סוכות, שמח"ת ושמ"ע - מחיצת סוכה מבעלי חיים | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - מחיצת סוכה מבעלי חיים | ענייני דיומא

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,456
תודות
5,278
נקודות
375
בשו"ע סימן תר"ל סעיף יא מבואר שעושים מחיצה מבעלי חיים, ויכול לקשור הבהמה לדופן עיי"ש.
וצ"ב קצת מדוע אמוראי פטרו עצמם מסוכה בגלל שרעו בהמותיהם, ולא עבידי סוכה ע"י בהמות. ואפשר בקל לקושרם כדי שילכו לאיטם ולא יברחו וי"ל.
 
וצ"ב קצת מדוע אמוראי פטרו עצמם מסוכה בגלל שרעו בהמותיהם, ולא עבידי סוכה ע"י בהמות. ואפשר בקל לקושרם כדי שילכו לאיטם ולא יברחו וי"ל.
הרי היו צריכים בהמותיהם מרעה, ואיך יעשום דופן?
ולא הבנתי מה שכתב לגבי ההליכה האיטית.
ובר מן דין, ולא צער בעלי חיים יש כאן?
 
בשו"ע סימן תר"ל סעיף יא מבואר שעושים מחיצה מבעלי חיים, ויכול לקשור הבהמה לדופן עיי"ש.
וצ"ב קצת מדוע אמוראי פטרו עצמם מסוכה בגלל שרעו בהמותיהם, ולא עבידי סוכה ע"י בהמות. ואפשר בקל לקושרם כדי שילכו לאיטם ולא יברחו וי"ל.
אמנם חשבתי ליישב על פי מה שדנו האחרונים בסמך הסכך ע"ג בהמה, דעת המג"א שם ס"ק יד הסוכה פסולה מפני שאין לה קבע. אמנם ראה שם בפמ"ג והמחה"ש מה שדנו לפי הסוגיא דסו"ס כל הטעם שלא לסכך ע"ג דבר המקבל טומאה משום גזירה שמא יבוא גם לסכך בו, וזה לא שייך אלא באילן וכיו"ב אבל בבעלי חיים לא שייכא הך גזירה שהרי לא שייך לסכך בהם. ואין לומר דס"ל הטעם דאסור לסכך בדבר המק"ט הוא מדינא ולא משום גזירה עיי"ש במחה"ש, ולכך נקט המג"א טעם אחר דלא לסכך משום שאין לה קבע. ועיין שם בט"ז ס"ק יא.
אמנם המ"ב שם לא כתב להתנות הכשר סוכה ע"ג בהמה כשלא סמך עליה הסכך. אמנם מצאתי בסימן תרכט סעיף ג' בעשה סוכה בראש הגמל כשרה, כתב המ"ב שם היינו שעשה שם הדפנות בין חטוטרותיה וסכך על גבן. ובשעה"צ שם פירש לאפוקי אם ראשי הקנים של הסכך נסמכים על ראש הגמל דפסול אף בדיעבד לפי שאין לה קבע שהרי הגמל ילך מאכן ויפול כמש"כ המג"א סימן תרל ע"כ.
 
הרי היו צריכים בהמותיהם מרעה, ואיך יעשום דופן?
ולא הבנתי מה שכתב לגבי ההליכה האיטית.
ובר מן דין, ולא צער בעלי חיים יש כאן?
שיבנה סוכה יאכל ויפרק.
ודעת הרבה מהאחרונים שאפשר לפרק ראה בשו"ת ציץ אליעזר (חי"ג סי' ס"ח) ויעויין בשו"ת מנחת שלמה (ח"ב סי' נ"ח).
ומצד שימוש בדפנות הרחבתי במק"א, עכ"פ א. לדעת הרא"ש דין קדושת עצי סוכה נאמר על הסכך ולא על הדפנות (אולם המחבר בסימן תרל"ח ס"א פסק בדין קדושת עצי סוכה כדברי הרמב"ם עיי"ש וראה להלן).
ב. יכול לעשות תנאי, ואע"פ שמבואר בשו"ע ריש סימן תרלח שאין תנאי של איני בודל מועיל בגוף הסוכה אלא בנוי הסוכה. אבל כ"כ ר' שלמה זלמן במנחת שלמה סימן נ"ד שכל שמתנה שלא תתייחד הסוכה למצוותה תנאו קיים והסוכה אינה קדושה אף על פי שכשרה היא למצוה, וביאר שאף שמבואר ברמ"א ריש סימן תרל"ח שתנאי לא מועיל בסוכה, כל זה דווקא כשהסוכה מיוחדת למצוה. ולפי זה י"ל בנידון דידן.
ג. ובכלל מה שתנאי לא מועיל לסתור ולהשתמש בעצי סוכה מיירי כשבנה אותה לפני החג, אמנם אם הקים הסוכה בחול המועד, מועיל בה תנאי מכיון ואין חשש סתירת אוהל, וכך הביא המג"א בשם המהרש"ל (ריש סי' תרל"ח) וכך נקט בשו"ע הרב שם סעיף יד (ולדבריו מועיל אף בעודה קיימת) שכל שהתנה עליהם מתחלה, רשאי להסתפק מהן ונמצא שלא חלה עליהם קדושת הסוכה מעולם. וכ"כ הרדב"ז (ח"ו סי' בא"ר). וראה כאן מה שדנתי לגבי בניית סוכה על גבי מכונית.
ובר מן דין, ולא צער בעלי חיים יש כאן?
תמוה מה שכתב צעב"ח. הלא הותר להכשיר סוכה ע"י בהמה כמובאר בשו"ע הנ"ל. ויתירה מכך אף צריך לקשור את הבהמה שאם תמות לא תפסול את הסוכה. וראה גם לגבי סוכה על גמל, ובכל אלו חזינן לא כך. ופשוט.
 
תמוה מה שכתב צעב"ח. הלא הותר להכשיר סוכה ע"י בהמה כמבואר בשו"ע הנ"ל. ויתירה מכך אף צריך לקשור את הבהמה שאם תמות לא תפסול את הסוכה. וראה גם לגבי סוכה על גמל, ובכל אלו חזינן לא כך. ופשוט.
סוכה ע"ג גמל, איני יודע אם צעב"ח יש בה.
ומש"כ מעכ"ת להוכיח מכך שהותר להכשיר סוכה ע"י בהמה, איני יודע אם ניתן להוכיח מכך שאין בזה בעיה של צעב"ח, אלא אם כוונתו להוכיח שתפסל הסוכה משום מצהב"ע, וצ"ת.​
 

הודעות מומלצות

מסופר כי הסבא מסלבודקא טרם שהיה אומר סברא היה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון