בהעלותך - בעניין הנוני"ם ההפוכים | במדבר | פורום אוצר התורה בהעלותך - בעניין הנוני"ם ההפוכים | במדבר | פורום אוצר התורה
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,940
תודות
5,174
נקודות
475
שבת (קטו, ב - קטז, א) לרשב"ג פרשה זו אין מקומה כאן, ונכתבה כדי להפסיק בין פורענות לפורענות [וכתב המהר"ם שיף שהנוני"ם הם כעין סוגריים];
ולרבי לא מן השם הוא זה, אלא שהוא ספר בפני עצמו ויש שבעה ספרים בתורה.

והרמב"ן מפרש דברי רשב"ג שקודם ה"ויהי בנסוע" - יש פורענות שנסעו מהר ה' כתינוק הבורח, ולאחמ"כ שתי פורעניות, האחת המתאוננים, והשנייה קברות התאוה,
וכדי שלא יהיו מוחזקים בפורעניות - הכניסה התורה באמצע לרשב"ג הפסק פרשה שאין זה מקומה.

וכתב החת"ס (מובא במהדורה החדשה על שבת) שרשב"ג לשיטתו שחזקה זה בשלש וממילא יכול לפרש כן;
אבל רבי לשיטתו שחזקה זה בשנים, וממילא עדיין יש חזקה, וע"כ שזה ספר בפני עצמו.

ואפשר לפרש [אינני יודע אם כבר כתב כן החת"ס] שזוהי הדגשת רבי "ללא מן השם הוא זה", כלומר שלא שייך לפרש כן.
 
וקצ''ע דהלא באמת היו מוחזקים, דהיו להם ג' פורעניות ברציפות
זו אכן הערה חזקה, אבל באמת זו קושיא כבר על הגמ' מה המשמעות של הפסק בסיפור בין זה לזה,
וחזינן שיש השפעה גם לסדר הכתיבה בתורה.
 
זו אכן הערה חזקה, אבל באמת זו קושיא כבר על הגמ' מה המשמעות של הפסק בסיפור בין זה לזה,
וחזינן שיש השפעה גם לסדר הכתיבה בתורה.
בפשטות בגמ' הכוונה שלא לכתוב ברצף כמה פורעניות, אבל לא שלא להחזיק היהודים עצמם בפורענות
 
וכתב החת"ס (מובא במהדורה החדשה על שבת) שרשב"ג לשיטתו שחזקה זה בשלש וממילא יכול לפרש כן;
אבל רבי לשיטתו שחזקה זה בשנים, וממילא עדיין יש חזקה, וע"כ שזה ספר בפני עצמו.
חתם סופר גיטין דף ס עמוד א ד"ה לפי:
ושם אמרתי הא דפליגי רשב"ג ס"ל ה' ס"ת, ורבי ס"ל ז' ס"ת היינו משום דרשב"ג אמר להפסיק בין פורענות לפורענות, וכתב רמב"ן בפי' התורה שלא יהי' ג' פורענות זא"ז ויהי' מוחזקין בפורענות ח"ו ע"כ הפסיק בויהי בנסוע בין פורענות דויסעו מהר ה' לשתי פורענות תבערה ומתאוננים וא"כ לרשב"ג דס"ל בעלמא ג' פעמים הוה חזקה אבל רבי הא ס"ל תרי זמני הוה חזקה א"כ אכתי איכא תרי פורענות סמוכים תבערה ומתאוננים אע"כ לאו מהאי טעמא הפסיק בויהי בנסוע אלא דהוה ז' ס"ת.
 
ועוד יש לפרש את העניין כך:

הנה איתא במדרש (בר''ר צז ג) שטבע הדגים שכאשר יורד הגשם מן השמים הם פותחים את פיהם לשתות מי גשמים למרות שהם גדלים בתוך המים כי הם מתאווים למים עליונים.

והנה נון תרגומו הוא דג ובהיות שברחו בני ישראל מהר ה' כמו שכתוב ויסעו מהר ה' וזה להפך מטבע הדגים לכן נתן להם הקב''ה סימן של דג הפוך. (חת''ס)
 
ועוד יש לפרש את העניין כך:

הנה איתא במדרש (בר''ר צז ג) שטבע הדגים שכאשר יורד הגשם מן השמים הם פותחים את פיהם לשתות מי גשמים למרות שהם גדלים בתוך המים כי הם מתאווים למים עליונים.

והנה נון תרגומו הוא דג ובהיות שברחו בני ישראל מהר ה' כמו שכתוב ויסעו מהר ה' וזה להפך מטבע הדגים לכן נתן להם הקב''ה סימן של דג הפוך. (חת''ס)
יפה,
ועי' בכלי יקר ג"כ בקשר לדגים.
 
כמובא בספרי: כך אמר משה לפני המקום רבש"ע כל עצמי איני משוך מארץ ישראל אלא הירדן הזה מלא חבל של נ' אמה וכו'

ובבעל הטורים פ' מטות (לב לב) נחנו נעבר חלוצים, הפסוק מתחיל ומסיים בנו"ן, כלומר נעבור הירדן שהוא רחב נ' אמה וכו'.
ובבעל הטורים פ' ואתחנן (ג כה) אעברה נא, הירדן נ' אמה לא אעבור רק אמה אחת.
 
ועי' בבעל הטורים עוד
וכתב שם עוד:

טעם אחר לנונין הפוכין, כדאיתא בשבת פרק כל כתבי (קטז.) שאין זה מקומה וכתבה כאן להפסיק בין פורענות ראשונה לפורענות שניה, ועשה נוני"ן הפוכין לומר שמקומה לפני נ' פרשיות לפניה, ואילו לא היו הנוני"ן הפוכין לא הייתי יודע אם לפני נ' פרשיות לפניה אם לפני נ' לאחריה, לכך עשאום הפוכים לומר לפני נ' לפניה, והוא אחר 'ונסע אהל מועד מחנה הלוים' בפרשת במדבר סיני (לעיל ב יז), שמשם עד הכא נ' פרשיות.​
 
בנודע ביהודה (קמא יו"ד סי' עג) כ' שמבואר בפוסקים שקיי"ל כרבי מזה שס"ת שנשאר בו מילים שיש בהם פ"ה אותיות כמנין אותיות של ויהי בנסוע - מצילים אותו מהדליקה בשבת,
והמקור הוא מויהי בנסוע שהוא ספר בפנ"ע ויש בו פ"ה אותיות, ועיי"ש בלשונו;
ולפי"ז יל"ע על החת"ס כי לגבי חזקה הראשונים ביבמות מסבירים שזה ספק כיצד לפסוק אם חזקה בפעמיים או בשלוש.

אכן נתעוררתי לדון באופן קצת מחודש שהלא לא מצאנו שיעור אחר לספר, ומכיון שבברייתא אחת מפורש שהשיעור הוא פ"ה אותיות,
ולא מצאנו מי שחולק, ע"כ לשאר התנאים הוא ממקור אחר;
ואולי אפשר להביא דוגמא לזה, מהרמב"ן בחולין וע"ז שכ' בצד אחד שלר"י שמין במינו לא בטיל - בתרומה יש דין מיוחד שהיא כן בטלה במאה, עכ"ד,
ומשמע שהיה ידוע שהשיעור ביטול בתרומה הוא אחד ומאה - לרבנן נאמר פה חומרא, ולר"י ע"כ היה הלכה להקל.
 
אכן נתעוררתי לדון באופן קצת מחודש שהלא לא מצאנו שיעור אחר לספר, ומכיון שבברייתא אחת מפורש שהשיעור הוא פ"ה אותיות,
ולא מצאנו מי שחולק, ע"כ לשאר התנאים הוא ממקור אחר;
ואולי אפשר להביא דוגמא לזה, מהרמב"ן בחולין וע"ז שכ' בצד אחד שלר"י שמין במינו לא בטיל - בתרומה יש דין מיוחד שהיא כן בטלה במאה, עכ"ד,
ומשמע שהיה ידוע שהשיעור ביטול בתרומה הוא אחד ומאה - לרבנן נאמר פה חומרא, ולר"י ע"כ היה הלכה להקל.
ומצאנו בעוד מקומות שנראה שדרך התורה שהקב"ה מסובב שאפשר להגיע לאותו פסק מכמה כיוונים,
ומצאנו בתוס' בכמה מקומות שתנא מקשה על החולק עליו, מסברא שהוא עצמו אינו סובר כך (עי' זבחים עב, א סוד"ה ולבטלו, עז, ב תוד"ה אודו; וש"נ; ורעק"א ציין לקיא, א ד"ה וכי),
וכנראה הכוונה שהתנא טוען לשכנגדו אם אינך סובר את סברתי אולי תגיע לדין זה ממקום אחר.

ואשמח אם יסבירו בזה.
 

הודעות מומלצות

גר בעליות ופתח שערים.

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון