האם אנחנו עובדים על ילדנו? | חינוך הבנים | פורום אוצר התורה האם אנחנו עובדים על ילדנו? | חינוך הבנים | פורום אוצר התורה

הנעור בלילה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
550
תודות
1,247
נקודות
156
לאחרונה קלטתי שבעצם ילדים יכולים לעשות כפי רצונם, והם כלל אינם צריכים לעשות מצוות או להימנע מעברות.
וחינוך לא שייך כלל לילדים אלא זה מוטל על האבא.
ואם כך אנחנו בעצם משקרים עליהם שהם יקבלו עונש אם יעברו עבירה, למרות שזה בכלל לא נכון.
דבר זה תמוה, איך יש היתר לשקר לילדים בשביל לחנכם?
 
לאחרונה קלטתי שבעצם ילדים יכולים לעשות כפי רצונם, והם כלל אינם צריכים לעשות מצוות או להימנע מעברות.
וחינוך לא שייך כלל לילדים אלא זה מוטל על האבא.
ואם כך אנחנו בעצם משקרים עליהם שהם יקבלו עונש אם יעברו עבירה, למרות שזה בכלל לא נכון.
דבר זה תמוה, איך יש היתר לשקר לילדים בשביל לחנכם?
זהו גופא החינוך
שיש על עבירה עונש ועל מצווה שכר
אולי באמת אין לומר להם שאם לא יעשו יקבלו עונש
אבל אפשר לומר להם כשעושים עבירה מקבלים עונש
אמנם וודאי יותר ראוי להדגיש להם את הענין של השכר שיש במצוות זה יותר מחנך
ובפרט שכנראה שכר הם כן יקבל כאינו מצווה ועושה
אמנם זה כבר קשור לנושא אם מעשה של קטן הוי מעשה
 
לאחרונה קלטתי שבעצם ילדים יכולים לעשות כפי רצונם, והם כלל אינם צריכים לעשות מצוות או להימנע מעברות.
וחינוך לא שייך כלל לילדים אלא זה מוטל על האבא.
ואם כך אנחנו בעצם משקרים עליהם שהם יקבלו עונש אם יעברו עבירה, למרות שזה בכלל לא נכון.
דבר זה תמוה, איך יש היתר לשקר לילדים בשביל לחנכם?
באמת פרסמתי זאת בפורום לאחרונה.
 
אבל זה לא נכון (בשבילם)
גם להגיד להם שהם צריכים לקיים מצווה זה לא נכון
אבל זה כן נכון הם צריכים להתחנך והחינוך הוא להרגילם למצוות
וה"ה שצריכים להתרגל לקיים מתוך מחויבות לשכר ועונש
וע"כ אם אדם לא רוצה לדבר שקר יאמר להם בנוסח הנ"ל
אתה לא אומר כך לילדך.
אני משתדל כלל לא לאיים עליהם וודאי שלא בשם אלוקים
כשאני מחנך בשולחן שבת על שכר ועונש אני כן אומר כך
אני כן אומר להם שהקב"ה שמח במצווה שהם עושים ועצוב מעבירה שהם עושים
וכיון שצריך לחנכו מסתברא שבאמת הקב"ה עצוב שאינו מתחנך
 
בשבילי זה הלם חזק מאוד, פתאום אני קולט שכל הילדות שלי עבדו עלי והוליכו אותי שולל, וסתם היו לי יסורי מצפון.
אבל אני לא יודע האם זה נכון עכשיו להגיד את זה לילדים.
אני משתדל כלל לא לאיים עליהם וודאי שלא בשם אלוקים
כשאני מחנך בשולחן שבת על שכר ועונש אני כן אומר כך
אני כן אומר להם שהקב"ה שמח במצווה שהם עושים ועצוב מעבירה שהם עושים
וכיון שצריך לחנכו מסתברא שבאמת הקב"ה עצוב שאינו מתחנך
אבל בחיידר הרבה אומר להם את זה,
ומספר להם שיש ספר ראשית חכמה שכתוב שם כל מה שיש בגהנום ואם תקראו את זה תתעלפו.
והילדים מאמינים לכל מילה, למרות שזה שקר גס.
 
בשבילי זה הלם חזק מאוד, פתאום אני קולט שכל הילדות שלי עבדו עלי והוליכו אותי שולל, וסתם היו לי יסורי מצפון.
אבל אני לא יודע האם זה נכון עכשיו להגיד את זה לילדים.

אבל בחיידר הרבה אומר להם את זה,
ומספר להם שיש ספר ראשית חכמה שכתוב שם כל מה שיש בגהנום ואם תקראו את זה תתעלפו.
והילדים מאמינים לכל מילה, למרות שזה שקר גס.
שיש גיהנם זה אמת,
ואפס קצהו מתואר בראשית חכמה, אמת.
שילד שעשה עבירה יקבל את זה, שקר.
שמי שעובר עבירה יקבל את זה, אמת.
אתה בטוח שהרבה אמר ילד שעבר עבירה יקבל גהינם?!
או שאתה חשבת שאין הבדל בינך לבין מבוגר, ולכן חשבת שהרבה התכוון אליך?
 
אבל אני לא יודע האם זה נכון עכשיו להגיד את זה לילדים.
וודאי אל תגיד לילדים שהם לא חייבים בכלל לקיים מצוות
זה נוגד את כל עיקרון החנוך
אתה לא חייב לכפות עליהם לקיים כשזה לא יביא את תועלת החינוך [במקרה שזה ישניא את קיום המצווה]
אמנם אל תגיד להם שהם חייבים אלא שהם צריכים לקיים מצוות
 
ואם כך אנחנו בעצם משקרים עליהם שהם יקבלו עונש אם יעברו עבירה, למרות שזה בכלל לא נכון.
דבר זה תמוה, איך יש היתר לשקר לילדים בשביל לחנכם?
התשובה פשוטה, שקר מותר מפני הצורך כמו מפני דרכי שלום, ובהני תלת מילי משני בדיבורא, ועוד. אין סיבה שדבר כזה יצא מן הכלל.
אגב, נראה שילדים שכבר הגיעו לגיל שאכפת להם שמשקרים אליהם, כבר מודעים לזה שהם לא יקבלו שכר ועונש, נראה שהטראומה שאתה מתאר שהיתה לך היא תופעה חריגה.
 
התשובה פשוטה, שקר מותר מפני הצורך כמו מפני דרכי שלום, ובהני תלת מילי משני בדיבורא, ועוד. אין סיבה שדבר כזה יצא מן הכלל.
אבל אם אתה משקר לילד שלך בנושא כה מהותי, אין סיבה שהוא יאמין לך בנושאים אחרים.
נראה שהטראומה שאתה מתאר שהיתה לך היא תופעה חריגה.
לא צריך להגזים... אבל בהחלט יכול להיות שזה חריג.
 
לאחרונה קלטתי שבעצם ילדים יכולים לעשות כפי רצונם, והם כלל אינם צריכים לעשות מצוות או להימנע מעברות.
וחינוך לא שייך כלל לילדים אלא זה מוטל על האבא.
ואם כך אנחנו בעצם משקרים עליהם שהם יקבלו עונש אם יעברו עבירה, למרות שזה בכלל לא נכון.
דבר זה תמוה, איך יש היתר לשקר לילדים בשביל לחנכם?
בוודאי שהעבירה מרחיקה את האדם מהקב"ה, מעצם המעשה, מאחר שהעבירה היא מעשה מגונה מצ"ע, והאדם שעושה מעשה מגונה מתרחק מן הקב"ה שהוא היפוך הדבר,
ולכך, אע"פ שעונש לא יקבלו - עכ"פ עצם המעשה הוא מעשה בעייתי.
 
צריך להסביר להם יפה
לא בגזמה שאם מקבלים גיהנום וכו'
אלא להסביר להם יפה שהקב״ה לא שמח במה שאם עושים
 
לאחרונה קלטתי שבעצם ילדים יכולים לעשות כפי רצונם, והם כלל אינם צריכים לעשות מצוות או להימנע מעברות.
וחינוך לא שייך כלל לילדים אלא זה מוטל על האבא.
ואם כך אנחנו בעצם משקרים עליהם שהם יקבלו עונש אם יעברו עבירה, למרות שזה בכלל לא נכון.
דבר זה תמוה, איך יש היתר לשקר לילדים בשביל לחנכם?
עיקר החינוך הוא להרחיקו מדבר עבירה ע"י שאומר לו שעושה עבירה מקבל עונש והעושה מצווה מקבל שכר, והן אמנם דלעת עתה הרי הוא משקר עליו כי אינו מקבל עונש על העבירה, אלא שבאמת הוא יקבל על זאת עונש מכיון שיתרגל לעשות עבירה זו בחושבו שמותר, וזהו ענין החינוך שלנו על ילדינו להרחיקם מכל דבר עבירה.
 
לפמש"כ בנפש החיים שהעונש הוא ריחוק מהבורא, צ"ע מה תירצת.
גם אם העונש הוא ריחוק מהבורא, אך ודאי כתוצאה מכך יש טוב ורע גשמי, יעויין בפרשת עקב והיה עקב תשמעון... ואהבך וברכך והרבך וברך פרי בטנך וכו'
 
גם אם העונש הוא ריחוק מהבורא, אך ודאי כתוצאה מכך יש טוב ורע גשמי, יעויין בפרשת עקב והיה עקב תשמעון... ואהבך וברכך והרבך וברך פרי בטנך וכו'
א. אבל לילד אין עונש.
א"א לומר שזה מדבר רק על תוצאת העונש.

ב. מי אמר שבכל הדברים זה כך?
יש דברים שפירותיהם ניתנים גם בעולם הזה והקרן לעולם הבא,
אך לא הכל כך.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מעשה באדם שמקומו הקבוע בבית הכנסת היה המקום...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון