והשיב את הגזילה בתשלומי מזיק | בית המדרש – דיונים תורניים והשיב את הגזילה בתשלומי מזיק | בית המדרש – דיונים תורניים

מחכה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
464
תודות
821
נקודות
182
האם שייך מ''ע של ''והשיב את הגזילה'' בתשלומי מזיק או עכ''פ במזיק ממון חבירו להדעות שמזיק וגזלן משם אחד?
 
האם שייך מ''ע של ''והשיב את הגזילה'' בתשלומי מזיק או עכ''פ במזיק ממון חבירו להדעות שמזיק וגזלן משם אחד?
גם בגזילה יש והשיב רק כשהחפץ בעין ולא כשאין החפץ בעין ומשלם דמיו, וכידוע מהגר"ח, וא"כ ה"ה בנזק כיון דאין גוף הדבר קיים אינו והשיב, אלא דעדיין יש לדון על מצוות 'ושלם' דהוא כשאין החפץ בעין
 
האם שייך מ''ע של ''והשיב את הגזילה'' בתשלומי מזיק או עכ''פ במזיק ממון חבירו להדעות שמזיק וגזלן משם אחד?
גם בגזילה יש והשיב רק כשהחפץ בעין ולא כשאין החפץ בעין ומשלם דניו, וכידוע מהגר"ח, וא"כ ה"ה בנזק כיון דאין גוף הדבר קיים אינו והשיב, אלא דעדיין יש לדון על מצוות 'ושלם' דהוא כשאין החפץ בעין
ואגב, יש לדעת ידיעה חשובה, והוא דפשטות בכל השבת פיקדון מקיים מצוות והשיב, דמקרא מלא דיבר הכתוב וְהֵשִׁיב אֶת הַגְּזֵלָה אֲשֶׁר גָּזָל אוֹ אֶת הָעֹשֶׁק אֲשֶׁר עָשָׁק אוֹ אֶת הַפִּקָּדוֹן אֲשֶׁר הָפְקַד אִתּוֹ אוֹ אֶת הָאֲבֵדָה אֲשֶׁר מָצָא, וכמו דבגזילה פירשו חז"ל דהיינו אפי' בלא שבועה, לכאו' ה"ה בפיקדון.

וה"ה נמי דבהשבת אבידה מקיימים והשיב משום אוֹ אֶת הָאֲבֵדָה אֲשֶׁר מָצָא.

והנה לגבי השבת חוב אמרו בגמ' פריעת בע"ח מצווה, ופי' רש"י דהיינו משום שיהא הן שלך צדק, ומבואר לכאו' דס"ל שלא שייך בזה והשיב, והיינו משום דלא כתיב בהאי קרא מפורש תשומת יד, ורק אהדריה קרא אח"כ 'או מכל אשר יישבע עליו לשקר' כדאיתא בב"מ מח.

אמנם הרדב"ז בתשובה כתב דהיא היא המצווה דפריעת בע"ח משום דהדר אהדריה קרא.

והנה, לפי הרדב"ז לכאו' פשיטא דשייך והשיב גם בתשלומי נזק (ואולי יש לחלק משום דאינו תשומת יד), אמנם לפי רש"י מצד חיוב התשלומין הלא אין כאן והשיב, ורק לפי דבריו שייך לדון הדיון שלמעלה.
 
גם בגזילה יש והשיב רק כשהחפץ בעין ולא כשאין החפץ בעין ומשלם דמיו, וכידוע מהגר"ח,
כן מבו' בגמ' (מכות טז א) יעו"ש
והביא הרמב"ם
רמב"ם גזלה ואבדה א א
ואין לוקין על לאו זה שהרי הכתוב נתקו לעשה שאם גזל חייב להחזיר שנ' והשיב את הגזלה אשר גזל זו מצות עשה, ואפילו שרף הגזלה אינו לוקה שהרי הוא חייב לשלם דמיה וכל לאו שניתן לתשלומין אין לוקין עליו.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

שיטת המהר"ל (הובא בב"ח סימן תע"ב...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון