חידה בהלכה - תלוי מי האומר - חיוב מלקות | אוצר החידות| דף 2 חידה בהלכה - תלוי מי האומר - חיוב מלקות | אוצר החידות| דף 2

חידה בהלכה תלוי מי האומר - חיוב מלקות (11 צופים)

אוהב ספר

משתמש ותיק
פרסם 15 מאמרים!
פותח האשכול
הודעות
601
תודות
1,042
נקודות
312
איזה משפט, יהודי פשוט האומרו חייב מלקות מדאו', ואילו יחידי סגולה מגדולי העם שאומרים אותו פטורים ממלקות?
 
  • אם אדם פשוט נשבע שבועת אמת לבטלה (בכלל: נשבע שהשמש זורחת בבוקר — דבר מובן מאליו), הוא עובר על איסור "לא תשא את שם ה' אלוקיך לשווא" וחייב מלקות מן התורה.
  • אבל תלמידי חכמים וגדולי הדור שנשבעים על דבר אמת כדי ללמד, לחזק את הציבור או לחזק דבריהם — פטורים ממלקות, כי אצלם זה נחשב בעיקר ציבורי ולא "לבטלה" גמורה. {שבועות ל"ט ע"א}
 
  • אם אדם פשוט נשבע שבועת אמת לבטלה (בכלל: נשבע שהשמש זורחת בבוקר — דבר מובן מאליו), הוא עובר על איסור "לא תשא את שם ה' אלוקיך לשווא" וחייב מלקות מן התורה.
  • אבל תלמידי חכמים וגדולי הדור שנשבעים על דבר אמת כדי ללמד, לחזק את הציבור או לחזק דבריהם — פטורים ממלקות, כי אצלם זה נחשב בעיקר ציבורי ולא "לבטלה" גמורה. {שבועות ל"ט ע"א}
אז זה משפט אחר, כוונתי לאותו משפט ממש
(וגם שים לב שכתבתי יחידי סגולה)
 
רמז נוסף: קשור לשבועת שוא
אולי מש"כ הרמב"ם הלכות שבועות פרק ה הלכה כב שהנשבע על הידוע זה שבועת שווא - עד"מ שהשמש גדולה מהירח, ואולם אם הם בורים וסכלים אלו הנשבעים- שאצלם אי"ז ידוע, ל"ח ש"ש.
 
אולי מש"כ הרמב"ם הלכות שבועות פרק ה הלכה כב שהנשבע על הידוע זה שבועת שווא - עד"מ שהשמש גדולה מהירח, ואולם אם הם בורים וסכלים אלו הנשבעים- שאצלם אי"ז ידוע, ל"ח ש"ש.
נו, ומה זה קשור לגדולי העם?
 
נו, ומה זה קשור לגדולי העם?
שלהם ידוע העניין שהשמש גדולה. ובנשבע לוודא את הידוע ג"כ חשיב ש"ש -כמבואר שם ברמב"ם:
דבר ידוע אצל החכמים בעלי שכל ומדע שהשמש גדולה מן הארץ מאה ושבעים פעמים, נשבע אחד מן העם שהשמש גדולה מן הארץ אינו לוקה משום שבועת שוא שאף על פי שהדבר כן הוא אין דבר זה גלוי וידוע לכל העם אלא לגדולי החכמים בלבד, ואינו חייב אלא אם כן נשבע על דבר שגלוי וידוע לשלשה בני אדם משאר העם כגון איש שהוא איש ואבן שהוא אבן, וכן אם נשבע שהשמש קטנה מן הארץ אינו לוקה, ואף על פי שאין הדבר כן מפני שאין זה ידוע לכל אדם ואינו כמי שנשבע על האיש שהוא אשה שהרי לא נשבע אלא על ראיית עיניו שהרי הוא רואה אותה קטנה וכן כל כיוצא בזה מדברי חשבון תקופות מזלות וגימטריאות וכיוצא בהן מדברי חכמה שאין ניכרין אלא לאנשים אחרים..

 
אבל גברא רבה מבריז נפשי' בסילוא ,
דוקא גברא רבה?
זה מוזכר בגמ' כלפי כל אדם (זה הדעה החולקת)
וגם שכמובן אין מלקות באופן הנ"ל
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון