להתחתן עם בעל תשובה? | בית המדרש – דיונים תורניים להתחתן עם בעל תשובה? | בית המדרש – דיונים תורניים

הנעור בלילה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
347
תודות
725
נקודות
116
דנו בזה האחרונים. וכדלהלן. דעת הקה"י והשבט הלוי. דשרי בלא שום פקפוק.
והמשנה הלכות נחלק ע"ז מכל וכל. וס"ל דאינו ראוי כלל לשאת בעל/ת תשובה מחמת שהם בני הנידה.
וכמ"ש במסכת כלה שבן הנידה הוא עז פנים. וכן נפסק ברמב"ם שבן הנידה הוא פגום, אך אין ע"ז איסור חיתון.
אשמח לשמוע את דעת הרבנים מה טעם המתירים וכו'.

נ.ב. כמובן שאין הכוונה ח"ו למעט בערכם של בעה"ת.
 
החזו"א התייחס לדבר זה וטען שאין מניעה בכך


מצורף מתוך 'ספר הזכרונות' לרבי חיים קניבסקי מה שנביא בשם החזו"א:
 

קבצים מצורפים

זה נושא עדין לא הייתי מעלה את זה כך וד"ל
אבל בהיות ויצא לי בעשרות שנים האחרונות להיות בהמון חתונות של בעלי תשובה והרבה מהם דברו איתי על הנקודה הזאת
הרעיון שאם בפועל אין בזה את המידות המוזכרות שם אז הרבה מהפוסקים והרבנים הורו להתחתן, ואפי' לא בצורה של דיעבד
 
הרעיון שאם בפועל אין בזה את המידות המוזכרות שם אז הרבה מהפוסקים והרבנים הורו להתחתן, ואפי' לא בצורה של דיעבד
לא נכון כי חז"ל לא סייגו את זה, ללמדך שתמיד יש בזה את המידות המוזכרות.
 
אני חושב שזה לא נושא לאשכול. הכל לפי ענין ולפי הוראת שעה. זה לא ס''ק במ''ב או בחוט שני, זה ענין לפי רמת הבחורה, כמה הבחור מבוגר, מה הרקע וכו'
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
דנו בזה האחרונים. וכדלהלן. דעת הקה"י והשבט הלוי. דשרי בלא שום פקפוק.
והמשנה הלכות נחלק ע"ז מכל וכל. וס"ל דאינו ראוי כלל לשאת בעל/ת תשובה מחמת שהם בני הנידה.
וכמ"ש במסכת כלה שבן הנידה הוא עז פנים. וכן נפסק ברמב"ם שבן הנידה הוא פגום, אך אין ע"ז איסור חיתון.
אשמח לשמוע את דעת הרבנים מה טעם המתירים וכו'.

נ.ב. כמובן שאין הכוונה ח"ו למעט בערכם של בעה"ת.
יכולתי לתת רשימה ארוכה מאד של כאלו שהם לא בני הנדה ולא בעלי תשובה - והם עזי פנים, ועוד כמה תכונות לא נחמדות
ורשימה ארוכה מאד מאד מאד של בעלי תשובה בני הנדה שאינם עזי פנים, ומעוטרים במדות יקרות ונפלאות
 
יכולתי לתת רשימה ארוכה מאד של כאלו שהם לא בני הנדה ולא בעלי תשובה - והם עזי פנים, ועוד כמה תכונות לא נחמדות
ורשימה ארוכה מאד מאד מאד של בעלי תשובה בני הנדה שאינם עזי פנים, ומעוטרים במדות יקרות ונפלאות
ואז מה?
חז"ל טעו?
 
אחד מיסודות האמונה הוא בחירה חופשית (רמב"ם הלכות תשובה פ"ה). וגם אם מחמת איזה מעשים לא ראויים של הורי האדם נקבעה בו נטי' טבעית לתכונות שליליות, עדיין בידו לשנות אותן, ופיקפוק בזה משמעו ערעור על עניין הבחירה.
ומי לנו בוחר הפך נטיותיו הטבעיות והרגליו יותר מבעל תשובה?
 
לכהנים יש בעיה מאוד קשה עם זה
כיון שיש צד גדול שהוא יותר ממיעוט המצוי שהמדובר/ת אם זה בן/ת של הורים שאינם שומרי תומ"צ
שהם פגומים כיון שנולדו ללא ע" חופה וקידו'
ואע"ג דלא קימ"ל כר"א שפנוי הבאה על הפנויה עשאה זונה. כ"ז לענין איסור זנות שיש בכהונה. משא"כ לגבי דיו פגומים לכהונה לכאו' לא נפקא.

ושמעתי, שהרבנות הראשית מאוד החמירה בזה עכ"פ בזמן הקודם [לא יודע מה המצב היום...]
 
לא נראה לי שהמציאות זו קושיא על דברי חז"ל. וכדקי"ל שאת המציאות קובעים חז"ל.
כשחז"ל קובעים לך קביעה
והקביעה מתנגשת לחלוטין עם המציאות הנראית לעינים לכל אחד
יש לך כמה אפשרויות
או לומר - כולנו טמבלים ולא מבינים כלום במציאות
או לומר - חז"ל כלל לא מיירי בהכי אלא בהכי
אתה בוחר באפשרות א'
אני בוחר באפשרות ב'
 
כשחז"ל קובעים לך קביעה
והקביעה מתנגשת לחלוטין עם המציאות הנראית לעינים לכל אחד
יש לך כמה אפשרויות
או לומר - כולנו טמבלים ולא מבינים כלום במציאות
או לומר - חז"ל כלל לא מיירי בהכי אלא בהכי
אתה בוחר באפשרות א'
אני בוחר באפשרות ב'
השאלה היא מה חז"ל אמרו, הרי אפשר לבאר את דבריהם שזה פגם בלתי נראה אלא משהו בנשמה.
אך מאידך גיסא, קשה להבין דבריהם וכמו שכבר כתב הרב @בר איהו.
ולכן אין לי בעיה לקבל את דבריך, אבל אם תמצא להם מקור זה יותר טוב.
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון