ארגון לעידוד קניית העיון. | חינוך הבנים | פורום אוצר התורה ארגון לעידוד קניית העיון. | חינוך הבנים | פורום אוצר התורה

י"ג מידות

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,102
תודות
3,397
נקודות
395
התבקשתי באחד הישיבות הקטנות להקים ארגון המעודד לימוד עיון בצורה נכונה.

אשמח להמלצות ממכם לכללים וטיפים לארגון.
 
א)לתת להם ללמוד סוגיות מענינות בהתחלה שיתחברו לעומק של העיון וירגישו בטעמה המתוק של התורה ואחרי זה זה הרבה יותר קל
ב) להסביר להם טוב מהות העיון יש ספר נפלא מאחד מהראשונים רבינו יצחק טאפטון על יסודות העיון
ג) להסביר לבחורים שזה אמנם קשה אבל בסוף התוצאה הם ירגישו רוממות והתעלות שאין כמוה לפצח הסוגיא
 
לדעתי אחד הקשיים של לימוד העיון,
הוא שהעיון נהפך ללימוד בפני עצמו, היינו למי שלומד לא קשה כלום, רק מכיון שלומדים עיון.. לומדים שאלות ולומדים תשובות,
הדרך להתחבר לעיון היא לא לדעת חקירות, להגיד סברות, ואפי' לא להבינם כמו שצריך,
רק לדעת איך מלימוד גמרא מתבוננים עד שמגיעים לשלאלה, ואיך חושבים משם והלאה להגיע לתשובה וכדו',
אחד העצות לזה היא בשיעור של ר"מ וכדו' לא לקרוא גמרא ולומר רייד מהאחרונים וכדו, אלא תוך כדי קריאה לעמוד על השאלה מתוך הקריאה עצמה, ורק אחרי זה לומר שאחרון פלוני שואל וכדו.
 
קנפטון. והספר אינו מסביר את דרכי העיון הישיבתיים אלא את דרכי הגמרא, בערך בסגנון של ההקדמה של ר"ש הנגיד לתלמוד.

לעצם השאלה - כפי שכבר הובהר פה, צריכים להסביר להם ראשית כל מהו העיון, לא איך לומדים עיון, אלא מהו העיון, ומה מטרתו.
מלבד זאת ישנו ענין נוסף שמאד מפתח את לימוד העיון, והוא עידוד לסיכום סוגיות* [עדיף עם מלגה כי זה מחייב], זה מפתח את הבחור ומעלה אותו לרמות גבוהות.

*לא חבורות, אלא סיכום סוגיות, כלומר לאחר שגמר ללמוד סוגיא שיסכם את כל מה שלמד בה ומה שהבין בה.
 
בערך בסגנון של ההקדמה של ר"ש הנגיד לתלמוד.
בשונה משם, בספר זה יש הדרכה מעשית מה דרכי החשיבה אחר לימוד הפשט וכיצד לעיין.
יש על ספר זה ביאור מאוד יפה וכדאי לעיין גם בהסכמה של הגר''ד לנדא לביאור הזה.
 
אני חושב שהחיסרון הגדול היום זה הבהירות
הכל נגיש כל דרדקי יכול להגיע לכל הרייד עם זה עם המ"מ או תוכנות
וכן הרמי"ם מעמיסים חומר על ראשי התלמידים
זה הבעיה, אגיד על עצמי ה' חנני שאני זוכר סוגיות עם הרייד לאורך שנים ארוכות [זה לא גאוה כי לא מכירים אותי]

ומנסיוני מאז שהתחלתי בצורה הזאת אני רואה ניסים ונפלאות
כשנמצאים בתוך נבכי הסוגיא יש חוסר בהירות על עיקרי הדברים מכיון שישנם הרבה פרטים וטבולים בתוך הסוגיא
לכן אני בכל סוגיא באמצע ובעיקר בסוף עושה צילום אוירי על הסוגיא, מתנתק רגע מכל הפרטים והפרטי פרטים ומסדר את העיקר ובתוכו בורר את העיקר שבעיקר, ואז יוצאים מהסוגיא עם השורש ברור, ולאח"ז כשמתבוננים בשורש הפרטים צפים ועולים, אבל מי שהשורש נמצא אצלו באותו קופסא עם הפרטים הוא מאבד הכל, ויש עוד רווח שהשורש נמצא בקופסא במוח וכן הפרטים, וכן הכל יחד ויש שלוש קופסאות ששומרות את הסוגיא [למשל בעלמא]
ומאז אני רואה הרבה סיפוק ושמחה, וכשיש את זה יש הכל,

האמת שהיה לי חלום [כמובן אנוכי הקטן] לנסות להכניס לישיבות מומחים לתמצות עיקרי ושורשי הדברים
תחשוב שאחרי כל שטיקל רבי חיים יבוא מומחה ויתמצת בכמה מילים מה הקושי העיקרי ומה הנקודה שסובב את דבריו
עד כאן בקצרה
מקווה שהועלתי למאן דהו
 
אני חושב שהחיסרון הגדול היום זה הבהירות
הכל נגיש כל דרדקי יכול להגיע לכל הרייד עם זה עם המ"מ או תוכנות
וכן הרמי"ם מעמיסים חומר על ראשי התלמידים
זה הבעיה, אגיד על עצמי ה' חנני שאני זוכר סוגיות עם הרייד לאורך שנים ארוכות [זה לא גאוה כי לא מכירים אותי]

ומנסיוני מאז שהתחלתי בצורה הזאת אני רואה ניסים ונפלאות
כשנמצאים בתוך נבכי הסוגיא יש חוסר בהירות על עיקרי הדברים מכיון שישנם הרבה פרטים וטבולים בתוך הסוגיא
לכן אני בכל סוגיא באמצע ובעיקר בסוף עושה צילום אוירי על הסוגיא, מתנתק רגע מכל הפרטים והפרטי פרטים ומסדר את העיקר ובתוכו בורר את העיקר שבעיקר, ואז יוצאים מהסוגיא עם השורש ברור, ולאח"ז כשמתבוננים בשורש הפרטים צפים ועולים, אבל מי שהשורש נמצא אצלו באותו קופסא עם הפרטים הוא מאבד הכל, ויש עוד רויח שהשורש נמצא בקופסא במוח וכן הפרטים, וכן הכל יחד ויש שלוש קופסאות ששומרות את הסוגיא [למשל בעלמא]
ומאז אני רואה הרבה סיפוק ושמחה, וכשיש את זה יש הכל,

האמת שהיה לי חלום[כמובן אנוכי הקטן] לנסות להכניס לישיבות מומחים לתמצות עיקרי ושורשי הדברים
תחשוב שאחרי כל שטיקל רבי חיים יבוא מומחה ויתמצת בכמה מילים מה הקושי העיקרי ומה הנקודה שסובב את דבריו
עד כאן בקצרה
מקווה שהועלתי למאן דהו
שמעתי בשם הגר"נ פרצוביץ זצ"ל
שההבדל בין למדן לשאינו, זה לא כישרון אלא עצלות.
כי הלמדן הכל ברור אצלו שמה הוא משקיע
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון