ד' תעניות בין המצרים ת"ב - ללעוס מסטיק ולעשן סיגריה בי"ז בתמוז | ענייני דיומא ד' תעניות בין המצרים ת"ב - ללעוס מסטיק ולעשן סיגריה בי"ז בתמוז | ענייני דיומא

כתר

משתמש רשום
gemgem
הודעות
32
תודות
71
נקודות
5
ללעוס מסטיק שאין בו שום טעם של מתיקות בתענית ציבור מותר, חוץ מת"ב. אבל מסטיק שיש בו ציפוי של מתיקות אסור ללעוס אותו בתעניות ציבור.


עישון סיגריות למי שרגיל בו, מעיקר הדין מותר בכל תעניות ציבור.
 
עישון סיגריות למי שרגיל בו, מעיקר הדין מותר בכל תעניות ציבור.
פסק מדעת עצמו?
בת"ב אין לעשן בפומבי.
זה לשון המשנה ברורה (תקנה סק"ח)

מכבודו ומהנאתו – אסור לעשן טיטון (שקורין רייכערין) אפילו בארבע צומות, וכל שכן בתשעה באב [כנה"ג]. והחמיר מאד, עד שכתב שמי שמעשן בתשעה באב ראוי לנדותו.
ויש מאחרונים שמקילין. ועל כן, מי שדחוק לו, שמורגל בו ביותר, יש להקל אחר חצות בצנעא בתוך ביתו. וכן כתב בשערי תשובה בסימן תקנ"ט ס"ק ג'.​
 
ללעוס מסטיק שאין בו שום טעם של מתיקות בתענית ציבור מותר, חוץ מת"ב. אבל מסטיק שיש בו ציפוי של מתיקות אסור ללעוס אותו בתעניות ציבור.


עישון סיגריות למי שרגיל בו, מעיקר הדין מותר בכל תעניות ציבור.
נא לכתוב הלכה למעשה אך ורק בתוספת מקור.

וכן בשאר האשכולות.
 
פסק מדעת עצמו?

זה לשון המשנה ברורה (תקנה סק"ח)

מכבודו ומהנאתו – אסור לעשן טיטון (שקורין רייכערין) אפילו בארבע צומות, וכל שכן בתשעה באב [כנה"ג]. והחמיר מאד, עד שכתב שמי שמעשן בתשעה באב ראוי לנדותו.
ויש מאחרונים שמקילין. ועל כן, מי שדחוק לו, שמורגל בו ביותר, יש להקל אחר חצות בצנעא בתוך ביתו. וכן כתב בשערי תשובה בסימן תקנ"ט ס"ק ג'.​
רוב המעשנים מכורים לסיגריה ולכן הם בכלל "מי שדחוק לו שמורגל ביותר". ולכן כמו שכתב המ"ב גם לאחר חצות אין לעשן בפומבי. לגבי שאר הצומות לא הרחיב המ"ב מה דינם של מי שדחוק. והמשמעות שמותר.
 
עישון סיגריות בתעניות ציבור.
הרב קארפ מוכיח שדעת רוב הפוסקים דעישון טיטו"ן בת"ב אינו משום אכילה אלא מדין היסח הדעת מאבילות וכתב דזה שייך רק בטיטו"ן שהוא נרגילה שמתעסקים עמו ומסיח הדעת, אבל בסיגריה כמו שאפשר ללמוד עם סיגריה כך גם אפשר להתאבל עם סיגריה, ולפי רוב פוסקים הנ"ל טעם דהיסח הדעת לא שייך כלל בשאר תעניות אלא רק בת"ב, אמנם דהוא כותב שם דדעת המשנ"ב דטיטו"ן נאסר משום אכילה (או מ"מ חשש), וא"כ סיגריות ג"כ, וא"כ בשאר צומות ג"כ.
 
פסק מדעת עצמו?

זה לשון המשנה ברורה (תקנה סק"ח)

מכבודו ומהנאתו – אסור לעשן טיטון (שקורין רייכערין) אפילו בארבע צומות, וכל שכן בתשעה באב [כנה"ג]. והחמיר מאד, עד שכתב שמי שמעשן בתשעה באב ראוי לנדותו.
ויש מאחרונים שמקילין. ועל כן, מי שדחוק לו, שמורגל בו ביותר, יש להקל אחר חצות בצנעא בתוך ביתו. וכן כתב בשערי תשובה בסימן תקנ"ט ס"ק ג'.​
לא מדעת עצמי אלא מדעת הפוסקים שחלקו עליו. ופחמע"ד
 

הודעות מומלצות

במהרש"א מכות יא.
שבשעה שכרה דוד שיתין כו'...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון