האם אנחנו עובדים על ילדנו? | חינוך הבנים| דף 2 | פורום אוצר התורה האם אנחנו עובדים על ילדנו? | חינוך הבנים| דף 2 | פורום אוצר התורה
בוודאי שהעבירה מרחיקה את האדם מהקב"ה, מעצם המעשה, מאחר שהעבירה היא מעשה מגונה מצ"ע, והאדם שעושה מעשה מגונה מתרחק מן הקב"ה שהוא היפוך הדבר,
ולכך, אע"פ שעונש לא יקבלו - עכ"פ עצם המעשה הוא מעשה בעייתי.
יש עבירות שהם משאירות חותם מציאותי כגון טריפות שמטמטם את הלב גם למי שאוכל בהיתר כגון בפיקו"נ [אמנם כמדומני שהוא מח']
אולם העבירות שהאיסור הוא הפעולה כגון חילול שבת לא נשמע שקטן שחילל שבת הוא מעשה בעיתי
 
ב. מי אמר שבכל הדברים זה כך?
יש דברים שפירותיהם ניתנים גם בעולם הזה והקרן לעולם הבא,
אך לא הכל כך.
התורה אומרת שהטוב הגשמי יהיה תלוי במצוות ובעבירות
וכי כל התורה היא רק על דברים השנויים באוכל פירותיהם בעוה"ז והקרן קיימת בעוה"ב??
וחלוק שכר מטוב ורע, שכר הוא כביכול משכורת על המצוה ועל זה בא המשנה של אוכל פירותיהם, ואילו טוב גשמי הוא יחס של טוב ורע ואינו בא כשכר,
הגע עצמך כשכתוב והיה אם שמוע... ונתתי גשמיכם בעיתם, ויש אדם שמשום מה אינו זקוק לגשם, וכי נאמר דקיבל כבר שכרו, ודאי שלא, וע"כ דאי"ז שכר אלא יחס של קירבה או ריחוק
 
אגב העונש לא חוזר רטרואקטיבית אחרי גיל עשרים, דהיינו שאז תובעים אותו על כל מעשיו
וכן כשאבא מברך ברוך שפטרני - ממה פטרוהו, סך הכול מעכשיו לא יחיבו אותו יותר
 
לפמש"כ בנפש החיים שהעונש הוא ריחוק מהבורא, צ"ע מה תירצת.

יש עבירות שהם משאירות חותם מציאותי כגון טריפות שמטמטם את הלב גם למי שאוכל בהיתר כגון בפיקו"נ [אמנם כמדומני שהוא מח']
אולם העבירות שהאיסור הוא הפעולה כגון חילול שבת לא נשמע שקטן שחילל שבת הוא מעשה בעיתי
אכן נכנסתי פה לנושא מאד רחב [המצריך אשכול בפנ"ע],
חוזרני בי לעת עתה, איני יכול לדבר לפני שבאמת למדתי את כל הנושא בעיון...

אמנם לגבי עצם הנושא: פותח האשכול כתב שעניין החינוך מוטל על האבא, אמנם כידוע שזה מח' ראשונים בסוכה, האם חינוך הוא חובה על הילד שמוטלת על אביו או שמעיקרא הוא חובה על האבא, ואם נימא שהוא חובה על הילד שמוטלת על האבא א"כ פשוט שהאבא צריך לקיים את חובת הילד, וא"כ זה מקליש את הטענה על האבא, כי הרי סה"כ מקיים את חובת הילד,

אמנם בלא"ה חשבתי לעצמי, שאולי הדבר מצריך חשבון הנפש, מי אמר שצריך לאיים על הילדים בדברים ועונשים מפחידים, ולמה שלא יאמרו להם כמה מחוייבים אנו להכיר טובה לקב"ה על כל הטוב שגומל אתנו כל רגע ורגע, וכמה צריכים אנו לשמחו וכו', ולכאו' זה הדבר הכי חינוכי שאמור להיות - לדבר על העשה טוב ולא רק על הסור מרע,
ואת כל האיומים למיניהם וסוגיהם - קריאת הראשית חכמה על הגיהנום וכדו' - לשמור לפני הבר מצווה, להסביר מהו העונש, אך קודם לזה מפני מה אנו מצווים לבאר לילדנו את העונש שאינם שייכים בו, וסתם נדמה להם כל היהדות כדבר מפחיד ומאיים.
 
אבל זה לא נכון שאם הוא יחלל שבת לא יהיה גשם.
זה רק גורם שאם חלילה הוא יחלל פעם שבת - הוא יראה שהגשם ממשיך לרדת,
ועלול לכפור בכל חלילה וחס.
את זה אתה אומר, בתורה כתוב שאם יקיימו את התורה יהיה גשם ואם לא לא, אולי זה תלוי בכל יחיד ויחיד, אלא בציבור, יתכן, אבל הטוב תלוי בקיום המצוות.
 
את זה אתה אומר, בתורה כתוב שאם יקיימו את התורה יהיה גשם ואם לא לא, אולי זה תלוי בכל יחיד ויחיד, אלא בציבור, יתכן, אבל הטוב תלוי בקיום המצוות.
כשאתה אומר לילד "אם תעבור עבירה לא ירד גשם"
שיקרת לו.
וכשאתה אומר לא יהיה שפע גשמי - גם שיקרת.
 
כי סביר להניח שגם אם יעבור הילד על ג' עבירות חמורות,
הגשם לא יפסק, והשפע ימשיך בדיוק כמו לפני זה.
אתה רוצה להתווכח עם מה שכתוב תורה???
אם כי יתכן שזה תלוי בכלל הציבור ולא בכל יחיד ויחיד
 
אתה רוצה להתווכח עם מה שכתוב תורה???
לא.
התורה דיברה על הכללי ואנו מדברים על הפרטי.

כפי שכבר אמרתי, יש עונש כללי לעולם כשהוא מקולקל,
ויש עונש על עבירה של אדם.
כשאתה אומר לילדך - "אם תעבור עבירה, לא ירד גשם"
אתה לכאורה משקר.
אתה תצטרך לומר לו - "אם תעבור עבירה, תקלקל את העולם, ובעולם מקולקל הגשם לא יורד"
וגם בזה יש דרגות של קלקול שאותן תצטרך לומר לו.

אגב, ברצוני להדגיש,
כי כלל איני בטוח שקיימת כאן שאלה של שקר,
ועדיין לא נתיישבתי בדעתי בזה.
אבל אם ישנה שאלה כזו,
זה - לא תירוץ.
 
בוודאי שהעבירה מרחיקה את האדם מהקב"ה, מעצם המעשה, מאחר שהעבירה היא מעשה מגונה מצ"ע, והאדם שעושה מעשה מגונה מתרחק מן הקב"ה שהוא היפוך הדבר,
ולכך, אע"פ שעונש לא יקבלו - עכ"פ עצם המעשה הוא מעשה בעייתי.
אם אין איסור לעשות את זה, זה לא מעשה מגונה, והם לא יתרחקו מהשי"ת בגלל זה.
 
אם אין איסור לעשות את זה, זה לא מעשה מגונה, והם לא יתרחקו מהשי"ת בגלל זה.
לכאו' מה שהמעשה מגונה, אינו רק משום שהקב"ה אמר לו לעשות כך והוא עושה ההיפך,
אלא דכיוון שכביכול הגדיר הקב"ה את המעשה הזה כמעשה שהוא רע, וא"כ אדם שעושה מעשים רעים - זה דבר לא טוב [חוץ מעניין ההתרחקות],

ולכך חולקני עליך שכל הבעי' במעשה הוא מה שעוברים עליו,
לענ"ד יש ב' חלקים: א. עצם המעשה שהוא מעשה בעייתי, כי כך אמר הקב"ה, ב. את העונש על המעשה.
 
אלא דכיוון שכביכול הגדיר הקב"ה את המעשה הזה כמעשה שהוא רע, וא"כ אדם שעושה מעשים רעים - זה דבר לא טוב [חוץ מעניין ההתרחקות],
אם למשל חילול שבת זה מעשה רע, א"כ גם בפיקוח נפש לא תחלל שבת.
לענ"ד יש ב' חלקים: א. עצם המעשה שהוא מעשה בעייתי, כי כך אמר הקב"ה, ב. את העונש על המעשה.
אדרבה תביא מקור.
 
אם למשל חילול שבת זה מעשה רע, א"כ גם בפיקוח נפש לא תחלל שבת.
שאלה טובה,
יש הותרה ויש דחויה,
אם זה דחויה - אז הכוונה שאכן זה מעשה רע, אלא שלא תהיה עליו תביעה שהוא עשה את זה כי היה מותר לו,
ואם זה הותרה - אז הפשט, שמעשה כזה בכה"ג של פיקוח נפש - מעיקרא הוא לא מעשה רע.. ולכן כשאיירי' בפיקוח נפש בכה"ג מעולם לא הוגדר זה המעשה כדבר רע,
כי מגוחך הוא לומר, שרע או טוב נקבע לפי המעשה בלחוד, בלא שיקלול כל הנתונים הסביבתיים...
 
ממש לא.

כשהילד עושה את הדבר, המעשה שהוא עושה מצד המעשה והנתונים הסביבתיים - הם המגדירים המדויקים של המעשה הרע, מצד היותו מעשה לא טוב,
אלא שהילד לא נענש ע"כ מצד אין היותו בר חיובא,
ובקיצור: ההסתכלות על המעשה צריכה להיות באופן ספציפי, האם הוא מעשה רע מצד המעשה הטכני ומצד הנתונים הכללים שמגדירים אותו, אך מי הוא העושה זה כבר לא נפק"מ, זה כמו לדון מי הפעיל את הכפתור..
 
ממש לא.

כשהילד עושה את הדבר, המעשה שהוא עושה מצד המעשה והנתונים הסביבתיים - הם המגדירים המדויקים של המעשה הרע, מצד היותו מעשה לא טוב,
אלא שהילד לא נענש ע"כ מצד אין היותו בר חיובא,
ובקיצור: ההסתכלות על המעשה צריכה להיות באופן ספציפי, האם הוא מעשה רע מצד המעשה הטכני ומצד הנתונים הכללים שמגדירים אותו, אך מי הוא העושה זה כבר לא נפק"מ, זה כמו לדון מי הפעיל את הכפתור..
לדוג': ילד ששורף בית - הרי המעשה הוא מעשה רע, אע"פ שהילד לא יתחייב ע"ז ואף איננו רע, אך עכ"פ המעשה הינו מעשה רע,
משא"כ באדם ששרף בית בשביל להציל את חבירו, הרי המעשה מצ"ע הוא מעשה טוב, ולא שהוא מעשה רע שהיה נצרך / או מעשה רע עם תוצאות טובות, - אלא הוא חפצא של מעשה טוב,
וזה החי' בין פיקו"נ לילד...
בתקווה שתסכים עמדי.
 

הודעות מומלצות

אפקט דאנינג-קרוגר. תופעה זו מתארת מצב שבו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון