בענין קיזוז חוב | בית המדרש – דיונים תורניים | פורום אוצר התורה בענין קיזוז חוב | בית המדרש – דיונים תורניים | פורום אוצר התורה

היושב בישיבה

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
102
תודות
164
נקודות
40
מבואר בכמה מקומות, שאם פלוני חייב מנה לאלמוני, ואותו אלמוני חייב לו ג"כ, הדין הוא שזה מתקזז וכלשון הגמ' "אפוכי מטרתא למה לי"
ולכאו' צ"ע איך זה מתקזז, הן אומנם שאם אני חייב לו והוא חייב לי אין עניין שיהיה חוב, אך קשה מאן מפקע שיעבודיה.
אשמח אם גאוני הפורום שליט"א יעזרו לי בהבנת הדברים.
 
מבואר בכמה מקומות, שאם פלוני חייב מנה לאלמוני, ואותו אלמוני חייב לו ג"כ, הדין הוא שזה מתקזז וכלשון הגמ' "אפוכי מטרתא למה לי"
ולכאו' צ"ע איך זה מתקזז, הן אומנם שאם אני חייב לו והוא חייב לי אין עניין שיהיה חוב, אך קשה מאן מפקע שיעבודיה.
אשמח אם גאוני הפורום שליט"א יעזרו לי בהבנת הדברים.
בפשוטו זהו עצמו פרעון, כלו' דע"י שנפרע חובו זהו עצמו פרעון.
 
מבואר בכמה מקומות, שאם פלוני חייב מנה לאלמוני, ואותו אלמוני חייב לו ג"כ, הדין הוא שזה מתקזז וכלשון הגמ' "אפוכי מטרתא למה לי"
ולכאו' צ"ע איך זה מתקזז, הן אומנם שאם אני חייב לו והוא חייב לי אין עניין שיהיה חוב, אך קשה מאן מפקע שיעבודיה.
אשמח אם גאוני הפורום שליט"א יעזרו לי בהבנת הדברים.
@עוזי ומגיני @נראה לפשוט @אחד יחיד @חפץ בחיים ועוד אם תוכלו לעזור לי בענין אשמח מאוד
 
מבואר בכמה מקומות, שאם פלוני חייב מנה לאלמוני, ואותו אלמוני חייב לו ג"כ, הדין הוא שזה מתקזז וכלשון הגמ' "אפוכי מטרתא למה לי"
ולכאו' צ"ע איך זה מתקזז, הן אומנם שאם אני חייב לו והוא חייב לי אין עניין שיהיה חוב, אך קשה מאן מפקע שיעבודיה.
אשמח אם גאוני הפורום שליט"א יעזרו לי בהבנת הדברים.
אם אין ענין שיהא חוב ממילא גם אין ענין שיהא שיעבוד שעבוד הוא שעיבוד לחוב
וכמו שהחוב נוצר מאליו [דהינו ע"י ההלוואה] ואין לך קו' מאן מפקע ליה לחוב
ה"ה אין קושיא מאן מפקע ליה לשיעבודיה דהשיעבוד כפוף לחוב
 
לא הבנתי, למה שלא יחול
לא קבעתי, הצעתי סברא.
היינו שאם אני חייב לך מאתיים ש"ח, ואתה לווה ממני עכשיו שלוש מאות ש"ח.
אז אפילו אם אני לא אומר לך את זה בפירוש, אבל מאתיים הם כאילו החזרת החוב.
ולכן השעבוד של המאתיים האלו לא חל בכלל, ולא צריך להפקיע אותו.
 
מבואר בכמה מקומות, שאם פלוני חייב מנה לאלמוני, ואותו אלמוני חייב לו ג"כ, הדין הוא שזה מתקזז וכלשון הגמ' "אפוכי מטרתא למה לי"
להבנתי באמת אין קיזוז. יש רק סברא של אפוכי מטרתא שהיא רלונטית במקרים מסויימים בלבד
אם נמצא נפקותא אחרת אכן היא תשאר באופן שראובן חייב לשמעון ושמעון חייב לראובן
 
יש מקור שבאמת פוקע החוב וזה לא רק סברא בגביה?

ומ"מ, בכתובות פא: מפורש שאפי' אם החוב הוא לעצמו, אם יש בזה נפק"מ אין החוב פוקע
להבנתי באמת אין קיזוז. יש רק סברא של אפוכי מטרתא שהיא רלונטית במקרים מסויימים בלבד
אם נמצא נפקותא אחרת אכן היא תשאר באופן שראובן חייב לשמעון ושמעון חייב לראובן
בגמרא מבואר יצא חוב בחוב שזה באמת מתקזז
 
לא קבעתי, הצעתי סברא.
היינו שאם אני חייב לך מאתיים ש"ח, ואתה לווה ממני עכשיו שלוש מאות ש"ח.
אז אפילו אם אני לא אומר לך את זה בפירוש, אבל מאתיים הם כאילו החזרת החוב.
ולכן השעבוד של המאתיים האלו לא חל בכלל, ולא צריך להפקיע אותו.
למה לא חל בכלל, כשלויתי השיבוד חל, עכשיו איך כשאני לווה ממך חזרה זה מתקזז
 
אם אין ענין שיהא חוב ממילא גם אין ענין שיהא שיעבוד שעבוד הוא שעיבוד לחוב
וכמו שהחוב נוצר מאליו [דהינו ע"י ההלוואה] ואין לך קו' מאן מפקע ליה לחוב
ה"ה אין קושיא מאן מפקע ליה לשיעבודיה דהשיעבוד כפוף לחוב
מה אתה מתכוון אין ענין, חוב הוא דבר אמיתי בר מכירה, אם הוא חל בסיבה, מה מבטל אותה
 
מה אתה מתכוון אין ענין, חוב הוא דבר אמיתי בר מכירה, אם הוא חל בסיבה, מה מבטל אותה
רק ציטטתי את מה שכתבת בתחילת האשכול
הן אומנם שאם אני חייב לו והוא חייב לי אין עניין שיהיה חוב,
עכשיו אני מבין שהתכוונת לשאול גם על החוב בעצמו ולא רק על השיעבוד אבל מהשאלה שלך זה לא היה נראה
וזה לכאו' משום שהחוב השני נעמד כפרעון
 

הודעות מומלצות

שמעתי פעם בשם חכ"א שליט"א שעפ"י חשבון...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון