
וכיון שהיה לי רב'ה מצויין בעל הבנה אמיתית,
הוא ביאר את זה מצויין.

אבל הבנה של ילד היא הבנה של ילד,
אין לזה הגדרה, אבל זו הבנה ברמה פחותה.

אין לאף אחד יכולת להסביר מה השתנה,
אין על מה להניח את האצבע ולומר "זה מה שהבנתי יותר"...
אבל ההבנה עלתה רמה.

הדברים פשוטים ואינם צריכים לפנים.
 
אתה בעצם רומז שלך לא התחדש כלום בעניין ?

יתכן שלא התחדש לי.
בכל אופן, אני לא כתבתי שהתחדש לי משהו.
זה אתה שתיארתי את אותה ההתפתחות בהבנה.

מהתגובה הצינית שלך אני מבין את התשובה לשאלתי...

אני לא שמעתי את זה בחיידר, אבל כן בישי"ק,
וכיון שהיה לי רב'ה מצויין בעל הבנה אמיתית,
הוא ביאר את זה מצויין.
איך אתה יודע שהוא היה 'בעל הבנה אמיתית'...?
האם ידעת זאת כבר משנות הלימוד אצלו?

אבל הבנה של ילד היא הבנה של ילד,
אין לזה הגדרה, אבל זו הבנה ברמה פחותה.
אין לאף אחד יכולת להסביר מה השתנה,
אין על מה להניח את האצבע ולומר "זה מה שהבנתי יותר"...
אבל ההבנה עלתה רמה.

מילים, מילים, מילים.

בקיצור, אין משהו שהתקדם בהבנה.
אבל אתה משוכנע שההבנה עלתה רמה.
על סמך מה?...

הדברים פשוטים ואינם צריכים לפנים.

כל כך פשוטים...!
 
אני לא שמעתי את זה בחיידר, אבל כן בישי"ק,
וכיון שהיה לי רב'ה מצויין בעל הבנה אמיתית,
הוא ביאר את זה מצויין.

אבל הבנה של ילד היא הבנה של ילד,
אין לזה הגדרה, אבל זו הבנה ברמה פחותה.

אין לאף אחד יכולת להסביר מה השתנה,
אין על מה להניח את האצבע ולומר "זה מה שהבנתי יותר"...
אבל ההבנה עלתה רמה.

הדברים פשוטים ואינם צריכים לפנים.
אני יאמר אף יותר,
בפעם הראשונה בישי''ק אי שם, כהר''מ הנכבד הוציא את הנוסח הלז מתחת שפמו,
כולנו ללא יוצא מן הכלל התרגשנו, מתח עמד באוויר, תחושה של רגע היסטורי,
משהו מתחולל פה, זהו אנחנו למדנים, בלי פסיק, סוף פסוק!!!!!
מי שניסה לטעון כנגד נתקל בהתנגדות עזה, אנחנו הרי יודעים שמיגו זה לא פחות מכח טענה,
פשוט יש כח ויש טענה אז כח+טענה= מיגו.
תפסנו את זה כסיסמא, מי שהיא בידיו הוא למדן, יש לו את הקוד והוא נהיה משתמש - למדן.
הלמדנים של הישי''ק אלו הגבוהים עם ההבעה הרצינית הקשוחה
טענו בתוקף שמיגו אינו כח טענה סתם, כמו שכולם אומרים,
מיגו זה כח של הכח של הטענה, כח+כח+טענה = מיגו.
אני מקווה מאמין ומשוכנע שכולנו התבגרנו מאז, כל אחד בתורו ובדרכו,
הסקנו שהתורה היא לא בית תוכנה.
אין סיסמאות אין קודים.
יש הבנה.
 
יתכן שלא התחדש לי.
בכל אופן, אני לא כתבתי שהתחדש לי משהו.
זה אתה שתיארתי את אותה ההתפתחות בהבנה.
בענייני דעלמא כן הרגשת שחלה התפתחות בהבנה שלך?
אם כן, ואני מניח שזאת התשובה,
מדוע ביסודות למדניים שדורשים הרבה יותר כשרון והבנה מעניינים שבעלמא, לא הרגשת שינוי.
 
חבל להוציא לעז על ישיבה בישראל.
תבוא לביקור, תעשה סיור בהיכל הישיבה, בהיכל אוהל קדושים ובהיכל הגרח"ש,
מאות צורבים יוכלו ללבן איתך כל תוס' וכל רש"י,
בפרט כיום, שאפי' 'חידושי ר' נחום' אפשר למצוא פתוחים על סטנדרים ברחבי ההיכלות...
ברור שיודעים ללבן, אך האם אין חלק מסוים של ניתוח שחסר לרוב הבחורי ישיבות בדורנו? הרי תוכן כל סוגיה שונה מחברתה, וגם בתוך כל סוגיה יש חלק של חשבון סברא הגדרה וכו', האם לא ברור שכדאי לדעת להתייחס לכל חלק באופן הראוי לו ולא לדלג שלבים? בזה, ייתכן ודורנו הפסיד ממה שאין כמעט ת"ח משפיעים שלומדים בדרך הפלפול, או שאפילו עוסקים באופן רחב בחשבונות כשל המהרש"א והפנ"י, וככל ששושמעים פחות לימוד מסוג שכזה, אז גם איפה שזה כן נצרך הבחור פחות יודע לגשת ולהשתמש בזה.
 
יש כח ויש טענה אז כח+טענה= מיגו.

מיגו זה כח של הכח של הטענה, כח+כח+טענה = מיגו.

רגע.
מה עם כח בחזקת טענה = מיגו...?

אין סיסמאות אין קודים.
יש הבנה.


ומה היא ההבנה?

או שעדיין בסיסמאות עסקינן...!

רבים מההגדרות מהסוג הזה שנשמעים ע"י צעירים ואף בוגרים,
אינם אלא סיסמאות חלולות, משחקי מילים, ומשפטים מתוחכמים.
 
רגע.
מה עם כח בחזקת טענה = מיגו...?




ומה היא ההבנה?

או שעדיין בסיסמאות עסקינן...!

רבים מההגדרות מהסוג הזה שנשמעים ע"י צעירים ואף בוגרים,
אינם אלא סיסמאות חלולות, משחקי מילים, ומשפטים מתוחכמים.
לא חכמה להתלות בדוגמה כזו שנשתברו עליה מאות קולמוסים. באמת ההבנה של כח טענה רבים הטילו ספק בקיימותה (הגר"נ עוקר אותה מאיך שרגילים להבין ועוד רבים).
 
רגע.
מה עם כח בחזקת טענה = מיגו...?
שאלה ממש יפה, חבל שבזמנו בישי''ק היא לא עלתה לי, יש מצב שהייתי מצליח להנדס אז קוד חדש,
ומי יודע איזה דלתות הוא היה פותח, אולי אפי' היו מכנים אותי ''שרייבריסט''.
אם אכן מבקש אתה הסבר מניח את הדעת בעניין, אשמח לעזור. רק תגיד.
רבים מההגדרות מהסוג הזה שנשמעים ע"י צעירים ואף בוגרים,
אינם אלא סיסמאות חלולות, משחקי מילים, ומשפטים מתוחכמים.
לגמרי, כבר ציינתי שכל אחד מתבגר מזה בתורו ובדרכו,
אבל עם מעט סבלנות זה עובר לכולם.
 
לא חכמה להתלות בדוגמה כזו שנשתברו עליה מאות קולמוסים.

תרצה לזרוק דוגמא אחרת...?

אם יוצא לך לשמוע בחורים שמוסרים חבורות,
תוכל לשים לב לתופעה שתיארתי.

מתחילים מצוין,
מסדרים את הקושיות בסוגיא בבהירות נפלאה,
ואז...
אחת מהשתיים.
או שאומרים את הדברים הנכונים שכבר נאמרו בדור הקודם בצורה מתוסבכת ככל האפשר,
עד שנעשים הדברים כעיסה דביקה של ניסוחים פתלתלים,
או ש...
סתם מקשקשים בשכל.

בודדים יאמרו את הדברים המקובלים באותה בהירות שבה הסבירו את הקושיות.
נכון, הם לא חידשו משהו, אבל לפחות הם הבינו את מה שהם אמרו.

כשהערתי על כך לבחור, (על הפער בבהירות בין הקושיות לבין התירוץ)
הוא שתק כמה שניות,
ואמר לי ברצינות תהומית: אני יודע, זה באמת עמוק, לא יודע אם כולם יבינו את זה...

אם אכן מבקש אתה הסבר מניח את הדעת בעניין, אשמח לעזור. רק תגיד.
הנה אמרתי. רוצה.
 
איך אתה יודע שהוא היה 'בעל הבנה אמיתית'...?
האם ידעת זאת כבר משנות הלימוד אצלו?
שמעתי מאבי שהכירו....
אבל כן, היום אני כשרואה את המחברות שכתבתי אז וציטטתי אותו, אני רואה את הבהירות המופלאה.
מילים, מילים, מילים.

בקיצור, אין משהו שהתקדם בהבנה.
תוכל בבקשה להגדיר לי,
את ההבדל בין הצורה שהבנת את מעמד הר סיני בגן, לבין איך שאתה תופס אות זה היום?
אבל אתה משוכנע שההבנה עלתה רמה.
על סמך מה?...
אכן,
הדברים באמת פשוטים, ברורים ומאירים ואינם צריכים לפנים,
ככל שעולים בגיל עולים בהבנה,
זה כלל בסיסי, ידוע,
והוא לא רק בתורה אלא בכל דבר חכמה.
השאלה היא,
כמה משתמשים בשכל,
האם פותחים את ההגדרות מתחילה ומנסים להבין מחדש, כאילו זו פעם ראשונה,
או שאומרים "אני כבר יודע, מיגו זה כוח טענה וכו'..."
ברור שיודעים ללבן, אך האם אין חלק מסוים של ניתוח שחסר לרוב הבחורי ישיבות בדורנו? הרי תוכן כל סוגיה שונה מחברתה, וגם בתוך כל סוגיה יש חלק של חשבון סברא הגדרה וכו', האם לא ברור שכדאי לדעת להתייחס לכל חלק באופן הראוי לו ולא לדלג שלבים? בזה, ייתכן ודורנו הפסיד ממה שאין כמעט ת"ח משפיעים שלומדים בדרך הפלפול, או שאפילו עוסקים באופן רחב בחשבונות כשל המהרש"א והפנ"י, וככל ששושמעים פחות לימוד מסוג שכזה, אז גם איפה שזה כן נצרך הבחור פחות יודע לגשת ולהשתמש בזה.
זה נכון.
ודאי שהיה בפלפול משהו שאין בלמדנות,
אבל היו מגדולי הדור שהחליטו שההפסד שווה את הדרך,
מכאן ועד לומר שהיום בחורים יתקעו על תוס' ולא ידעו מה להסביר,
הדרך ארוכה עד מאוד.
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון