ריבית בקסם, היתכן? | בית המדרש – דיונים תורניים ריבית בקסם, היתכן? | בית המדרש – דיונים תורניים

מנורה בדרום

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
233
תודות
622
נקודות
116
מעשה שהיה בקעמפ בא' הישיבות שהזמינו קוסם [נידון לכשעצמו...], באמצע המופע שאל אם מאן דהו מוכן ליתן לו 20 ש"ח, כמובן שסרבו, אמר להם הקוסם מבטיח שלא תפסידו מזה, ואכן קם בחור ונתן לו, הקוסם אמר את מה שאמר עשה את מה שעשה, והשטר שהיה של 20 הפך להיות של 50 ש"ח(!).
השאלה שעלתה היא האם ד"ז הוי ריבית.
והיה אפשר לומר לומר דאין זה הלואה אלא שאלה, אלא דבט"ז כתוב שבממון היוצא בהוצאה אין נופל לשון שאלה, ואם כן הכא נמי להוי הלואה ויאסר.
איברא דנראה דהכא שאני ממה שכתב הט"ז דהא כאן לא נתן לו הכסף בכדי להוציא אלא הוי כחספא בעלמא ונתן לו לשם הנייר.
ואשמח לשמוע בזה דעת חו"ר הפורום.
 
אלא דבט"ז כתוב שבממון היוצא בהוצאה אין נופל לשון שאלה, ואם כן הכא נמי להוי הלואה ויאסר.
לכאורה גם הט"ז יודה במי שהשאיל שטר כסף שלא על מנת להוציאו דחשיב שאלה, וכונת דבריו היא לשלול לשון שאלה בממון. ובמקרה של הקוסם לכאורה הבחור השאיל ולא הלווה (ואולי גם זה לא, אלא רק נתן לקוסם להשתמש בכספו בלי להשאיל אפילו)
 
לכאורה גם הט"ז יודה במי שהשאיל שטר כסף שלא על מנת להוציאו דחשיב שאלה, וכונת דבריו היא לשלול לשון שאלה בממון. ובמקרה של הקוסם לכאורה הבחור השאיל ולא הלווה (ואולי גם זה לא, אלא רק נתן לקוסם להשתמש בכספו בלי להשאיל אפילו)
אכן כך גם אני הייתי סבור וכמו שכתבתי
איברא דנראה דהכא שאני ממה שכתב הט"ז דהא כאן לא נתן לו הכסף בכדי להוציא אלא הוי כחספא בעלמא ונתן לו לשם הנייר.
 
לענ''ד מבלי העיון הדרוש נתינת כסף, כשלא פורש אחרת, אינה בגדר שאלה
 
האומדנא שתאמר היא להתיר לקוסם לעשות שימוש בשטר, היינו שלא יהיה 'שאלה' אלא 'מלוה', אכן?
בזה נראה לכאו' שזה אומדנא להוציא, נתיה''מ חו''מ סי' טו סק"ב.
ועוד דהאומדנא גופא יוכיח דשטר כסף שניתן לאדם אחר מטרתו היא הלוואה דלכאו' לא יפריע למלווה לקבל שטר אחר בדוגמת אותו שטר.
ועוד שלא ידע הבחור מה יעשה הקוסם עם השטר
ובעיקר המעשה יש להסתפק בהיתר להשתמש בשטר?
 
מעשה שהיה בקעמפ בא' הישיבות שהזמינו קוסם [נידון לכשעצמו...], באמצע המופע שאל אם מאן דהו מוכן ליתן לו 20 ש"ח, כמובן שסרבו, אמר להם הקוסם מבטיח שלא תפסידו מזה, ואכן קם בחור ונתן לו, הקוסם אמר את מה שאמר עשה את מה שעשה, והשטר שהיה של 20 הפך להיות של 50 ש"ח(!).
השאלה שעלתה היא האם ד"ז הוי ריבית.
והיה אפשר לומר לומר דאין זה הלואה אלא שאלה, אלא דבט"ז כתוב שבממון היוצא בהוצאה אין נופל לשון שאלה, ואם כן הכא נמי להוי הלואה ויאסר.
איברא דנראה דהכא שאני ממה שכתב הט"ז דהא כאן לא נתן לו הכסף בכדי להוציא אלא הוי כחספא בעלמא ונתן לו לשם הנייר.
ואשמח לשמוע בזה דעת חו"ר הפורום.
פשטות זה תמורה להלוואה כי לא היה לו עשרים וזה שהוא מוכן לתת לו חמישים בגלל שהבחור הסכים להלוות לו
 
נשאל זאת אחרת: אם השטר היה הופך לרכב יוקרה שניתן לבעל השטר, האם מותר לקוסם להשתמש בשטר שהחביא במהלך הקסם? כי הרי וודאי שאכל נעשה?
 
מעשה שהיה בקעמפ בא' הישיבות שהזמינו קוסם [נידון לכשעצמו...], באמצע המופע שאל אם מאן דהו מוכן ליתן לו 20 ש"ח, כמובן שסרבו, אמר להם הקוסם מבטיח שלא תפסידו מזה, ואכן קם בחור ונתן לו, הקוסם אמר את מה שאמר עשה את מה שעשה, והשטר שהיה של 20 הפך להיות של 50 ש"ח(!).
השאלה שעלתה היא האם ד"ז הוי ריבית.
והיה אפשר לומר לומר דאין זה הלואה אלא שאלה, אלא דבט"ז כתוב שבממון היוצא בהוצאה אין נופל לשון שאלה, ואם כן הכא נמי להוי הלואה ויאסר.
איברא דנראה דהכא שאני ממה שכתב הט"ז דהא כאן לא נתן לו הכסף בכדי להוציא אלא הוי כחספא בעלמא ונתן לו לשם הנייר.
ואשמח לשמוע בזה דעת חו"ר הפורום.
קוסם אינו מכשף,
השטר של העשרים קיים איפה שהוא,
ולכן צריך להחזיר את העשרים ולא של החמישים,
כי החמישים זה של הקוסם, לא של הבחור.
 
קוסם אינו מכשף,
השטר של העשרים קיים איפה שהוא,
ולכן צריך להחזיר את העשרים ולא של החמישים,
כי החמישים זה של הקוסם, לא של הבחור.
הרב חיים צודק ועוד זה שהקוסם החזיר לו יותר זה ריבית כי יש מושג בהלכות ריבית יעוין במח' הראשונים איזהו נשך דף מ''ו ועוד גבי סאה בסאה הלויני עד שיבוא בני שבלא יש לו אסור אף שזה לשניה אמנם רש'י במ''ו סובר שלשניה גבי בעל הבית והפועלים אולי מותר ורוב הראשונים חולקים לכן ברור שזה אסור ואין הוראת היתר כי היה פה הלואה של עשרים והחזיר לו יותר רק שכוין שלא קצצו זה דרבנן
 

הודעות מומלצות

מאן דהו יכול למנות את החילוקים שישנם בין מכירה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון