דיון - ספרי פנטזיה חרדים? | פורום אוצר התורה

דיון ספרי פנטזיה חרדים?

כותרת האשכול

אני חושב שכיהודים מאמינים ספר שהנושא המרכזי שלו הוא "כחות על" הוא בבל יראה ובל ימצא. חוץ מההשפעה העקיפה שחודרת בין המילים.
כדא שתבאר את דעתך כדי שנוכל לדון להסכים או לחלוק
אני אישית בינתיים לא רואה פסול בענין כל עוד זה כתוב בטעם טוב (משער שאם יבוא לידי ספר שכזה עיקר הביקורת שלי עליו תהיה ספרותית)
 
נערך לאחרונה:
כדא שתבאר את דעתך כדי שנוכל לדון להסכים או לחלוק
אני אישית בינתיים לא רואה פסול בענין כל עוד זה כתוב בטעם טוב (משער שאם יבוא לידי ספר שכזה עיקר הביקורת שלי עליו תהיה ספרותית)
לפני כ17 שנים, כשהתפרסם הספר החרדי הראשון שאפשר להגדיר כ'מדע בדיוני' - 'אחד מאלף' של מיה קינן ב'קטיפה לבית' התפרסמה בצמוד לו מדי שבוע הבהרה מאת המחברת כי 'סיפורים, גם אלו המתרחשים במקומות ובזמנים מרוחקים, לא נועדו אלא כדי לשמש כמסגרת ורקע להצגתן של דילמות... הצגתו של הסיפור 'אחד מאלף' כמתרחש בשנת ה'תתס"ח לא נועדה אלא כדי למשוך את לב המעיין.. ואני, בתוך כלל ישראל, מאמינה באמונה שלמה בביאת המשיח ואף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא'.
לפני 3 שנים, כשהתחילה יונה ספיר לחשוב על הספר 'הדופליקטים' היא התייעצה כאן: https://www.prog.co.il/search/76963778/?t=post&c[thread]=734165&c[users]=יונה+ספיר&o=date אם ספר כזה יכול ללכת אצל הציבור החרדי למרות ש-א. הספר עוסק בעתיד בלי להזכיר ברמז את ביאת המשיח ואת ה"לא רעב ולא מלחמה ולא קנאה ותחרות... ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד". ב. ספר כזה עלול, כמו שכתבתי, להכיר בקיומם של כוחות על שמנותקים מהקב"ה ח"ו.
הדיון על "ספרי פנטזיה חרדים?" אמור להתחיל מההנחה הברורה שגם אם קינן וספיר הצליחו לשמור על שפיות, קשה להאמין שביום שבו עשרות / מאות ספרי פנטזיה חרדיים ימלאו את החנויות כולם יצליחו להבהיר שהאמונה באחדות הבורא ובביאת המשיח היא האקסיומה הכי בסיסית שלנו כיהודים.
והדברים פשוטים.
 
אני חושב שכיהודים מאמינים ספר שהנושא המרכזי שלו הוא "כחות על" הוא בבל יראה ובל ימצא. חוץ מההשפעה העקיפה שחודרת בין המילים.
"המעיין היטב בספר, יוכל למצוא בו אפילו מה שהמחבר לא כיוון כלל" (רבי נחמן מברסלב)
אני לא חושב כמוך כי הילדים הקוראים בו אינם מתייחסים כדמיון בעלמא.
ואדרבה, ספרים שמספרים סיפור שיכול היה להיות, משפיעים על נפש הילד הרבה יותר במסרים הסמויים שלהם.
 
אני לא חושב כמוך כי הילדים הקוראים בו אינם מתייחסים כדמיון בעלמא.
ר' יהודה בן נקוסה
היו המינין מתעסקין עמו.
היו שואלים אותו ומשיב, שואלין אותו ומשיב.
אמר לון: על מגן אתון מגיבין אתון.
נעביד בינינן דכל בר נש דנצח חבריה,
יהא פצע מוחיה דחבריה בקורנס.
והוא נצח לון, ופצע מוחיהון עד דאיתמלאון פיצעין פיצעין.
וכיון דאתא,
אמרין ליה תלמידוי: רבי סייעוך מן השמים ונצחת!
אמר לון: ועל מגן, לכו והתפללו על אותו האיש ועל אותה החמת,
שהיתה מלאה אבנים טובות ומרגליות, אבל עכשיו מלאה פחמין.
ואדרבה, ספרים שמספרים סיפור שיכול היה להיות, משפיעים על נפש הילד הרבה יותר במסרים הסמויים שלהם.
נכון
 
ר' יהודה בן נקוסה
היו המינין מתעסקין עמו.
היו שואלים אותו ומשיב, שואלין אותו ומשיב.
אמר לון: על מגן אתון מגיבין אתון.
נעביד בינינן דכל בר נש דנצח חבריה,
יהא פצע מוחיה דחבריה בקורנס.
והוא נצח לון, ופצע מוחיהון עד דאיתמלאון פיצעין פיצעין.
וכיון דאתא,
אמרין ליה תלמידוי: רבי סייעוך מן השמים ונצחת!
אמר לון: ועל מגן, לכו והתפללו על אותו האיש ועל אותה החמת,
שהיתה מלאה אבנים טובות ומרגליות, אבל עכשיו מלאה פחמין.
זה נכון על כל הספרים, והלואי לא היו ילדינו צריכים לקרות ספרי הבלותות.
אולם משכבר הם קוראים הבלותות, איני רואה הבדל אמיתי בין ספריה של מ.קינן לספריה של ג.ק.רולינג.
 
זה נכון על כל הספרים, והלואי לא היו ילדינו צריכים לקרות ספרי הבלותות.
אולם משכבר הם קוראים הבלותות, איני רואה הבדל אמיתי בין ספריה של מ.קינן לספריה של ג.ק.רולינג.
מ. קינן, ככל הידוע לנו, מאמינה בתוה"ק. מה שא"א לומר על ג. ק. רולינג. ולזה התכוונתי:
מלאה פחמין
 
חזור
חלק עליון