כששורש הויכוח נעוץ בהבדלי גישה | בלוגים תורניים כששורש הויכוח נעוץ בהבדלי גישה | בלוגים תורניים

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,766
תודות
5,901
נקודות
517
אחד יחיד יצר פוסט חדש
כששורש הויכוח נעוץ בהבדלי גישה

הרהורים בעקבות האשכול הזה: https://forum-otzar-hatorah.co.il/threads/הערה-למלינים-על-העולים-לציון-הרשב-י-במירון.3723/post-30582
כשויכוח מתנהל, קשה מאד לשכנע אחד את השני.
כל אחד מתבצר בעמדתו.
אבל אם שורש הויכוח נעוץ בהבדלי גישה ובהשקפה בסיסית על העולם - אין סיכוי לשכנע את השני.
כלומר, הגישה של...

קרא את הפוסט המלא בבלוג כאן...
 
אין כזה דבר שאין סיכוי לשכנע, רק צריך לדעת איך!

הסיפור יפה מאד, אבל הוא רק מסביר מה הם הבדלי גישה, ולא מוכיח שהיא אפשר להתווכח עם הבדלי גישה. אם היו מסבירים לליטאי את הוורט, הוא היה מבין מייד, רק היה צריך להיות אדם שיודע למה הליטאי טעה וידע מה להסביר לו.
הבדלי גישה תמיד תלויים במשהו, ואדם חכם יכול להבין את זה ולדון בשורש הבדלי הגישה. המשפטים הקלאסיים בעניין הזה הומצאו ע"י אנשים שלא ידעו איך להתווכח, ולא ניסו לרדת לשורש דעתו של השני אלא חזרו שוב שוב על דעתם.
וראה לדוגמא כאן. (מן הסתם זה הרקע לפוסט...)
אבל האמת שיש כזה דבר שאין סיכוי לשכנע את הצד השני. במקום בו הוא אינו רוצה להשתכנע.
מצב כזה בד"כ נוצר כשמתחילים ויכוח עם אמוציות, מה שמצוי גם בדר"כ אצל אנשים עם הבדלי גישה, ואלי גם בגלל זה הומצאו המשפטים האלו.
 
אין כזה דבר שאין סיכוי לשכנע, רק צריך לדעת איך!
ממש לא נכון.
עוד לא ראיתי בחיי אף אחד שהשתכנע בויכוח, כשזה היה תלוי בהבדלי גישה.
וראה לדוגמא כאן. (מן הסתם זה הרקע לפוסט...)
ציינתי בפירוש מה היה הרקע לפוסט:
הרהורים בעקבות האשכול הזה: https://forum-otzar-hatorah.co.il/threads/הערה-למלינים-על-העולים-לציון-הרשב-י-במירון.3723/post-30582
וטכנית לא יכול להיות שההודעה שלך היתה הרקע לפוסט, כי כבר כתבתי אותו בי"ז אייר.
 
הרחבתי מעט בנושא במקושר.
יפה מאד.
אבל לא התווכחתי עם זה שיש דבר כזה הבדלי גישה, אלא עם זה שאי אפשר לשכנע. בדוגמא שלך, הויכוח היה צריך להיות לפי דבריך על אמונת חכמים, ולא על הראיות וההוכחות בעניין הטילים. אם על זה הוא היה מתנהל היה אפשר לשכנע בהחלט. לכן אדם חכם כמוך לדוגמא, שהבין את זה מייד, היה יכול לשכנע, ולא בגלל כושר הכתיבה.
עוד לא ראיתי בחיי אף אחד שהשתכנע בויכוח, כשזה היה תלוי בהבדלי גישה.
דומני שציינתי בהודעתי כמה סיבות אחרות אפשריות לזה.
ציינתי בפירוש מה היה הרקע לפוסט:
הרהורים בעקבות האשכול הזה: https://forum-otzar-hatorah.co.il/threads/הערה-למלינים-על-העולים-לציון-הרשב-י-במירון.3723/post-30582
וטכנית לא יכול להיות שההודעה שלך היתה הרקע לפוסט, כי כבר כתבתי אותו בי"ז אייר.
צודק לגמרי. רשלנות שלי.
 
יש בנו"ט לצרף פה
מתוך "אגרות חזון איש (חלק א)
ויכוחים.JPG
 
אין לך מושג כמה פעמים השתמשתי בלצטט את המשפט באגרת, בהתכתבויות הלכתיות עם עקשנים למיניהם.
כל עוד ניסיתי להוכיח להם בסברא ובמקורות, דפים ע"ג דפים, הם רק טיפסו עוד ועוד על העץ.
אבל ברגע שהבאתי את לשון מרנא (כמובן בהשמטת המשפט הראשון) פתאום כל הענפים התייבשו, והם ירדו יפה יפה לקרקע המציאות.
מלבד האגרת הזו, יש עוד כמה ביטויים נפלאים שמרן החזון איש חקק על לוח לבינו בנוגע לוויכוחים הלכתייים תורנים שנמשכים ללא תוחלת.

אגב, למרות מה שכתב החזו"א "קיים אצלי למנוע מלהשיב". כידוע הוא התכתב בארוכה עם מרן הגרא"מ שך בנוגע לשלמי חגיגה/שמחה. כאשר שאלו אותו מדוע חרג ממנהגו, השיב: כי הרב שך מנסה לברר את האמת ולא לדון לשום דיון. (פחות או יותר).
 

הודעות מומלצות

מי מהרבנים יוכל לבאר בבקשה מהו 'אינו בתורת'?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון