האם אפשר לתת לשליח קבלה גט בעל כורחו ?? | בית המדרש – דיונים תורניים האם אפשר לתת לשליח קבלה גט בעל כורחו ?? | בית המדרש – דיונים תורניים

יחזקאל יחזקאלי

משתמש רשום
gemgem
הודעות
39
תודות
77
נקודות
18
אמנם לאשה אפשר כי כל שברשותה ממילא נמצא אצלה
אבל השליח לכאו' רק אם מחזיק עבורה, הגט מוחזק לה,
אני לא דן שיבטל את השליחות אלא פשוט שלא מוכן כרגע להחזיק עבורה.
 
בפשטות אפשר,
וכמדומה דיש לזה ראיות מפורשות, ואינני מונח כרגע בסוגיא
 
אם לא מבטל את שליחותו למה שלא יהא כמו האשה?
מכיון שהאשה כל שהגט נמצא בידה, ע"כ הוא מוחזק ברשותה,
משא"כ השליח אין עצם המציאות שמשהו נמצא אצלו, נחשב שנמצא אצל האשה, [הגע עצמך וכי אם השליח היא אשה אחרת וכי אינה יכולה לקבל גט עבור עצמה]
אלא צריך להחזיק עבורה, וא"כ אם מסרב להחזיק עבורה אין הגט נמצא אצלה
 
אלא צריך להחזיק עבורה, וא"כ אם מסרב להחזיק עבורה אין הגט נמצא אצלה
מה זה נקרא מחזיק עבורה?
הרי לא צריך לזכות לה הגט, מספיק שבשעת הנתינה הוא רוצה להיות שליח, [ועכ"פ לא רוצה לא להיות שליח]
ונתינה ליד השליח כנתינה לידה,
ואשה יכולה לקבל את גיטה וגט וחברתה, ואין בכך כל בעיה מה שנחשב גם שהגט הגיע אליה וגם לחברתה, כיון שהיא גם שליחה שלה א"כ קבלת הגט שלה נחשב כקבלתה וכמדומני שאפשר אפי' בשטר אחד באופנים מסוימים
 
הגם שגט לא צריך לזכות בו, מ"מ צריך שיהיה ברשותה, מה שאצל השליח זה ברשותה זה רק אם מחזיק ושומר את זה עבורה, לא ?
לא
אחר שהוא שליח ידו כידה וקבלתו כקבלתה
אמנם יכול לכון לא להיות שליח ולא לקבל את זה עבור האשה כמו דאיתא ששליח קבלה שאמר לבעל שהוא שליח הולכה אין האשה מתגרשת בקבלתו משום שלא רצה להיות שליח קבלה בשעת הנתינה אבל כל שרוצה להיות שליח קבלה אפשר אפי' בע"כ
 
נראה לי אתה מבין שידו כידה, פירושו שהיד שלו היא רשותה של האשה כמו שיד של או קלתה הם רשותה
אני מבין שאין דבר כזה, בסתמא כל אחד ידו היא רשותו ויד חבירו היא רשות חבירו, שליח הוא אחד שמחזיק ברשותו משהו בשביל חבירו ואז זה כמו שהדבר ברשותו-בגלל שגם רשותו מחזיקה עבורו וגם חבירו-השליח מחזיק עבורו [ברשותו של השלי ולא של המשלח,
כיון שכן אם לא מחזיק עבורו ברגע הנתון לא נוכל לצעוק "ידו כידה" כי הדבר לא מוחזק עבורו בשום מקום
 
אם הבנתי נכון הרי אתה דן האם דין זה שנאמר באשה שמתגרשת על כורחה שזהו בעצם דין שלא קיים בכל הקנינים ששם החזקה שלא מדעת אינה נחשבת החזקה לאדם עצמו האם דין זה קיים גם בשליח שהחזקה שלא מדעתו אינה נחשבת להחזקה בשבילו וממילא בשביל האשה.
רק שכאן יש להעיר א' האם נידון זה תדון גם בחצרו של השליח האם שלא מדעתו יקנה לאשה.
ב' מה בעצם אתה מבין בזה שהיא מתגרשת על כורחה שאינה צריכה החזקה של קנין ומספיק עצם זה שזה מונח במקום שלה וא"כ גם בשליח אף שאינו רוצה הרי על כל פנים אכתי שליח הוא וממילא מוחזק לאשה. או שנאמר שישנה דרך לכפות את האשה לקבל ודעתה תהיה דעת הנותן וכאן יש יותר מקום לדון בשליח. [אני לא בסוגיא כלל אבל זה מה שעלה לי]
 
ברור שמדובר שנתרצה להיות שליח, דאל"כ ברור דאינו שליח, אלא דעכשיו רוצה להשאר שליח אבל לא לקבל כרגע את הגט, וכמו שהדגיש שואל השאלה
למעשה עכשיו בשעת הנתינה -דאז מקרי מינוי השליחות בפועל- אין דעת.
 
נראה לי אתה מבין שידו כידה, פירושו שהיד שלו היא רשותה של האשה כמו שיד של או קלתה הם רשותה
אני מבין שאין דבר כזה, בסתמא כל אחד ידו היא רשותו ויד חבירו היא רשות חבירו, שליח הוא אחד שמחזיק ברשותו משהו בשביל חבירו ואז זה כמו שהדבר ברשותו-בגלל שגם רשותו מחזיקה עבורו וגם חבירו-השליח מחזיק עבורו [ברשותו של השלי ולא של המשלח,
כיון שכן אם לא מחזיק עבורו ברגע הנתון לא נוכל לצעוק "ידו כידה" כי הדבר לא מוחזק עבורו בשום מקום
להבא כדאי שתצטט אותי מב' סיבות א' שגם אחרים ידעו על מה נסובה תגובתך ב' כדי שאני יקבל התראה שהגבת לי ואז אוכל לענות לך במהרה...
כל המושג שליחות קבלה הוא קצת קשה, דהרי כל פרשת שליחות נצרכה להיכן שיש לאדם כח מסוים לפעול עבור עצמו, וחדשה התורה שגם אחר יכול לפעול עבורו בגדרים מסוימים, אמנם האשה בקבלת הגט לא פעילה, אלא רק צריך לתת ברשותה, וא"כ מה עושה השליח במה פועל עבור השני,
וע"כ הוא שבפרשת שליחות קבלה, שהוצרך לכך ריבוי נוסף בתורה, הגדר הוא הרחבת הרשות, דהינו כיון שרק לאשה יש כח, [אפשרות..] לקבל גיטה, פרשת שליחות הרחיבה לי שגם אחר יוכל לעשות זה.
ואם רשותי היא רשותי, ורשות חברי היא רשות חברי, מה יעזור שמחזיק עבור מישהו אחר, שיחשב כברשות השני, הא ס"ס לא הגיע לרשות השני,
ואלא וודאי אנו צריכים להגיע לפרשת שליחות, ואתה אומר שבפרשת שליחות התחדש שאם מחזיק בדעתו עבור חברו ג"כ נחשב שהגיע לרשות חברו,
ואני אומר שבפרשת שליחות התחדש שגם בלא דעתו, כל מה שמחוזק ברשותו הוא גם כהגיע לרשות חברו,
אמנם ממה שמשמע שהמשלח הוא כשליח, וכל' הגמ' שידו כידה, משמע שאופן הקבלה שלהם שווה, וכמו שבאשה א"צ את דעתה, למה נימא שבשליח צריך את דעתו, ולכאו' פרשת שליחות באשה [דאינה פועלת] רק הרחבת הרשות בגדרי שליחות, וכלשון הגמ' ידו כידה.
 

הודעות מומלצות

סרט נדיר על ירושלים המכיל תמונות ישנות ונדירות...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון