שרו של מצרים הנקרא עוזא | פורום אוצר התורה

שרו של מצרים הנקרא עוזא

כותרת האשכול

גרינפלד

משתמש מוביל
פרסם 5 מאמרים
הודעות
475
תודות
1,466
נקודות
207
כתב הבעה"ט על הפסוק י"ד י' "והנה מצרים נוסע אחריהם", בזה"ל:
זה עוזא שר של מצרים (מדרש ויושע), ולכך אמרו עזי וזמרת י-ה, עמד לי כנגד עוזא שר של מצרים, ולכך אמר "עזי".
והנה בשוחר טוב תהלים י"ח כתוב "יצילני מאויבי עז" - זה פרעה;
ועה"פ "אמר אויב" - מביא הגרח"ק ב'למכסה עתיק' שבמכילתא כתוב שזה פרעה, ובזוה"ק כתוב שזה שר של פרעה.
ואם השר של פרעה זהו השר של מצרים, או עכ"פ יש קשר ביניהם - יתכן לרמוז ש"אויבי עז" רמז לעוזא.

ושמעתי לומר ש"בצאת ישראל ממצרים בית יעקב מעם לועז" - גם רומז לעוזא.

והנה בראשונים כתוב רמז על כל הימי של פסח ע"פ אתב"ש, שביום שיוצא א' של פסח - יוצא תשעה באב, ב' - שבועות, וכן הלאה.
ועל היום השביעי ז"ע - לא כתוב,
ויתכן שהענין של יום זה - הוא העוז של הקב"ה כנגד עוזא, כמש"כ הבעה"ט.

ויתכן להוסיף, שהגר"א כתב שבשם ע"ב הרמוז בפסוקים "ויסע ויבא ויט" - אין ג', כי אין גאווה לפני המקום,
וא"כ יתכן שהרי ב"האדרת והאמונה" - ומרים "העוז והענווה לחי עולמים", שהעוז הולך ביחד עם ענווה.
[ו"גאה גאה" - זה רק ביחס לניצחון על המצרים].
 
ושמעתי שי"א ששמו היה רהב, ורמוז במילים רודפיהם השלכת במצולות - ר"ת רהב, שגם השר הושלך לים.
הוא בשער הפסוקים להאריז"ל בנחמיה
ובס' מגדים חדשים חגיגה ה ע"א שמשמע מדבריו שרהב ודומה הם אחד
 
כתב הבעה"ט על הפסוק י"ד י' "והנה מצרים נוסע אחריהם", בזה"ל:
וראיתי בפירוש הרא"ש וברבינו בחיי, שכתבו שהיה עוזא שרו של ים.
 
ושמעתי שי"א ששמו היה רהב, ורמוז במילים רודפיהם השלכת במצולות - ר"ת רהב, שגם השר הושלך לים.
הוא שרו של ישמעאל, עיין בזוה"ק פרשת בלק קצב:
כֵּיוָן דְּבִיעֵר דָּא, וְאַעְבַּר דָּמָא בִּישָׁא מִדְּרוֹעָא שְׂמָאלָא, אַהְדָּר לִדְרוֹעָא יְמִינָא (ס''א שמאלא) חָמָא בֵּיהּ אוּף הָכִי, אָמַר הָכִי נָמֵי אִצְטְרִיךְ לְנַקְיָיא, מִדָּמָא בִּישָׁא, דְּרוֹעָא דָּא. קָרָא לְרַהַ''ב אָמַר לֵיהּ, תִּבְעֵי אַתְּ אוֹרַיְיתָא דִּילִי. אָמַר לֵיהּ, מַה כְּתִיב בָּהּ. דָּלִיג לֵיהּ, וְאָמַר לֹא תִּנְאַף. אָמַר וַוי אִי יְרוּתָא דָּא יַחֲסִין לִי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, יְרוּתָא בִּישָׁא, דְּיִתְעַבָר בָּהּ כָּל שָלְטָנֵי, דְּהָא בִּרְכָתָא דְּמַיָּא נָטִילְנָא, בִּרְכָתָא דְּנוּנֵי יַמָּא, דִּכְתִיב (בראשית א) פְּרוּ וּרְבוּ וְגוֹ'. וּכְתִיב (בראשית יז) וְהִפְרֵיתִי אוֹתוֹ וְהִרְבֵּיתִי אוֹתוֹ וְגוֹ' וּכְתִיב (בראשית טז) וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם.
כדאי לעיין קצת לפני וקצת אחרי
 
אולי תביא את לשונם
פירוש הרא"ש על התורה פרשת בשלח
כך משה רבינו הלך אל עוזא שרו של ים ומטה האלהים בידו אשר חקוק בו השם המפורש וימאן השר לפתוח לו מימיו א"ל לית אנא מתכביש מן קדם ילוד איתתא כדמפורש באגדת ויושע. לסוף נגלה הקדוש ברוך הוא בכבודו על הים אז ראה הים וינס מפניו ויקרא אליו מה לך הים כי תנוס אל תירא כי אתה שומר נאמן ושמרת דרך פקודי אשר הפקדתיך מששת ימי בראשית שלא לפתוח מימיך אכן לזה משרתי נאמן בכל ביתי שמור ואל תמר בו ואין צריך אות ומופת כי שמי בקרבו לעין כל הבקיע הים ויזובו מימיו מזה ומזה בידו החזקה:​
 
הוא שרו של ישמעאל, עיין בזוה"ק פרשת בלק קצב:
ובזוה"ק פ' תרומה (דף קע ע"ב) ושם (דף רע"ב ע"ב) ובזו"ח פ' בשלח (דף ל' ע"ב) איתא דרהב הוא שרו של מצרים ע"ש [מגדים חדשים חגיגה ה' ע"א]
 
וראיתי בפירוש הרא"ש וברבינו בחיי, שכתבו שהיה עוזא שרו של ים.
ובב"ב ע"ד ע"ב: שרו של ים רהב שמו
ובזוה"ק פנחס (רע"מ רמ"ו ע"ב) רהב ממונה על המים
ובזו"ח בשלח רהב שרו של מצרים ושל ים
 
הוא שרו של ישמעאל, עיין בזוה"ק פרשת בלק קצב:

כדאי לעיין קצת לפני וקצת אחרי
ובזוה"ק פ' תרומה (דף קע ע"ב) ושם (דף רע"ב ע"ב) ובזו"ח פ' בשלח (דף ל' ע"ב) איתא דרהב הוא שרו של מצרים ע"ש [מגדים חדשים חגיגה ה' ע"א]

בריש ספר ליקוטי שושנים (לרבי שמשון מאוסטרופוליא): 'ובכתבי האר"י ז"ל מביא שיש ע"ב אומות ובכללן הם ע"א אומות, כי שר של מצרים ושר של ישמעאל שר אחד להם ששמו רהב'.
 
הוא שרו של ישמעאל, עיין בזוה"ק פרשת בלק קצב:

כדאי לעיין קצת לפני וקצת אחרי
ובזוה"ק פ' תרומה (דף קע ע"ב) ושם (דף רע"ב ע"ב) ובזו"ח פ' בשלח (דף ל' ע"ב) איתא דרהב הוא שרו של מצרים ע"ש [מגדים חדשים חגיגה ה' ע"א]
בריש ספר ליקוטי שושנים (לרבי שמשון מאוסטרופוליא): 'ובכתבי האר"י ז"ל מביא שיש ע"ב אומות ובכללן הם ע"א אומות, כי שר של מצרים ושר של ישמעאל שר אחד להם ששמו רהב'.
אולי אפשר לרמוז: אותיות רֹבֶה קַשָּׁת האמור בישמעאל.
 
חזור
חלק עליון