חידת פורים - מתחייב לקרוא מגילה פעמיים באותו היום? | פורום אוצר התורה חידת פורים - מתחייב לקרוא מגילה פעמיים באותו היום? | פורום אוצר התורה

חידת פורים מתחייב לקרוא מגילה פעמיים באותו היום?

ח''ע וחב''ח שנשתחרר באמצע היום אחר ששמע המגילה?
איני חושב שהוא חייב כה"ג לשמוע שוב, שהרי הי' בר חיובא גם מקודם, אפילו את"ל דחציו עבד אינו חייב אלא בשמיעה כמו אשה, אבל הרי היה גם חציו בן חורין.
ועכ"פ לא לזה התכוונתי, אלא יהודי רגיל, שחייב לשמוע ב' פעמים המגילה באותו היום.
 
איני חושב שהוא חייב כה"ג לשמוע שוב, שהרי הי' בר חיובא גם מקודם, אפילו את"ל דחציו עבד אינו חייב אלא בשמיעה כמו אשה, אבל הרי היה גם חציו בן חורין.
ועכ"פ לא לזה התכוונתי, אלא יהודי רגיל, שחייב לשמוע ב' פעמים המגילה באותו היום.
אני חושב על ב' רעיונות אחרים.
1. לפי מה שדן הברכ''י דמי שלא קראה בלילה יקרא ב''פ למחר מדין תשלומין [אומנם מסקנתו לעיקר שאין תשלומין ועי''ש מה שהביא מד' האחרונים].

2. לשיטת הט''ז דמי שלא קרה על עלות השחר יקרא עד קודם הנה''ח, נמצא דקורא ב''פ באותו יום [אך המ''ב תרפז תרפז סק''ג ושעה''צ שם פוסק כהחולקין].

האם זוהי רמיזא ד @חכימא או דילמא מצא היכ''ת גם להלכה כה''ג.

נ.ב. לגבי ח''ע וחב''ח יש להאריך ואקוה לכתוב בהמשך.
 
אני חושב על ב' רעיונות אחרים.
1. לפי מה שדן הברכ''י דמי שלא קראה בלילה יקרא ב''פ למחר מדין תשלומין [אומנם מסקנתו לעיקר שאין תשלומין ועי''ש מה שהביא מד' האחרונים].

2. לשיטת הט''ז דמי שלא קרה על עלות השחר יקרא עד קודם הנה''ח, נמצא דקורא ב''פ באותו יום [אך המ''ב תרפז תרפז סק''ג ושעה''צ שם פוסק כהחולקין].

האם זוהי רמיזא ד @חכימא או דילמא מצא היכ''ת גם להלכה כה''ג.

נ.ב. לגבי ח''ע וחב''ח יש להאריך ואקוה לכתוב בהמשך.
אך אני דברתי על אדם שלכתחילה זוהי מצותו, לאחר שקרא המגילה ויצא בה ידי חובתו שוב חייב שוב לקראה.
 
איני חושב שהוא חייב כה"ג לשמוע שוב, שהרי הי' בר חיובא גם מקודם, אפילו את"ל דחציו עבד אינו חייב אלא בשמיעה כמו אשה, אבל הרי היה גם חציו בן חורין.
ועכ"פ לא לזה התכוונתי, אלא יהודי רגיל, שחייב לשמוע ב' פעמים המגילה באותו היום.
האם לכתוב כבר את התשובה לחידה 2?
 
אם כן לא יצא בראשונה.
אם לא היה לו אפשרות להשיג י'?
[המשנ"ב בסימן תרפ"ח מביא את המאירי שבדיעבד יצא. ובכל מקרה בסוף סימן תר"צ נראה שיש לו דין לקרוא בפעם הראשונה, רק בלי ברכה.]
 
אם לא היה לו אפשרות להשיג י'?
[המשנ"ב בסימן תרפ"ח מביא את המאירי שבדיעבד יצא. ובכל מקרה בסוף סימן תר"צ נראה שיש לו דין לקרוא בפעם הראשונה, רק בלי ברכה.]
אכן במקרה של החידה שלי- מדובר על אחד שקורא פעמיים עם ברכה.
 
חידה 2

איך יתכן אדם שיתחייב לקרות המגילה ב' פעמים באותו היום?
אולי אתה פשוט מתכוון למי שהתכנית שלו להיות בט"ו בעיר מוקף חומה - שהוא צריך לקרוא ביום י"ד ואח"כ בלילה שוב?
 
אולי אתה פשוט מתכוון למי שהתכנית שלו להיות בט"ו בעיר מוקף חומה - שהוא צריך לקרוא ביום י"ד ואח"כ בלילה שוב?
התכוונתי ביום, ולא בלילה שלאחריו.
אבל אין ספק שאתה קרוב מאד לפתרון החידה.
 
התכוונתי ביום, ולא בלילה שלאחריו.
אבל אין ספק שאתה קרוב מאד לפתרון החידה.
לפי הירושלמי בבן עיר שעקר לכרך שנתחייב בשניהם?
 
לפי הירושלמי בבן עיר שעקר לכרך שנתחייב בשניהם?
כן.
אבל יתכן שהעוקר דירתו לא נתחייב אלא בליל ט"ו, ומ"מ משכחת לה בבן כרך שהיה בעיר והיה דעתו להשאר בעיר עד יום ט"ו, ומשקרא המגילה נמלך וחזר לכרכו בו ביום.
 
פִּתָרוֹן
חזור
חלק עליון