תניא בעניין צדיק גמור | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית תניא בעניין צדיק גמור | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית

נחמן ל.

משתמש רשום
gemgem
הודעות
71
תודות
107
נקודות
30
כמבואר בתניא שצדיק גמור - צדיק ניצח לגמרי את היצה"ר, צדיק שאינו גמור - צדיק שעדיין לא ניצח את היצה"ר לגמרי, אבל הרע שבו כפוף לטוב,
לכאורה קשה, כי ידוע שדוד המלך חיסל לגמרי את היצה"ר בתענית, ואברהם אבינו הפך את היצה"ר לטוב, ואומרים שאברהם אבינו בעניין הזה היה יותר טוב מדוד המלך, כאילו שלהפוך את היצה"ר לטוב, זה יותר טוב מלחסל אותו לגמרי,
אז מה העניין בתניא - שצדיק שאינו גמור הוא כמו אברהם אבינו שלא חיסל את היצה"ר לגמרי, וצדיק גמור הוא כמו דוד המלך שחיסל אותו לגמרי? שלכאורה אמור להיות הפוך כפי שהסברנו?
 
בפשטות כוונת דבריו הק' להעמיד שצדיק שאינו גמור הוא אותו שהיצה"ר נשאר במצב של רע אך משועבד לטוב, בשונה מאברהם אשר הפך את היצה"ר לטוב, דהיינו התיקון השלם של שיעבוד כל ההויה כולל מציאות ההעדר לטוב,
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

והמלך קם בחמתו וגו' והמלך שב מגנת הביתן, מקיש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה