ד' תעניות בין המצרים ת"ב - נחמו נחמו עמי | ענייני דיומא ד' תעניות בין המצרים ת"ב - נחמו נחמו עמי | ענייני דיומא

חיים ארוכים

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
75
תודות
138
נקודות
30
גזירה על המת שישתכח מהלב,
אך מה משתכח?
משתכח זכרו,
נשכח הגעגוע למסלול חיים מסוים בו המת היה נוכח בכל שלב, ובמיתתו אינו,
אך חסר אמיתי לא נעלם,
מת שבחיי חיותו היה רגיל ליתן כסף לעני כל שבוע, וכשמת הפסיק העני לקבל את הכסף - חיסרון זה לא יחלוף,
חסר אמיתי נשאר,

חורבן בית המקדש,
אנו ואבותינו ואבות אבותינו מורגלים להעדר בית המקדש,
הגעגוע אולי אינו קיים...
אך החיסרון קיים,
עם ישראל חסר..
העולם חסר את נוכחות התגלות השכינה....
חיסרון לא נשכח.. לא נעלם...

ומשכך עולה התמיהה
מה מקום לנחמה..
מה יועיל לאבל לשמוע כי הנה עוד מעט ובא לציון גואל...
אולי הכאב לא יכאב..
אבל החיסרון קיים...
 
משל למה הדבר דומה?
לבן מלך שאביו הגלהו מעל שולחנו, הנסיך שבור, רצוץ, כאבו עולה עד לב השמים.
הוא בגלות נוראה, הריחוק שורט, הרגשה של יתמות, של חידלון.
והנה הוא מקבל מכתב מאביו, וזהו דבר המכתב:
"אליך בני יקירי האהוב לי עד אין קץ.
בטח מיד שואל הינך, אם הכן אני כה אהוב לאבי, מדוע אינו ממהר להוציאני מן הגלות המר הזה???
אך דע לך ילדי, שלא שכחתיך!!! לרגע קט לא חדלתי מלחשוב איך להיטיב לך גם בחושך הנורא בו אתה שרוי, אמנם לא מחשבותיך ממחשבותיי, ולכן אינך יכול להבין מדוע השארתיך בגלות הנוראה, אך שני דברים יכול אני לומר לך, ובזה לנחמך ולו במעט.
ראשית, דע לך שלא משנאה ח"ו הגלתיך, אלא רק מאהבתך התקועה בליבי כיתד שלא תימוט, ולרגע קט לא הפסקתי את אהבתי לך, וגם בשעות הנוראיות ההם שבהם הוצרכתי להגלותך לא פסקתי מלאהוב אותך, ודע לך שאף אני בכיתי עמך באותו העת,
ולא רק אז, אלא כל יום ויום אני בוכה על ריחוקי ממך.
וא"כ תנחם בכך שעדיין גם בתוך החושך, אוהב אני אותך ללא גבולות.
ועוד תדע לך, שיום יבוא, ואני יחזיר אותך אל ארמון המלוכה, ואז גם תראה בעינייך שכל זה לא היה לשווא, אלא רך ורק לטובתך!!!
ובזה תתנחם, שאמנם נראה הדבר שאנו רחוקים אחד מן השני, אך האמת, שתמיד אהבתיך, ולעולם אוהב אותך!!!
ואסיים את מכתבי בכך, שאמנם אין זה נחמה מספקת, כי עדיין גופך ואתה רחוק ממני, אך אהבתך קשורה בי, ובזאת תנחם!

ממני - אביך המלך האוהבך אהבת עולמים".
 
משל למה הדבר דומה?
לבן מלך שאביו הגלהו מעל שולחנו, הנסיך שבור, רצוץ, כאבו עולה עד לב השמים.
הוא בגלות נוראה, הריחוק שורט, הרגשה של יתמות, של חידלון.
והנה הוא מקבל מכתב מאביו, וזהו דבר המכתב:
"אליך בני יקירי האהוב לי עד אין קץ.
בטח מיד שואל הינך, אם הכן אני כה אהוב לאבי, מדוע אינו ממהר להוציאני מן הגלות המר הזה???
אך דע לך ילדי, שלא שכחתיך!!! לרגע קט לא חדלתי מלחשוב איך להיטיב לך גם בחושך הנורא בו אתה שרוי, אמנם לא מחשבותיך ממחשבותיי, ולכן אינך יכול להבין מדוע השארתיך בגלות הנוראה, אך שני דברים יכול אני לומר לך, ובזה לנחמך ולו במעט.
ראשית, דע לך שלא משנאה ח"ו הגלתיך, אלא רק מאהבתך התקועה בליבי כיתד שלא תימוט, ולרגע קט לא הפסקתי את אהבתי לך, וגם בשעות הנוראיות ההם שבהם הוצרכתי להגלותך לא פסקתי מלאהוב אותך, ודע לך שאף אני בכיתי עמך באותו העת,
ולא רק אז, אלא כל יום ויום אני בוכה על ריחוקי ממך.
וא"כ תנחם בכך שעדיין גם בתוך החושך, אוהב אני אותך ללא גבולות.
ועוד תדע לך, שיום יבוא, ואני יחזיר אותך אל ארמון המלוכה, ואז גם תראה בעינייך שכל זה לא היה לשווא, אלא רך ורק לטובתך!!!
ובזה תתנחם, שאמנם נראה הדבר שאנו רחוקים אחד מן השני, אך האמת, שתמיד אהבתיך, ולעולם אוהב אותך!!!
ואסיים את מכתבי בכך, שאמנם אין זה נחמה מספקת, כי עדיין גופך ואתה רחוק ממני, אך אהבתך קשורה בי, ובזאת תנחם!

ממני - אביך המלך האוהבך אהבת עולמים".
אך כל זה הוא על הכאב הצרוב בריחוק, אך על החיסרון עצמו אין מקום לנחמה....
 
יש במדרש הרבה שביקש הקב"ה מהאבות נחמה וכדו',
כל אבל 'מבקש' נחמה, למרות שעדיין לא הגיע זמן זה של גזירה על המת, לא?
והשאלה היא גם על נחמת ישראל, מה מהניא נחמה לחיסרון אמיתי.
וע"ז שאלתי, היכן מצינו נחמה ע"ז?
נחמה כשאר אבל, על צער ההפסד ודאי שייכת, אך על ההפסד גופיה, היכן?
 
אך כל זה הוא על הכאב הצרוב בריחוק, אך על החיסרון עצמו אין מקום לנחמה....
אה"נ, ולא זו בלבד, אלא שאפילו את הריחוק זה לא מוחק, אך "נחמה" אין פירושה "למחוק" לחלוטין את הצער, אלא להקל מעליו, ואת ההקלה הזו זה כן גורם.
 

הודעות מומלצות

האם ידוע לציבור מה הדין בזה,
שבספר 'בדי...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון