מה עושים כשאין אפשרות לדון לכף זכות | פורום אוצר התורה מה עושים כשאין אפשרות לדון לכף זכות | פורום אוצר התורה

מה עושים כשאין אפשרות לדון לכף זכות

  • צפיות: 100
אמר רבי גרשון אדלשטיין בשם אמו ע"ה:

צריך לדון כל אדם לכף זכות.

אבל גם במקרה שאין שום אפשרות לדון לכף זכות - מכל מקום צריך לדון לכף שטות.

וכל מילה נוספת מיותרת.

תגובות אחרונות

מה המקור שלה?
ואם יש מקור בחז"ל למה להביא בשם מי שאין חכמתה אלא בפלך?
מה המקור שלה?
ואם יש מקור בחז"ל למה להביא בשם מי שאין חכמתה אלא בפלך?
אין לי מקור.

אבל אם ר' גרשון חזר על זה, כנראה שגם הוא אחז כן.
מה המקור שלה?
ואם יש מקור בחז"ל למה להביא בשם מי שאין חכמתה אלא בפלך?
חכמת נשים בנתה ביתה
מה המקור שלה?
ואם יש מקור בחז"ל למה להביא בשם מי שאין חכמתה אלא בפלך?
נקודת המוצא, שעל פי רוב, לדון לכף זכות הוא במקרה של פניו נראה לחייב. ובכל זאת תולים בסיבת הזכות. כי אם דווקא במקרה שמתחלק חמישים חמישים, מיהת"י שנניח בחובה יותר מאשר בזכות. אמנם היה אפש"ל שבמקרה כזה מניחים בספק לולא דברי חז"ל. אבל למעשה עפ"ר מדובר כשיש מקום יותר לדון לכף חובה מאשר לזכות, ועל זה נאמר הכלל בחז"ל לדון לכף זכות.
כתב רבינו יונה
והנה כי תראה אדם אשר ידבר דבר או יעשה מעשה. ויש לשפוט דברו ומעשהו לצד חובה ולצד הזכות. אם האיש ההוא ירא אלהים. נתחייבת לדון אותו לכף זכות על דרך אמת. גם כי יהיה הדבר קרוב ונוטה יותר אצל הדעת לכף חובה. ואם הוא מן הבינונים אשר יזהרו מן החטא ופעמים יכשלו בו. יש עליך להטות הספק ולהכריעו לכף הזכות. כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה הדן את חבירו לכף זכות המקום ידינהו לכף זכות. והיא מצות עשה מן התורה. שנאמר (ויקרא יט) בצדק תשפוט עמיתך. ואם הדבר נוטה לכף חובה יהיה הדבר אצלך כמו ספק. ואל תכריעהו לכף חובה. ואם האיש ההוא רוב מעשיו לרוע או בחנתו כי אין יראת אלהים בלבבו. תכריע מעשיו ודבריו לכף חובה. שנאמר משכיל צדיק לבית רשע מסלף רשע לרע. וכבר הקדמנו לך פירושו:​

פוסטים אחרונים בבלוגים

חזור
חלק עליון