מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה

מאמרים חדשים

  • תוכן מומלץ
איש
12 דקות זמן קריאה
צפיות
8
תודות
2
איסור מסירת דין חברו לשמים מקורות האיסור איתא בגמ' (ב"ק צג.) 'אמר רב חנן המוסר דין על חברו הוא נענש תחלה שנאמר ותאמר שרי אל אברם חמסי עליך (בראשית טז ה) וכתיב ויבא אברהם לספוד לשרה ולבכותה, והני מילי דאית ליה דינא בארעא'. היינו שלאחר שהרתה מאברהם זלזלה הגר בשרה שטרם התעברה, ובאה שרה לאברהם...
  • תוכן מומלץ
הייליג
5 דקות זמן קריאה
צפיות
11
הערות
1
אין כמו פרשת קורח לחדד זויות חשוכות בתפישת עולמנו המקובעת, היא גם חמקמקה למדי ואין האוחז בחבל העצמיות שלו יכול לעמוד על העיוות שבה. מהלומת אור חדשה נשפכת מדברי רש"י שפותח את פירושו לפרשתנו: "פרשה זו יפה נדרשת"… כי פרשה זו של מחלוקת, היא תמיד אקטואלית, דור דור ודורשיו, דור דור ומחלוקותיו, דור דור...
  • תוכן מומלץ
אחד יחיד
3 דקות זמן קריאה
צפיות
17
תודות
1
לדמותו של יונתן בן עוזיאל איתא בגמרא (סוכה דף כח:), וז"ל הגמרא: מדברי הגמרא אנו מבינים את עוצם גדלותו של התנא האלוקי יונתן בן עוזיאל. אין לשער ולתאר עוצם קדושתו – אם רבן יוחנן בן זכאי שאמרו עליו שהוא הקטן מבין תלמידיו של הלל הזקן הגיע לדרגות נשגבות כאלו, יונתן בן עוזיאל שהוא הגדול מבין...
אוהב ספר
5 דקות זמן קריאה
צפיות
40
תודות
2
הערות
2
אונס בגיטין - אונס לאו כמאן דעביד א. כתובות דף ב: אמר רבא ולעניין גיטין אינו כן אלמא קסבר רבא אין אונס בגיטין, ובהמשך הסוגיא מבואר דודאי מדאורייתא יש אונס בגיטין אלא דגזירה היא משום צנועות ופרוצות, ובשאר תנאים [שלא בגיטין] ס"ל לרבא דיש אונס כמבואר בנדרים כז. אמנם רב הונא ס"ל שם דאין אונס מן הדין...
  • תוכן מומלץ
גרינפלד
5 דקות זמן קריאה
צפיות
16
תודות
3
בדיני פסוקי דזמרה – חלק א' דברים אחדים: עיקר מצות תפילה בציבור היא שיתפללו תפילת שמונה עשרה עשרה אנשים כאחד בשדה ממש, ולכן מצוה להשכים ולבא לבית הכנסת כדי שיוכל לומר בנחת את כל ברכות השחר ופסוקי דזמרה, וימנע מעצמו להגיע למצב בו הוא מחויב לדלג מקצת מברכות השחר ומקצת מפסוקי דזמרה כדי להגיע...
  • תוכן מומלץ
איש
35 דקות זמן קריאה
צפיות
91
תודות
5
הערות
1
שמחה במפלת רשעים - יהודים וגויים יודע בגויים לעינינו נקמת דם עבדיך השפוך... והשב לשכנינו שבעתים אל חיקם (תהילים ע"ט) שמעתי דנים בבי מדרשא אם מותר לשמוח כששומע שמתו עוד כמה מחבלים ימ"ש 'ובאבוד רשעים רנה' או שמא אין לשמוח משום ש'בנפול אויבך אל תשמח' וכעין שלא רצה הקב"ה בשירת המלאכים עת טבעו...
  • תוכן מומלץ
אחד יחיד
2 דקות זמן קריאה
צפיות
98
תודות
3
הערות
3
לדמותו של אונקלוס הגר איתא בגמרא גיטין דף נו:, וז"ל הגמרא: בגמרא מבואר שאונקלוס היה אחיינו של טיטוס, ורצה להתגייר והלך והעלה באוב כמה אנשים כדי לשאול לדעתם על כך. וכל אחד ענה לו לפי דרגתו, ואין זה שייך לענין שלפנינו. אבל בגמרא כאן לא מבואר מה עשה אונקלוס למעשה. את המשך הסיפור אנו מוצאים...
הייליג
64 דקות זמן קריאה
צפיות
39
תודות
2
כַּמָּה מְרַגֵּשׁ לִשְׁמֹעַ יְהוּדִים שָׁרִים בְּגָרוֹן נִחָר – 'הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֲנַחְנוּ אוֹהֲבִים אוֹתְךָ', זוֹ זַעֲקַת אַהֲבָה מְאֹד טִבְעִית, סַךְ הַכֹּל, לִנְשָׁמָה יְהוּדִית, שֶׁמֵּעוֹדָהּ הִתְלַחְלְחָה בְּמֵי הַדַּעַת שֶׁל הָאֱמוּנָה, יֵשׁ הַשֵּׁם, אוֹהֵב אוֹתָנוּ, אָנוּ...
צריך ביאור
8 דקות זמן קריאה
צפיות
27
תודות
1
בענין חליפין הנה בגמרא דף ג. מבואר שאין חליפין מהני באשה וז"ל הגמרא מניינא דרישא למעוטי מאי למעוטי חופה וכו' אלא למעוטי חליפין סד"א נילף קיחה קיחה משדה עפרון מה שדה מקניא בחליפין אף אשה נמי תקנה בחליפין קמ"ל ואימא ה"נ חליפין מהני בפחות משו"פ ואשה בפחות משו"פ לא מקניא נפשה. ע"כ דברי הגמ'. וביאר...
  • תוכן מומלץ
גרינפלד
4 דקות זמן קריאה
צפיות
15
תודות
2
עצה אחרת למי שעומד בתחילת אתה גבור ונזכר שלא כיוון בברכת אבות יא. והנה מחמת דברי החיי אדם שמיאן במה שצידד המ"ב להורות דכשעומד בתחילת ברכת אתה גבור יחזור להתפלל על ברכה ראשונה משום חסרון כוונה, פנה הביאור הלכה להורות עצה אחרת. וזה לשונו, ויותר נראה לי עצה אחרת באופן זה, שלא יאמר עוד עתה כלל...
  • תוכן מומלץ
מבקש תורה
10 דקות זמן קריאה
צפיות
85
תודות
4
הערות
1
בס"ד דבר שאין מתכוון ופסיק רישא מחלוקתם של רבי שמעון ורבי יהודה: מפורסמת מחלוקתם הרחבה של רבי יהודה ורבי שמעון בדין 'דבר שאין מתכוון' כלומר פעולה אסורה שאדם עושה ללא כוונה ישירה למעשה זה, אלא שהפעולה נעשית בדרך אגב לפעולה העיקרית המותרת, ומקור מח' הוא בגמ' ביצה כ"ג ע"ב מתוספתא וז"ל הגמ' שם...
  • תוכן מומלץ
פלפולא חריפתא
מעודכן
12 דקות זמן קריאה
צפיות
38
תודות
3
האם יש חיוב ציצית בלילה??? >>> האם נשים יכולות ללבוש ציצית??? >>> האם סדינים ושמיכות ביום חייבים בציצית??? >>> חובת גברא או חובת הבגד??? >>> האם חייב בציצית בלילה כשיש אור??? >>> האם יכול לישון עם ציצית??? >>> האם יכול לעשות מצוות במקום שאינו נקי??? >>> במעלת ושורש מצות ציצית. דַּבֵּר אֶל...
  • תוכן מומלץ
הכהן הגדול
7 דקות זמן קריאה
צפיות
84
תודות
2
הערות
1
ישנה הלכה נפסקה בשו"ע [או"ח רנד' ס"ו] "שאדם שנתן פת אפילו במזיד בשבת מותר לו לרדות הפת קודם שיאפה כדי שלא יבא לידי איסור סקילה", מקור הדין מבואר בגמ' בשבת [ד.] וז"ל: גופא, בעי רב ביבי בר אביי: הדביק פת בתנור התירו לו לרדותה קודם שיבוא לידי חיוב חטאת, או לא התירו? - אמר ליה רב אחא בר אביי לרבינא...
  • תוכן מומלץ
גרינפלד
4 דקות זמן קריאה
צפיות
43
תודות
4
עוד בזה מתשובת הרשב"א ח"א סימן תכ"ג – קולא גדולה בכונה בתפילה שהכל יכולין לעמוד בה! ז. וזה לשונו, ועל ענין התפלה שאמרת כי בלתי הכוונה נחשבת כמאומה לעובד באמת כי הכונה יסוד הכל, אבל הכונות רבות ונחלקות למדרגות רבות זו לפנים מזו כפי רבוי הידיעות והשגות, מן הקטן שבאישים ועד משה רבינו עליו השלום...
  • תוכן מומלץ
צריך ביאור
8 דקות זמן קריאה
צפיות
128
תודות
5
הערות
5
משנה קידושין דף ב. האשה נקנית בשלושה דרכים וקונה את עצמה בשתי דרכים נקנית בכסף בשטר ובביאה וכו' והנה בראשית המסכת קודם שניגשים לבאר את עצם ענייני המסכת חובה לבאר מהו מהות הקנין באשה מהו ומה תוכנו ואיזה דברים נובעים מכוחו הנה ברמב"ם פרק א' מהלכות אישות הלכה א' כתב וז"ל: קודם מתן תורה היה אדם...
חזור
חלק עליון