בענין מימד הזמן באיסורים | בית המדרש | פורום אוצר התורה בענין מימד הזמן באיסורים | בית המדרש | פורום אוצר התורה

בענין מימד הזמן באיסורים (6 צופים)

היושב בישיבה

משתמש רשום
gemgem
הודעות
20
תודות
28
נקודות
5
יש לעיין בהא דמבואר בגמ' ביומא שהאוכל נבילה ביוה"כ אינו לוקה דלא אתי איסור נבילה וחייל האיסור אכילה ביוה"כ ולכאו' יש לעיין דהא אם מחר הנבילה תפסיק להיות נבילה וודאי תיהיה מותרת א"כ הסיבה שעכשיו היא אסורה כי עכשיו היא נבילה וכל רגע ורגע האיסור חדש שאסורה כי עכשיו היא נבילה וא"כ אמאי אינו לוקה הא איסור חל על איסור בבת אחת ומהטעם הנזכר חשיב בבת אחת אשמח אם גאוני הפורום שליט"א יעמידוני על טעותי
 
נערך לאחרונה:
אמת דכל רגע היא אסורה מכח אותו רגע, ומ"מ כיון דכבר אסורה לא שייך שיבוא עוד איסור לחול עליה.
[ושמעתי משל על זה, איני זוכר בשם מי, שכשם שבמקום שיש קיר אם יוסיפו עוד קיר אחרי הקיר הראשון ועכשיו יש ב' קירות בינך לבין המקום שאתה רוצה להגיע, ומ"מ מה מונעך מללכת? הקיר הראשון, אע"פ שיש עוד קיר, אבל אי"ז מוגדר שהקיר השני מונע, ה"נ כשיש איסור כיון שאיסורו של הקב"ה כקיר אף אם יש עוד קיר אין שייך שיחול. ואני מוסיף, דאף דהקיר הראשון מונע לא מחמת הרגע הראשון אלא מחמת כל רגע שהוא פה, והראיה שאם יפול תוכל לעבור, מ"מ שייך בזה הגדר הנ"ל, וה"נ הכא].
 
עכשיו זה לא אסור כי לפני רגע זה היה אסור והסיבב היחידה לאיסור עכשיו הוא שעכשיו זה אסור הגע עצמך אם זה יפסיק להיות אסור או עוד לא יתחיל לא תקשר בין המציאות הקודמת או הבאה לעכשיו כמו"כ מה שלפני רגע זה היה אסור הוא סיבה רק שאז זה היה אסור
 
עכשיו זה לא אסור כי לפני רגע זה היה אסור והסיבב היחידה לאיסור עכשיו הוא שעכשיו זה אסור הגע עצמך אם זה יפסיק להיות אסור או עוד לא יתחיל לא תקשר בין המציאות הקודמת או הבאה לעכשיו כמו"כ מה שלפני רגע זה היה אסור הוא סיבה רק שאז זה היה אסור
נכון, אבל בכל זאת כיון דלמעשה כבר אסור לא חל על זה עוד איסור
 
יש לעיין בהא דמבואר בגמ' ביומא שהאוכל נבילה ביוה"כ אינו לוקה דלא אתי איסור נבילה וחייל האיסור אכילה ביוה"כ ולכאו' יש לעיין דהא אם מחר הנבילה תפסיק להיות נבילה וודאי תיהיה מותרת א"כ הסיבה שעכשיו היא אסורה כי עכשיו היא נבילה וכל רגע ורגע האיסור חדש שאסורה כי עכשיו היא נבילה וא"כ אמאי אינו לוקה הא איסור חל על איסור בבת אחת ומהטעם הנזכר חשיב בבת אחת אשמח אם גאוני הפורום שליט"א יעמידוני על טעותי
בכל רגע מתברר שאיסור הנבילה לא השתנה, ולכן האיסור ממשיך.
 
יש לעיין בהא דמבואר בגמ' ביומא שהאוכל נבילה ביוה"כ אינו לוקה דלא אתי איסור נבילה וחייל האיסור אכילה ביוה"כ ולכאו' יש לעיין דהא אם מחר הנבילה תפסיק להיות נבילה וודאי תיהיה מותרת א"כ הסיבה שעכשיו היא אסורה כי עכשיו היא נבילה וכל רגע ורגע האיסור חדש שאסורה כי עכשיו היא נבילה וא"כ אמאי אינו לוקה הא איסור חל על איסור בבת אחת ומהטעם הנזכר חשיב בבת אחת אשמח אם גאוני הפורום שליט"א יעמידוני על טעותי
מה הכוונה תפסיק להיות נבילה? ישתנה המציאות שלה?
היא נבילה מאותה שעה שנתנבלה נהפך מציאותה לשם נבילה כעת היא נבילה מחמת מצבה הקודם
 
אכן אך האיסור הוא מחמת שעכשיו היא נבילה
מה שהפך אותה לנבילה זה מה שהביא אותה למציאות הנוכחית
כעת היא אסורה כי כעת היא נבילה
המציאות והאיסור גם יחד באו מכח מה שנתן שם נבילה לחתיכה זו

ובמחילה במיעוט הבנתי לא הצלחתי לעמוד על הצד השני
 
מה הכוונה תפסיק להיות נבילה? ישתנה המציאות שלה?
היא נבילה מאותה שעה שנתנבלה נהפך מציאותה לשם נבילה כעת היא נבילה מחמת מצבה הקודם
לא, רק התכוונתי להוכיח שהרי אם תפסיק להיות נבילה (לא משנה שזה לא שייך) הרי לית מאן דאסר, וא"כ הסיבה שכעת אסורה היא הוא דעכשיו היא נבילה וזה איסור חדש דהרי א"א לאוסרה מחמת שהיתה אתמול נבילה
 
לא, רק התכוונתי להוכיח שהרי אם תפסיק להיות נבילה (לא משנה שזה לא שייך) הרי לית מאן דאסר, וא"כ הסיבה שכעת אסורה היא הוא דעכשיו היא נבילה וזה איסור חדש דהרי א"א לאוסרה מחמת שהיתה אתמול נבילה
אין זו ראיה.
אם היא תפסיק להיות נבילה באיזה אופן
הרי שכעת נוצר מצב חדש שמשליך על הדין מאותו הרגע ואילך. אין זו הוכחה שהמצב הקודם היה מצב שהתחדש כל רגע.
בדיוק כמו שאשה שמתגרשת הרי היא מאותו הרגע פנויה ומותרת לכל העולם,
ואין זו ראיה שחלות הקידושין והאיסור מחמתם התחדשו כל רגע מחדש
 

הודעות מומלצות

נשמח אם הציבור הק' יוכל לזכות אותנו ולהמליץ...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון