מה עושים כשאין אפשרות לדון לכף זכות | פורום אוצר התורה מה עושים כשאין אפשרות לדון לכף זכות | פורום אוצר התורה

מה עושים כשאין אפשרות לדון לכף זכות

  • צפיות: 21
אמר רבי גרשון אדלשטיין בשם אמו ע"ה:

צריך לדון כל אדם לכף זכות.

אבל גם במקרה שאין שום אפשרות לדון לכף זכות - מכל מקום צריך לדון לכף שטות.

וכל מילה נוספת מיותרת.

תגובות אחרונות

נקודת המוצא, שעל פי רוב, לדון לכף זכות הוא במקרה של פניו נראה לחייב. ובכל זאת תולים בסיבת הזכות. כי אם דווקא במקרה שמתחלק חמישים חמישים, מיהת"י שנניח בחובה יותר מאשר בזכות. אמנם היה אפש"ל שבמקרה כזה מניחים בספק לולא דברי חז"ל. אבל למעשה עפ"ר מדובר כשיש מקום יותר לדון לכף חובה מאשר לזכות, ועל זה נאמר הכלל בחז"ל לדון לכף זכות.
כתב רבינו יונה
והנה כי תראה אדם אשר ידבר דבר או יעשה מעשה. ויש לשפוט דברו ומעשהו לצד חובה ולצד הזכות. אם האיש ההוא ירא אלהים. נתחייבת לדון אותו לכף זכות על דרך אמת. גם כי יהיה הדבר קרוב ונוטה יותר אצל הדעת לכף חובה. ואם הוא מן הבינונים אשר יזהרו מן החטא ופעמים יכשלו בו. יש עליך להטות הספק ולהכריעו לכף הזכות. כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה הדן את חבירו לכף זכות המקום ידינהו לכף זכות. והיא מצות עשה מן התורה. שנאמר (ויקרא יט) בצדק תשפוט עמיתך. ואם הדבר נוטה לכף חובה יהיה הדבר אצלך כמו ספק. ואל תכריעהו לכף חובה. ואם האיש ההוא רוב מעשיו לרוע או בחנתו כי אין יראת אלהים בלבבו. תכריע מעשיו ודבריו לכף חובה. שנאמר משכיל צדיק לבית רשע מסלף רשע לרע. וכבר הקדמנו לך פירושו:​
העיקרון אותו עיקרון.
לדון לכף זכות הוי אומר, להכריע על פי מיעוט ההסתברויות*.
לדון לכף שטות. לתלות את ההכרעה בסיבה רחוקה ממש או אפילו בסיבת סרק.
בשניהם אין באמת סיבה להטות לכיון צד הזכות, אלא מה, זה העניין לחפש כל טצדקי כדי להוציא לאור את צדקת הנידון.

נקודת המוצא, שעל פי רוב, לדון לכף זכות הוא במקרה של פניו נראה לחייב. ובכל זאת תולים בסיבת הזכות. כי אם דווקא במקרה שמתחלק חמישים חמישים, מיהת"י שנניח בחובה יותר מאשר בזכות. אמנם היה אפש"ל שבמקרה כזה מניחים בספק לולא דברי חז"ל. אבל למעשה עפ"ר מדובר כשיש מקום יותר לדון לכף חובה מאשר לזכות, ועל זה נאמר הכלל בחז"ל לדון לכף זכות.
יש דין שאם מוצאין ב'ד מישהו להורג מהפכין עד שמוצאין סיבה לנקות
אכן, ופעם בשבעים שנה לא מצאו סיבה לנקות.
יתכן.
אבל מסתבר שיש פעמים שקשה מאד מאד למצוא את נקודת הזכות.
יש דין שאם מוצאין ב'ד מישהו להורג מהפכין עד שמוצאין סיבה לנקות
אם אין אפשרות לדון לכף זכות כנראה שלא מספיק חיפשו זכוית
יתכן.
אבל מסתבר שיש פעמים שקשה מאד מאד למצוא את נקודת הזכות.

פוסטים אחרונים בבלוגים

חזור
חלק עליון