הארי שבחבורה
משתמש חדש
- הודעות
- 2
- תודות
- 2
- נקודות
- 5
לפי המנהג שגם הנשים אומרות את הקידוש בליל פסח האם יאמרו גם את ההבדלה ??
לכאורה כן.לפי המנהג שגם הנשים אומרות את הקידוש בליל פסח האם יאמרו גם את ההבדלה ??
למה השאלה היא דווקא על נשים ולא על כל בני הבית?לפי המנהג שגם הנשים
כי כל השנה נשים לא עושות הבדלהלמה השאלה היא דווקא על נשים ולא על כל בני הבית?
הרב דינר כתב בשם הבאר משה שיאמרו גם ההבדלה.
הוא מדבר בנשים הגרות לבד, ויש לחלק.עלון 'מים חיים' גליון 552:
נשים הגרות לבד, אע"פ שבכל השנה מקפידות לכתחילה לא להבדיל לעצמן, אעפ"כ ביקנה"ז, שזה ביחד עם קידוש, נוהגות לעשות בעצמן (עי' משנ"ב ס' רצ"ו ס"ק ל"ה, ו"שבט הלוי" ח"ד ס' נ"ד, וכאן עדיף, מכיון שהוא כוס של קידוש, וכן מבואר בשו"ת "באר משה" ח"ו ס' קל"ו, וכעין דאיתא בשו"ע ס' רצ"ו סעיף ב', הגם דאין מבדילין על הפת, אבל במוצש"ק שחל בו יו"ט מקדשין על הפת, משום דאגב קידוש שהוא העיקר, אומרים כל היקנה"ז על הפת).
וזה לשונו שםעי' משנ"ב ס' רצ"ו ס"ק ל"ה
????עלה בדעתי, שאולי היקנה"ז הוא לא רק הבדלה בליל פסח שחל במוצ"ש, אלא הוא חלק מההגדה ומהד' כסות, כמו קידוש וברכהמ"ז, [ע"י מש"כ במאמרי על ד' כוסות]
משום שאנו מודים בו על ההבדלה בין ישראל לעמים, שנעשה בזה הלילה.
וא"כ הוא מישך שיכא גם לנשים
בודאי הנכון הוא שגם אם את הקידוש כל אחד מהמסובין אמר לעצמו, בהבדלה הנשים שומעות ויוצאות בשמיעתן [ועניית אמן אינו הפסק], וממילא כל שאר השומעין כן משום תרי קלי לא משתמעי.וזה לשונו שם
לא יבדילו לעצמן - והב"ח כתב אפילו למ"ד שפטורות מ"מ יכולות להמשיך על עצמן חיוב ולהבדיל לעצמן כמו בשופר ולולב שג"כ פטורות ואפ"ה מברכות כמבואר לקמן בסימן תקפ"ט ומסיק המ"א דהעיקר כדברי הב"ח. והנה לפי מה שכתב המ"א לעיל בסק"ד דנהגו הנשים שלא לשתות מכוס הבדלה א"כ בלאו כל הטעמים האיך תבדיל בעצמה והלא אינה יכולה לשתות הכוס וכ"כ בעל דרך החיים אלא כונת המ"א להקל בשאין לה ממי לצאת דאז בע"כ תבדיל לעצמה ותשתה כדי שלא לבטל מצות הבדלה:
ומסתמך שם ע"ז להקל, בצירוף הסברא של יקנה"ז.
וא"כ כ"ז הוא כשאין לה ממי לצאת, אבל כאן שאת ההבדלה יכולה לצאת מבעלה, ורק מחמת דין ארבע כוסות רוצה להבדיל בעצמה, שמא גרע?
אם אפשר לפרט מה לא מובן?????
איפה הקשר בין הבדלה להגדה של פסח?אם אפשר לפרט מה לא מובן?
נוסח ותודעינואיפה הקשר בין הבדלה להגדה של פסח?
ואיפה הקשר בין הודאה על ההבדלה בין ישראל לעמים בסיפור יציאת מצרים?
כמדומני בגמ' מבארת שזה לא מצוות חבילות מכיון שקידושא והבדלתא ענין אחד ולא שהכל קשור ביצ"מנוסח ותודעינו
הִבְדַּלְתָּ וְקִדַּשְׁתָּ אֶת־עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל בִּקְדֻשָּׁתֶךָ.
זה נעשה ביצ"מ שהקב"ה בחר בנו לעם ולקח אותנו קוי מקרב גוי והוציאנו ממט' שערי טומאה וקידש אותנו במצוותיו וזה קורה בכל שנה בליל הסדר וכמש"כ במאמרי למעלה הכנה לליל הסדר על קדושת הלילה
לא באתי לענות על החבילות חבילות, אלא על מה שנשים יתחיבו מהבדלה כחלק מההגדה,כמדומני בגמ' מבארת שזה לא מצוות חבילות מכיון שקידושא והבדלתא ענין אחד ולא שהכל קשור