בטחון, למה? | פורום אוצר התורה בטחון, למה? | פורום אוצר התורה

בטחון, למה?

  • צפיות: 73
כי זה מסוכן?
"מפני שאם איננו בוטח באלהים בוטח בזולתו, ומי שבוטח בזולת ה' מסיר האלהים השגחתו מעליו, ומניח אותו ביד מי שבטח עליו"
ולא רק עם בוטח במישהו אחר...
"ואם יבטח על חכמתו ותחבולותיו וכח גופו והשתדלותו יעזבהו ה' לנפשו ויגע לריק ויחלש כחו, ותקצר תחבולתו מהשיג חפצו"
"ואם יבטח ברוב עשרו, יוסר ממנו וישאר לזולתו ... ואפשר שיהיה הממון סבת רעתו ואבדן נפשו" (חוה"ל בפתיחה לבטחון)
לא רק
הבוטח נמשל לבעל האלכימיה [אדם שעושה מברזל כסף וזהב] "ויהיה דומה במנוחת נפשו ורוחב לבו ומעוט דאגתו לעניני עולמו לבעל האלכימיה" (שם)
ואם בטחונו בה' חזק, אז הוא טוב מבעל האלכימיה בעשרה דברים עיי"ש.
דהיינו שהבוטח מקבל מתנה מנוחת נפש שלווה ושמחה.
מה יותר מזה?
כתב הח"ח בשם עולם. "רבים מכאובים לרשע והבוטח בה' חסד יסובבנו שסגי בבטחון אע"פ שאינו צדיק, והבטחון לבד מצילו מן הסכנה.
ראינו כאן דברים מופלאים איך שזכות הבטחון לבד יכולה להציל את האדם מכל צרה ובגללה לבד אע"פ שאינו צדיק חסד יסובבנהו.
וזה גם סגולה
כידוע בשם הגר"ח וואלאז'ין שמי שמתרכז ב"אין עוד מלבדו" סגולה להינצל מכל צרה.
וכבר קדמו במדרש תנחומא פרשת בלק: "אוֹ אִם מְחַבְּלִין בָּאוּ לִיגַע בְּאֶחָד מֵהֶם, מַמְלִיךְ לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. לֹא יִשְׁכַּב עַד יֹאכַל טֶרֶף. כְּשֶׁהוּא אוֹמֵר, ה' אֶחָד, נֶאֱכָלִין הַמְחַבְּלִין מִפָּנָיו, מְלַחֲשִׁין אַחֲרָיו, בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד, וּבוֹרְחִין".
ואם זה לא מספיק זוהי מטרתינו
הרי ברור לכולם שאנו באנו לעולם על מנת להידבק בקודשא בריך הוא.
ומבואר בראשונים ובאחרונים והאריך בזה המנחת אשר בספרו על אמונה ובטחון שהבטחון והאמונה הם הם הדביקות בה'
ואלו הם דברי הגאון במשלי כ"ב "לפי שעיקר הכל הוא הבטחון השלם והוא כלל כל המצוות"
הבטחון גם בסל המטרות שלנו בעולם ולוואי ונזכה.

תגובות אחרונות

לכאו' מקור הדברים ב'מדבר קדמות' להחיד''א מערכה ק' אות טז.

"בשכר הקיווי וכו'.. ובזה פירש .. מטבע ברכת את צמח דוד מהרה תצמיח וקרנו תרום בישועתך כי לישועתך קוינו כל היום דאומרו כי לישועתך אינו מובן מה נתינת טעם היא.. אבל ע"פ האמור א"ש והכי פירושה את צמח דוד וכו' וכי תימא שאין לנו זכות מ"מ תצמיח כי לישועתך קוינו ויש לנו הקיווי ובשכר הקיווי כדאי שתגאלנו".

וכמדומני שדברים דומים בפלא יועץ.
אכן יש לזה מקורות רבים מספור
במדרש שהובא לעיל
ובגמ' מסכת ברכות על הפסוק משמועה רעה לא יירא נכון ליבו בטוח בה' ועיין ברשב"א שם [הובא במכתב מאליהו]
ועוד עיין במנחת אשר
לכאו' מקור הדברים ב'מדבר קדמות' להחיד''א מערכה ק' אות טז.

"בשכר הקיווי וכו'.. ובזה פירש .. מטבע ברכת את צמח דוד מהרה תצמיח וקרנו תרום בישועתך כי לישועתך קוינו כל היום דאומרו כי לישועתך אינו מובן מה נתינת טעם היא.. אבל ע"פ האמור א"ש והכי פירושה את צמח דוד וכו' וכי תימא שאין לנו זכות מ"מ תצמיח כי לישועתך קוינו ויש לנו הקיווי ובשכר הקיווי כדאי שתגאלנו".

וכמדומני שדברים דומים בפלא יועץ.
תודה על ההארה
הח"ח כותב שזה לא כהגאון שהוא לכאו' כהחזו"א באמונה ובטחון
רק שבעיניי ולא נכנסתי לנקודה הזו כאן שזה לא סתירה דהיינו שהחזו"א גם יסכים שמי שבוטח זכות זו תעמוד לו שיהיה לו רק טוב רק שאין זה הבטחה ואינו יכול לבטוח בזה [ואם נגזר עליו אולי לא יעזור].
תודה על הפוסט והמקורות.


לא סותר לחזון איש באמונה ובטחון?
תיקון טעות הח"ח בשם עולם קונטרס נפוצות ישראל פרק ח' מבאר כנ"ל בשם הגאון ודלא כהחובת הלבבות [ובחובת הלבבות נראה שלמד הח"ח שהוא כהחזו"א]
ולולי שהיה כותב דלא כחו"ה הייתי אומר שאתי שפיר
תודה על ההארה
הח"ח כותב שזה לא כהגאון שהוא לכאו' כהחזו"א באמונה ובטחון
רק שבעיניי ולא נכנסתי לנקודה הזו כאן שזה לא סתירה דהיינו שהחזו"א גם יסכים שמי שבוטח זכות זו תעמוד לו שיהיה לו רק טוב רק שאין זה הבטחה ואינו יכול לבטוח בזה [ואם נגזר עליו אולי לא יעזור].
חילוק אמיתי אני חושב שזה מדוקדק בלשונו
תודה על הפוסט והמקורות.


לא סותר לחזון איש באמונה ובטחון?
תודה על ההארה
הח"ח כותב שזה לא כהגאון שהוא לכאו' כהחזו"א באמונה ובטחון
רק שבעיניי ולא נכנסתי לנקודה הזו כאן שזה לא סתירה דהיינו שהחזו"א גם יסכים שמי שבוטח זכות זו תעמוד לו שיהיה לו רק טוב רק שאין זה הבטחה ואינו יכול לבטוח בזה [ואם נגזר עליו אולי לא יעזור].

פוסטים אחרונים בבלוגים

חזור
חלק עליון