חידה בתלמוד וחז"ל - היכן מצינו אמורא שהיו לו ב' שמות ? | אוצר החידות חידה בתלמוד וחז"ל - היכן מצינו אמורא שהיו לו ב' שמות ? | אוצר החידות
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פותח האשכול
הודעות
403
תודות
566
נקודות
176
היכן מצינו בתלמוד אמורא שהיו לו ב' שמות ?

ששתי השמות הם שמותיו [כמפורש ברבותינו],

שזה לא שמות כינוי לשבח וכדו',

עם ראיה מפורשת מהראשונים שב' השמות הם שמו ?
 
רב אדא מרי / בר אדא מרי, מופיע בזבחים ל"ח. ובמו"ק ט"ז א, ובשבת ס"ו ב', "מאי קשרים אמר אדא מרי", ולא מישהו שאומר אימרה משמו, וע"כ בהכרת ש"מרי" הוא חלק משמו, ולא כתואר כבוד.
 
רב אדא מרי / בר אדא מרי, מופיע בזבחים ל"ח. ובמו"ק ט"ז א, ובשבת ס"ו ב', "מאי קשרים אמר אדא מרי", ולא מישהו שאומר אימרה משמו, וע"כ בהכרת ש"מרי" הוא חלק משמו, ולא כתואר כבוד.
עם ראיה מפורשת מהראשונים שב' השמות הם שמו ?
 
אבא אריכא נחלקו רש"י ותוס' יבמות נז:
רש"י כתב: ומודה לי אבא - משום דקשיש מיניה קרי ליה אבא כמו לשון נשיאי ורבי:
ואילו תוס' כתבו: "לא כמו שפירש בקונטרס לשון חשיבות אלא כך היה שמו של רב כדפירש בערוך בערך אבא כדאמרינן בברכות (דף מז.) אילו מייתו ארדליא וגוזליא לאבא ורב כהנא דאמר (שם דף סב.) דמי פומיה דאבא כדלא טעים תבשילא ובראשית הגז (חולין קלז:) נמי אמר מאן ריש סידרא בבבל אמר ליה אבא אריכא".
ובגמ' שבת נג: אזל רבי חייא בר יוסף אמרה לשמעתא דרב קמיה דשמואל אמר ליה אי הכי אמר אבא לא ידע במילי דשבת.
אמנם ראה בגמ' נדה כד: ובגמ' חולין קלז: אבא אריכא פירוש רש"י שם.

אבא יודן איש ציידן יבמות קכב. ובמדרש רבה (ויק"ר פ"ה פ"ד) נקרא אבא יודן רמאי.

שילא מרי
(שבת ל"ב: מג:) אמנם מסתבר דמרי רק שם הכבוד הוא.
יודן בריבי קידושין כא. (אמנם כנ"ל)
יוחנן בן יונתן אריה יבמות קכב: אמנם עיין שם רש"י.
 
ר' אבא סלא רבא. כתובות קיא.
מר אחא. ב"ק קיב: וכתב רש"י זה שמו.
אדא מרי שבת סו: ופירש רש"י כך היה שמו.
ירמיה ביראה. גיטין לד. וכתב רש"י כך היה שמו. ועיין סוכה לד: ביראה שם עצם.
אבא כהן ברדלא ב"מ י'.
אבא סיקרא גיטין נו. וכתב רש"י כך היה שמו. (אם כי לא היה אמורא...)
 
אביי. נחמני. והוא אותו אחד, שלסביו של אביי קראו נחמני, וקראו רבה בר נחמני, דודו של אביי בשם זה, שלא רצה רבה לקרא למישהו בשמו של אב אביי, כיוון שהצטער. וקראו אביי כי אשר בך ירוחם יתום. יש מפרשים שקראו אביי מלשון אבי.
 
אביי. נחמני. והוא אותו אחד, שלסביו של אביי קראו נחמני, וקראו רבה בר נחמני, דודו של אביי בשם זה, שלא רצה רבה לקרא למישהו בשמו של אב אביי, כיוון שהצטער. וקראו אביי כי אשר בך ירוחם יתום. יש מפרשים שקראו אביי מלשון אבי.
מחילה,

זה תארי כינוי.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

עלי יניח צדיק ראשו
לשון היתה כמשל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה