חידה בתלמוד וחז"ל - קשר בין שני נידונים | פורום אוצר התורה חידה בתלמוד וחז"ל - קשר בין שני נידונים | פורום אוצר התורה

חידה בתלמוד וחז"ל קשר בין שני נידונים

אוהב ספר

משתמש ותיק
פרסם 5 מאמרים
הודעות
343
תודות
770
נקודות
182
פִּתָרוֹן
פתרון: רא"ש בברכות פ"ד סי' י"ד:
וא"ת הא אמרינן לקמן בפרק אין עומדין דף לג. בעו מיניה מרב ששת טעה בזו ובזו מהו אמר להו חוזר לראש פי' שתיקנו הבדלה בתפלה ועל הכוס כשטעה בתפלה אומרה על הכוס וא"צ לחזור ולהתפלל ואי טעה על הכוס חוזר ומתפלל הכא נמי כיון שטעה ולא הזכיר בשומע תפלה היה לו לחזור לראש לברכת השנים וכו'

ומבואר שדימה ביניהם
ומה שהקשיתי:
הרי בשלמא ב'ותן טל ומטר' מובן שהשכחה הראשונה קשורה לשניה, אבל בהבדלה מה מצרף ביניהם, באתה חוננתנו הוא שכח את עיקר הדבר ובהבדלה הוא לא שכח כלום והוא עדיין יכול להבדיל, וס"ה עבר על הדין שאסור לאכול קודם?
צ"ל דגם מי שאכל בלא הבדלה נחשב כמי ששכח (כביכול) להבדיל והוא צריל 'לחזור' להבדלה, וממילא מחזירים אותו לאתה חוננתנו גם (יש בזה תוספת דברים, אולי בהמשך)
בשתיהם היה אפשרות הצלה רק לפני ולא אחרי.
פי' שומע תפילה זה רק לפני שהגיע לשם- אבל אם עבר- חוזר לברך עלינו
וכמו"כ מי ששכח לאמר אתה חוננתנו- הרי יש עיצה שיבדיל על הכוס- אבל אם אכל בלי שהבדיל [-או עכ"פ אמירת ברוך המבדיל] הרי שחוזר לתקן מתחילה -שיתפלל שוב -ול"מ שכעת יבדיל ודו"ק.
 
בשתיהם היה אפשרות הצלה רק לפני ולא אחרי.
פי' שומע תפילה זה רק לפני שהגיע לשם- אבל אם עבר- חוזר לברך עלינו
וכמו"כ מי ששכח לאמר אתה חוננתנו- הרי יש עיצה שיבדיל על הכוס- אבל אם אכל בלי שהבדיל [-או עכ"פ אמירת ברוך המבדיל] הרי שחוזר לתקן מתחילה -שיתפלל שוב -ול"מ שכעת יבדיל ודו"ק.
התחלה טובה, אבל צריך להגדיר יותר-
הרי בשלמא ב'ותן טל ומטר' מובן שהשכחה הראשונה קשורה לשניה, אבל בהבדלה מה מצרף ביניהם, באתה חוננתנו הוא שכח את עיקר הדבר ובהבדלה הוא לא שכח כלום והוא עדיין יכול להבדיל, וס"ה עבר על הדין שאסור לאכול קודם?

דבר נוסף, שים לב כי בכותרת כתוב 'חידה בתלמוד וחז"ל', וע"כ תשובה הבאה מסברא לבד לא תחשב כתשובה ללא מקור מהתלמוד או מחז"ל (תנאים-ראשונים)
 
מה הקשר בין חידה זו:
לנידון אם שכח ותן טל ומטר בין בברך עלינו ובין בשמע קולינו להיכן חוזר?

(לרגל הימים האחרונים של ותן טל ומטר)
המקור של שכח ותן טל ומטר גם בשומע תפילה שחוזר לברך עלינו ולא לשומע תפילה, הוא דעת הבה"ג (הובא בטאו"ח קי"ז) דלא כירושלמי, ומקור דבריו הוא מהגמרא ברכות ל"ג לגבי הבדלה, טעה בזו ובזו חוזר לראש, ולא להבדלה על הכוס בלבד, וה"ה בהזכרת גשמים חוזר לראש דידיה שהוא ברך עלינו.
 
המקור של שכח ותן טל ומטר גם בשומע תפילה שחוזר לברך עלינו ולא לשומע תפילה, הוא דעת הבה"ג (הובא בטאו"ח קי"ז) דלא כירושלמי, ומקור דבריו הוא מהגמרא ברכות ל"ג לגבי הבדלה, טעה בזו ובזו חוזר לראש, ולא להבדלה על הכוס בלבד, וה"ה בהזכרת גשמים חוזר לראש דידיה שהוא ברך עלינו.
לא חיפשתי מקור לשני הדינים, חיפשתי מקור והסבר לדימוי ביניהם
 
פתרון: רא"ש בברכות פ"ד סי' י"ד:
וא"ת הא אמרינן לקמן בפרק אין עומדין דף לג. בעו מיניה מרב ששת טעה בזו ובזו מהו אמר להו חוזר לראש פי' שתיקנו הבדלה בתפלה ועל הכוס כשטעה בתפלה אומרה על הכוס וא"צ לחזור ולהתפלל ואי טעה על הכוס חוזר ומתפלל הכא נמי כיון שטעה ולא הזכיר בשומע תפלה היה לו לחזור לראש לברכת השנים וכו'

ומבואר שדימה ביניהם
ומה שהקשיתי:
הרי בשלמא ב'ותן טל ומטר' מובן שהשכחה הראשונה קשורה לשניה, אבל בהבדלה מה מצרף ביניהם, באתה חוננתנו הוא שכח את עיקר הדבר ובהבדלה הוא לא שכח כלום והוא עדיין יכול להבדיל, וס"ה עבר על הדין שאסור לאכול קודם?
צ"ל דגם מי שאכל בלא הבדלה נחשב כמי ששכח (כביכול) להבדיל והוא צריל 'לחזור' להבדלה, וממילא מחזירים אותו לאתה חוננתנו גם (יש בזה תוספת דברים, אולי בהמשך)
 
נערך לאחרונה:
פִּתָרוֹן
חזור
חלק עליון