כללי - בל תשחית כשרוצה את הדבר | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה כללי - בל תשחית כשרוצה את הדבר | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה

אוהב ספר

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,347
תודות
4,976
נקודות
517
אם הוא נהנה מזה בפועל, זה לא בל תשחית
ואם לא, גם בפרוטה יש בל תשחית, דין פרוטה כדין מאה.
לדין בל תשחית אין נפק"מ בערך.
אסכם את הדיון:
אני טוען שיש בל תשחית על כסף.
מר טוען שכל עוד הוא נהנה מהכסף אין זה בל תשחית, אפילו שאין יחס בין המחיר להנאה.
אני צודק?
הדין בל תשחית נאמר גם אם הוא נהנה, כל עוד אין ההשחתה שווה את ההנאה,
צא ולמד ממקור הדין, מה שאסרה תורה השחתת עץ
 
נערך לאחרונה:
בעיני ראיתי לאחד מגדולי ראשי הישיבות
שהיה מגיע למסירת השיעור עם כוס קפה בידו אך מעולם לא שתהו
ולשאלת התלמידים האם אי"ז 'בל תשחית' ענה-
כי יש שהקפה בשתייתו מועיל להם ונותן להם ישוב הדעת,
אך הוא עצמו מרגיש שהקפה שעומד לידו בשעת השיעור, הרי הוא מיישב את דעתו ואי"ז משום בל תשחית.
 
ולשאלת התלמידים האם אי"ז 'בל תשחית' ענה-
כי יש שהקפה בשתייתו מועיל להם ונותן להם ישוב הדעת,
אך הוא עצמו מרגיש שהקפה שעומד לידו בשעת השיעור, הרי הוא מיישב את דעתו ואי"ז משום בל תשחית.
זה ברור, ואין נידון בזה, דלא גרע משתיית הקפה כיון דשניהם מביאים אותה תוצאה
הנידון הוא רק באופן שיש לו הנאה, אך ההנאה אינה שווה את ההפסד
 
זה ברור, ואין נידון בזה, דלא גרע משתיית הקפה כיון דשניהם מביאים אותה תוצאה
הנידון הוא רק באופן שיש לו הנאה, אך ההנאה אינה שווה את ההפסד
מה ההבדל?
תחשוב שכוס קפה שווה למאה שקל ולא לשנים וחצי שקל...
 
מה ההבדל?
תחשוב שכוס קפה שווה למאה שקל ולא לשנים וחצי שקל...
כי ברור שהתורה התירה לאכול דברים, הגם שמשחית אותם
אלא שאיסור בל תשחית נאמר כשאין הנאה
והנידון פה הוא מה הדין כשיש הנאה, אבל הנאה של שתי שקל מדבר של מאה שקל
 
כי ברור שהתורה התירה לאכול דברים, הגם שמשחית אותם
אלא שאיסור בל תשחית נאמר כשאין הנאה
והנידון פה הוא מה הדין כשיש הנאה, אבל הנאה של שתי שקל מדבר של מאה שקל
לא הבנת אותי,
אני בסה"כ טוען שלו כוס קפה הייתה שווה סך מאה ש"ח
ואני הייתי נהנה ממנה רק בראיה בעלמא,
גם אז היית טוען שזה בל תשחית?
 
לא הבנת אותי,
אני בסה"כ טוען שלו כוס קפה הייתה שווה סך מאה ש"ח
ואני הייתי נהנה ממנה רק בראיה בעלמא,
גם אז היית טוען שזה בל תשחית?
תלוי כמה ההנאה שווה
אם ההנאה שווה את המאה שקל, והראיה שכולם שותים אותה על אף שוויה, והוא מקבל את אותה הנאה בראיה,
אז ברור שיהיה מותר

אבל אם ההנאה לא שווה את המחיר, ורק גבירים גדולים שלא אכפת להם מהכסף מוכנים לשלם את הכסף להנאה זו, זה הנידון כאן
 
הדין בל תשחית נאמר גם אם הוא נהנה, כל עוד אין ההשחתה שווה את ההנאה,
צא ולמד ממקור הדין, מה שאסרה תורה השחתת עץ
ע"ד צחות מספרים שכהגרי"ט ווייס גאב"ד העדה"ח ראה ריקי תוכן שורפים פחים ע"י כיכר השבת אמר להם "בל תשחית" ו"בישול בב"ח" שבתוך הפח יש גם בשר וגם חלב, ויל"ע בזה מכמה.
 

הודעות מומלצות

נשמח אם הציבור הק' יוכל לזכות אותנו ולהמליץ...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון