כללי - בל תשחית כשרוצה את הדבר | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה כללי - בל תשחית כשרוצה את הדבר | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה

אוהב ספר

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,469
תודות
6,273
נקודות
622
אם הוא נהנה מזה בפועל, זה לא בל תשחית
ואם לא, גם בפרוטה יש בל תשחית, דין פרוטה כדין מאה.
לדין בל תשחית אין נפק"מ בערך.
אסכם את הדיון:
אני טוען שיש בל תשחית על כסף.
מר טוען שכל עוד הוא נהנה מהכסף אין זה בל תשחית, אפילו שאין יחס בין המחיר להנאה.
אני צודק?
הדין בל תשחית נאמר גם אם הוא נהנה, כל עוד אין ההשחתה שווה את ההנאה,
צא ולמד ממקור הדין, מה שאסרה תורה השחתת עץ
 
נערך לאחרונה:
בעיני ראיתי לאחד מגדולי ראשי הישיבות
שהיה מגיע למסירת השיעור עם כוס קפה בידו אך מעולם לא שתהו
ולשאלת התלמידים האם אי"ז 'בל תשחית' ענה-
כי יש שהקפה בשתייתו מועיל להם ונותן להם ישוב הדעת,
אך הוא עצמו מרגיש שהקפה שעומד לידו בשעת השיעור, הרי הוא מיישב את דעתו ואי"ז משום בל תשחית.
 
ולשאלת התלמידים האם אי"ז 'בל תשחית' ענה-
כי יש שהקפה בשתייתו מועיל להם ונותן להם ישוב הדעת,
אך הוא עצמו מרגיש שהקפה שעומד לידו בשעת השיעור, הרי הוא מיישב את דעתו ואי"ז משום בל תשחית.
זה ברור, ואין נידון בזה, דלא גרע משתיית הקפה כיון דשניהם מביאים אותה תוצאה
הנידון הוא רק באופן שיש לו הנאה, אך ההנאה אינה שווה את ההפסד
 
זה ברור, ואין נידון בזה, דלא גרע משתיית הקפה כיון דשניהם מביאים אותה תוצאה
הנידון הוא רק באופן שיש לו הנאה, אך ההנאה אינה שווה את ההפסד
מה ההבדל?
תחשוב שכוס קפה שווה למאה שקל ולא לשנים וחצי שקל...
 
מה ההבדל?
תחשוב שכוס קפה שווה למאה שקל ולא לשנים וחצי שקל...
כי ברור שהתורה התירה לאכול דברים, הגם שמשחית אותם
אלא שאיסור בל תשחית נאמר כשאין הנאה
והנידון פה הוא מה הדין כשיש הנאה, אבל הנאה של שתי שקל מדבר של מאה שקל
 
כי ברור שהתורה התירה לאכול דברים, הגם שמשחית אותם
אלא שאיסור בל תשחית נאמר כשאין הנאה
והנידון פה הוא מה הדין כשיש הנאה, אבל הנאה של שתי שקל מדבר של מאה שקל
לא הבנת אותי,
אני בסה"כ טוען שלו כוס קפה הייתה שווה סך מאה ש"ח
ואני הייתי נהנה ממנה רק בראיה בעלמא,
גם אז היית טוען שזה בל תשחית?
 
לא הבנת אותי,
אני בסה"כ טוען שלו כוס קפה הייתה שווה סך מאה ש"ח
ואני הייתי נהנה ממנה רק בראיה בעלמא,
גם אז היית טוען שזה בל תשחית?
תלוי כמה ההנאה שווה
אם ההנאה שווה את המאה שקל, והראיה שכולם שותים אותה על אף שוויה, והוא מקבל את אותה הנאה בראיה,
אז ברור שיהיה מותר

אבל אם ההנאה לא שווה את המחיר, ורק גבירים גדולים שלא אכפת להם מהכסף מוכנים לשלם את הכסף להנאה זו, זה הנידון כאן
 
הדין בל תשחית נאמר גם אם הוא נהנה, כל עוד אין ההשחתה שווה את ההנאה,
צא ולמד ממקור הדין, מה שאסרה תורה השחתת עץ
ע"ד צחות מספרים שכהגרי"ט ווייס גאב"ד העדה"ח ראה ריקי תוכן שורפים פחים ע"י כיכר השבת אמר להם "בל תשחית" ו"בישול בב"ח" שבתוך הפח יש גם בשר וגם חלב, ויל"ע בזה מכמה.
 
איסור בל תשחית נאמר לגבי שריפת עץ מאכל בכיבוש ומלחמה, ושם זה השחתה שלא לצורך כלל.
כל אמירה שיש בל תשחית גם בדבר שהוא צריך והוא נהנה ממנו, צריך מקור אחר.

עיקר איסור בל תשחית הוא כתרגומו המילולי - השחתה.
כשאני רוצה לאכול ממתק ובאמת הנאתו שווה לי כעת, מרוב רצוני, מיליון ש"ח,
השחתה אין בזה.
(אולי השחתת המידות אבל לא זה גדר האיסור...)
 
איסור בל תשחית נאמר לגבי שריפת עץ מאכל בכיבוש ומלחמה, ושם זה השחתה שלא לצורך כלל.
לא נכון, מבואר להדיא בגמ' ובראשונים שאסור לקצוץ עץ פרי אפילו ברוצה את העצים, אא''כ העצים שוים באמת יותר מהפירות
 
לא נכון, מבואר להדיא בגמ' ובראשונים שאסור לקצוץ עץ פרי אפילו ברוצה את העצים, אא''כ העצים שוים באמת יותר מהפירות
שם מדובר בעץ פרי, שמצד אחד יש השחתה לפרי ומצד שני אתה רוצה את העץ עצמו, לכן צריך לשקלל את מחיר הפרי והעץ.

כאן זה שונה לגמרי מאחר ולא מדובר על מאכל, אלא על דבר כמו אילן סרק.
דהיינו, אם תמצא מקור לכך שאסור לקצוץ אילן סרק אלא לצורך מה שדמיו יקרים יותר מהאילן - זו תהיה ראיה.
ועוד יותר מכך, כאן זה בדיוק ההיפך, כי זה לזרוק דבר סרק בשביל מאכל.
 

איסור השחתת עץ מאכל והמסתעף

בס"ד 'ועשית את הקרשים למשכן עצי שטים עומדים' (פרשת תרומה, שמות פרק כו פסוק טו) למה עצי שטים, למד הקדוש ברוך הוא דרך ארץ לדורות, שאם יבקש אדם לבנות ביתו מאילן עושה פירות, אומר לו, ומה מלך מלכי המלכים שהכל שלו, כשאמר לעשות משכן, אמר לא תביא אלא מאילן שאינו עושה פירות, אתם על אחת כמה וכמה. מדרש...
בל תשחית – חלק א'

בל תשחית – חלק א'

בל תשחית – חלק א' כִּי תָצוּר אֶל עִיר יָמִים רַבִּים לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ לְתָפְשָׂהּ, לֹא תַשְׁחִית אֶת עֵצָהּ לִנְדֹּחַ עָלָיו גַּרְזֶן, כִּי מִמֶּנּוּ תֹאכֵל וְאֹתוֹ לֹא תִכְרֹת, כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה לָבֹא מִפָּנֶיךָ בַּמָּצוֹר. רַק עֵץ אֲשֶׁר תֵּדַע כִּי לֹא עֵץ מַאֲכָל הוּא אֹתוֹ...
 

הודעות מומלצות

בכמה מקומות מצינו שחז"ל מנו כמה מצוות והקדימו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה