האם אפשר לתת לשליח קבלה גט בעל כורחו ?? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 האם אפשר לתת לשליח קבלה גט בעל כורחו ?? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
לדעתי אופן התשובה תלוי קודם כל בחקירה האם לקבל זה נחשב לפעולת קבלה, או כיון שהמתקבל מימלא מתקבל אין זה פעולת קבלה ודמי למניח על שולחן שהשולחן לא עשה פעולה כל שהיא, או דלמא דהנחה על גבי בן דעת שאני.
ומכיון שכן אם נניח שכל שליח שעושה פעולה הרי הוא צריך לשייך ולייחס את הפעולה עבורה משלחו (דאל"כ זה ייוחס אליו כמו כל שאר מעשיו שהוא עושה) א"כ כל עוד שלא לא ייחס למשלח את הקבלה האשה לא תתגרש, ובעל כרחה לא יעזור כיון שמצדו הוא לא עושה מעשה שליחות.
אבל אם קבלת הגט אינו נחשב למעשה אקטיבי אלא מעשה פסיבי א"כ עד כמה שהוא שליח ועומד במקומה הוי כמו חצר ויד שהנתינה בהם היא בעל כרחה ומועיל
ולגופו של ענין יעוי' בפנ"י ריש האיש מקדש שדן בענין זה בילפותא לשליח בקידושין וגירושין אם מעשה קבלה הוי מעשה או לא, עיי"ש
 
אם הבנתי נכון הרי אתה דן האם דין זה שנאמר באשה שמתגרשת על כורחה שזהו בעצם דין שלא קיים בכל הקנינים ששם החזקה שלא מדעת אינה נחשבת החזקה לאדם עצמו האם דין זה קיים גם בשליח שהחזקה שלא מדעתו אינה נחשבת להחזקה בשבילו וממילא בשביל האשה.
רק שכאן יש להעיר א' האם נידון זה תדון גם בחצרו של השליח האם שלא מדעתו יקנה לאשה.
ב' מה בעצם אתה מבין בזה שהיא מתגרשת על כורחה שאינה צריכה החזקה של קנין ומספיק עצם זה שזה מונח במקום שלה וא"כ גם בשליח אף שאינו רוצה הרי על כל פנים אכתי שליח הוא וממילא מוחזק לאשה. או שנאמר שישנה דרך לכפות את האשה לקבל ודעתה תהיה דעת הנותן וכאן יש יותר מקום לדון בשליח. [אני לא בסוגיא כלל אבל זה מה שעלה לי]
אנסה שוב להסביר את כוונתי בקיצור ובתמצות:
זה ברור שקבלה בגט זה מה שהדבר נמצא ברשות האשה, ולא צריך שתכוין/תסכים/תרצה בהחזקתו אצלה,
אבל, שליח היד שלו היא לו הרשות של האשה באופן אוטומטי גם מתי שהוא שלוחה [תדע שיכול לקבל באותה יד גט בשביל עצמו, [אם היא אשה אחרת] ]
וצריך שיחזיק את הגט בשבילה בכדי שבכלל יחשב שנמצא ברשותה
משא"כ האשה היד שלה היא רשותה באופן אוטומטי וגם בע"כ [כוונתי עוד קודם דיני גירושין]


ביחס למה שטענת בחצר, קודם כל עצם הידון אם אפשר בכלל לגרש ע"י חצר דשליח הוא ספק בירושלמי ס"פ האומר בגיטין
ואדרבא זה ראיה לדבריי, כי ברור שגם אם ידו של השליח היא ידה של האשה [בהנחה שאפשר לומר משפט כזה] ממונו הוא ודאי ממונו ולא ממון האשה
וכל מה שחצר היא רשות האדם זה באשר היא ממונו
 

הודעות מומלצות

הרי לכאו' הרי זה ככל המצוות שפטור.

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון