מכות - מה המעלה של קללת חכם? | ים התלמוד | פורום אוצר התורה מכות - מה המעלה של קללת חכם? | ים התלמוד | פורום אוצר התורה

מכות מה המעלה של קללת חכם?

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,273
תודות
2,634
נקודות
485
מכות יא.
קללת חכם אפי' בחנם היא באה

מה המעלה של קללת חכם?
הרי אפילו קללת הדיוט גוי מתקיימת, כמ"ש חז"ל (מגילה טו.) אל תהי קללת הדיוט קלה בעיניך שהרי אבימלך קלל את שרה וכו' ונתקיים בזרעה
 
הרי אפילו קללת הדיוט גוי מתקיימת, כמ"ש חז"ל (מגילה טו.) אל תהי קללת הדיוט קלה בעיניך שהרי אבימלך קלל את שרה וכו' ונתקיים בזרעה
צ"ל דשם לא היה בחינם
 
צ"ל דשם לא היה בחינם
למה? מה אברהם ושרה עשו לאבימלך שמגיע להם קללה?
וגם אם לא היה בחינם, הרי זה כל שכן קללת חכם בחינם, ומה צריך להביא לכך ראיה
 
וגם אם לא היה בחינם, הרי זה כל שכן קללת חכם בחינם, ומה צריך להביא לכך ראיה
איני מבין מדוע זה כ"ש.
בחינם, יש סיבה שלא תועיל הקללה.
 
אם קללת גוי מועיל כ"ש קללת חכם בחינם כי אחרת במה שונה החכם מהגוי
מנין ששונה?
ושמא י"ל דיו לבא מן הדין להיות כנדון.
 
הוא למ"ד אמרי' דיו
ור"ט לית ליה דיו והא דיו דאורייתא הוא דתניא מדין ק"ו כיצד (במדבר יב, יד) ויאמר ה' אל משה ואביה ירק ירק בפניה הלא תכלם שבעת ימים ק"ו לשכינה ארבעה עשר יום אלא דיו לבא מן הדין להיות כנדון כי לית ליה דיו היכא דמפריך ק"ו היכא דלא מפריך ק"ו אית ליה דיו​
 
ור"ט לית ליה דיו והא דיו דאורייתא הוא דתניא מדין ק"ו כיצד (במדבר יב, יד) ויאמר ה' אל משה ואביה ירק ירק בפניה הלא תכלם שבעת ימים ק"ו לשכינה ארבעה עשר יום אלא דיו לבא מן הדין להיות כנדון כי לית ליה דיו היכא דמפריך ק"ו היכא דלא מפריך ק"ו אית ליה דיו​
איני יודע אם שייך כאן בכלל דין דיו שלא בענין הלכתי
 
בעניין קללת חכם, עי' כתובות סב ע"ב "יהודה בריה דר' חייא חתניה דר' ינאי הוה, אזיל ויתיב בבי רב, וכל בי שמשי הוה אתי לביתיה, וכי הוה אתי הוה קא חזי קמיה עמודא דנורא. יומא חד משכתיה שמעתא, כיון דלא חזי ההוא סימנא, אמר להו רבי ינאי: כפו מטתו, שאילמלי יהודה קיים לא ביטל עונתו. הואי "כִּשְׁגָגָה שֶׁיֹּצָא מִלִּפְנֵי הַשַּׁלִּיט ונח נפשיה.

וכתב שם הקוב"ש אות רח וז"ל: "כִּשְׁגָגָה שֶׁיֹּצָא מִלִּפְנֵי הַשַּׁלִּיט ונח נפשיה. הנה בכל מקום שמצינו כי ברכותיהן וקללותיהן של צדיקים מתקיימות הטעם פשוט, כי רצון יראיו יעשה, אבל הכא א"א לומר כן, דהא לא היה רצונו כלל שימות, ומוכח מכאן, דהדיבור של פה קדוש פועל בטבע אפילו בלי שום כונה, כמ"ש ואשים דברי בפיך לנטוע שמים וליסד ארץ, והוא כמו הגרזן החוצב גם בלא כונה רק מטבעו, כן הוא גם דיבור האדם, אלא שאם טימא שפתיו בדיבורים אסורים הוחלש כוחן, כמו הסכין שעלה עליו חלודה הרבה שאין בכוחו לחתוך עד שיסירו החלודה ממנו".
 
חזור
חלק עליון