אידיש | דקדוק ניקוד וביאורי מילים בלשון הקודש| דף 9 | פורום אוצר התורה אידיש | דקדוק ניקוד וביאורי מילים בלשון הקודש| דף 9 | פורום אוצר התורה
שנחזור לקרוא מחדש את האשכול על מעלת היידיש?
אז אפשר גם באנגלית?
בוודאי שיש מעלה באידיש, אלא שאותם הטוענים שצריך לדבר רק באידיש הוא כמו שכתבתי, שאין זה רק מפני מעלת האידיש.
ולשיטתם ודאי שאנגלית וערבית עדיפא.
 
אולי רק כדי למקד את הדיון

יש כאן כמה שאלות
1. מהי הקדושה בלשון הקודש.
2. האם יש שפות קדושות נוספות במידה כזו או אחרת.
3. בהנחה שכן, מה קובע שפה לקדושה.
4. האם כדאי לדבר אידיש גם אם היא לא קדושה
5. [אגב הדיון] מה הגדר של ארמית, ומעלתה/חסרונה

התשובות שעלו עד כאן בתמצות
לשאלה 1. הרמב''ם כותב מצד שאין בה מילים עצמיות לדברים מגונים או צנועים, הרמב''ן כותב מפני היותה הלשון שבה מדבר הקב''ה עם הנביאים וכו' [ונשאלה השאלה אם זה סימן או סיבה].
לשאלה 2. לא הובא שום מקור לכאן או לכאן [מקור, הכונה לראשונים או אחרונים שיכתבו בפירוט דבר זה].
לשאלה 3. לא ראיתי כאן תשובה ברורה.
לשאלה 4. עלו סברות כמו הבדלות מהרחוב [לענ''ד יש לפקפק בזה אבל אכמ''ל], שפת הגלות [לא הובא מקור בהיר מספיק שכוונתו באמת למשהו עקרוני ולא רק מלחמה בציונות, שאפ' שאין זו דרך המלחמה היום], צוטטו פה דברים כמו 'בזכות האידיש יצאו מהגלות' או משהו כזה, לא צוין מקור [וגם קצת קשה לומר שכל הגאולה תהיה רק בזכות יהדות אירופה...].
לשאלה 5. הובאו כמה מקורות מתשו' הרמ''א ולשונות הראשונים, אם זו שפה נפרדת שיש לה מעלה, או לה''ק שנתשבשה.
 
הבת עין אמר שהדיבור בשפה הערבית מטמא את האדם!
היכן
[הרי הדבר צ''ע, דרבותינו הראשונים אשר מפיהם אנו חיים, דיברו אף כתבו, אף פירשו את התורה בשפה זו].
יתכן לפרש את הדבר על פי דבר מחודש מאוד שראיתי בשם משמואל [דברים שנת תרעט]

ונראה דהנה יש להתבונן בענין רפואת לשונות הגויים מהו. ויש לומר כי השפה של האומה היא מהותה ומעידה על תוכן לבה, כאמרם ז"ל לישנא קולמוסא דליבא, והיינו שרעת לבם תמיד רגל על לשונם, וע"כ בלשון ובשפת האומה נצפן בה כח רע מושך לרעת האומה. וכמו שהגיד כ"ק אדמו"ר הרי"ם זצללה"ה מגור על לשון צרפת שמושכת לניאוף ר"ל, עכ"ד, והטעם משום שהם מלוכלכים בזה ביותר כידוע, ע"כ לשונם שצפונה בה מהותם מושכת לזה ביותר. אך לשונה של תורה מהפכת את הרע שבלשון ההיא לטובה, והיינו מחמת שיש צורך לתורה ללשון ההיא להסביר בה את השומע, נעשתה הלשון ההיא מחוברת לטהור ונדחה הרע מקרבה ונכנסת בה רוח טהרה, וזוהי רפואת הלשון. ובזה הסברתי לי מה שרש"י ז"ל פירש הסברת הכתובים כמה פעמים בלשון צרפת, שלא יתכן שרש"י ז"ל לא מצא מילין בלה"ק להסביר בה את הקורא, ולפי דרכנו בכוונה עשה לטובת הכלל המדברים בלשון ההיא שתהי' רפואה קצת ללשון ההיא, כי יתכן שקודם שעשה רש"י ז"ל כך, היתה הלשון מושכת עוד יותר לרע.

וי"ל שלטעם זה ביאר מרע"ה את התורה בשבעים לשון, אף שלא הי' מדבר אלא לישראל המדברים בלה"ק, או אפילו שפת מצרים, ועכ"פ אינם נזקקים לכל שבעים לשון, אלא לכוונה זו עשה לרפא קצת את כל הלשונות לתועלת הדורות הבאים או שצפה שעתידים לגלות בין שבעים אומות, ובהכרח ישתמשו בלשוניהן
 
כוונת כ''ת לשאול איך יכול להיות שזו לשון הקודש שנשתשבשה?
יעו' משכ''ל
האמת דצל''ע על דברי מהר''ש פאדווה [וגם על הרמ''א שבסוף דבריו דן להסכים עם המהר''ש, אלא דמכל מקום חזרה ונהפכה ללשון בפנ''ע]
דהרי להדיא אמרו בסנהדרין דל''ח ע''ב
'אדם הראשון בלשון ארמי סיפר'
ומי הספיק לשבש לה''ק כ''כ?
וצריך עיון
אך מה נעשה שכ''כ מהר''ש פאדווה ועוד הרבה מן הקדמונים. ומצוה ליישב

והרב @אוהב ספר כ' ליישב
שמא כן נבראה, כלשון הקודש בשיבוש
והוא דבר תמוה על פניו, אומנם יש להראות לו פנים עפי''ד רבותינו עפ''י הסוד, אך אכ''מ.
 

הודעות מומלצות

רבינו הגאון הקדוש ראש גולת אריאל...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון