כללי - הדרוזים צאצאי יתרו? ובמי הם מאמינים? (מפוצל) | תנ"ך ופרשת שבוע| דף 2 כללי - הדרוזים צאצאי יתרו? ובמי הם מאמינים? (מפוצל) | תנ"ך ופרשת שבוע| דף 2
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
זה לא הענין איך אומרים
אלא במה מאמינים
כח עליון זה לא אלוקי ישראל חי וקיים
ומדוע לא?
'כוח עליון', אחד יחיד ומיוחד, מלך מלכי המלכים, בורא שמים וארץ, שהכל נעשה בדברו -
זה בדיוק האלוקים שאני מאמין בו.
 

לפי המסורת הדרוזית אין מדובר בדת חדשה, אלא רק בהופעה מחודשת של אמונה מונותאיסטית עתיקה ומזוככת, שלפיה הא-ל אחד והוא אינו נתפס בשכל האנושי. על פי האמונה הדרוזית, נביאי האמונה הזאת התגלו רק במקרים נדירים. הדרוזים מאמינים כי ההיסטוריה האנושית מחולקת לשבע תקופות, שבכל אחת מהן פעל נביא ולידו "יודע חוכמת נסתר" שהעביר ליחידי סגולה את רזי הדת. שני זוגות כאלה המוכרים גם למי שאינו דרוזי הם: משה (מוסא) ויתרו (הנביא שועייב), וכן מוחמד וסלמאן אל-פארסי. על פי האמונה הדרוזית, בימי אל-חאכם באמר אללה ניתנה ההזדמנות האחרונה להצטרפות ל"מווחדון". בימינו אין לאיש אפשרות להצטרף לדת הדרוזית אלא אם נולד כדרוזי.




מוצאם האתני של הדרוזים
בניסיון להתחקות אחר מוצא העם הדרוזי, נעשתה השוואה בינם לבין הידוע לנו על תרבויותיהם של עמים עתיקים בלבנט. במחקר נמצאו עשרים ושניים קווי דמיון בין אמונתם, מנהגיהם ודרכי פעולתם של הדרוזים לבין אלה של בני קיני ושל יתרו ובני שבטו. אלה תומכים בהשערה כי הדרוזים עשויים להיות שריד גנטי של בני קיני וממשיכי דרכו של יתרו, הנביא החשוב ביותר בדת הדרוזית. מסקנות המחקר כוללות המלצה להתמקד בשבטי היטורים כמקור אפשרי למוצא הדרוזים. היטורים הם שבט ערבי קדום שהתבסס באזור הלבנון, החרמון וצפון הגולן החל משלהי התקופה הפרסית והתגייר בחלקו בתקופה החשמונאית
 
ומדוע לא?
'כוח עליון', אחד יחיד ומיוחד, מלך מלכי המלכים, בורא שמים וארץ, שהכל נעשה בדברו -
זה בדיוק האלוקים שאני מאמין בו.
אם אותו כח עליון שהם מאמינים בו הוא כוכב מסוים
אז כל הבעיה היא רק שמגשימים את אלוקים או שזה לא אותו אלוקים
גם שהכח הוא הזה הוא משהו תאורטי אף אם אין בו הגשמה מ"מ אין הוא אותו אלוקים
אלוקים זה לא כח תאורטי [-כמו כח המשיכה]
 
ומדוע לא?
'כוח עליון', אחד יחיד ומיוחד, מלך מלכי המלכים, בורא שמים וארץ, שהכל נעשה בדברו -
זה בדיוק האלוקים שאני מאמין בו.
כפי שטענו לעיל - דתם מוגדרת כמונותואיסטית. אם זו ההגדרה שלך לאמונה ביחוד השם - אתם אכן בני אותה האמונה.
אם אותו כח עליון שהם מאמינים בו הוא כוכב מסוים
אז כל הבעיה היא רק שמגשימים את אלוקים או שזה לא אותו אלוקים
גם שהכח הוא הזה הוא משהו תאורטי אף אם אין בו הגשמה מ"מ אין הוא אותו אלוקים
אלוקים זה לא כח תאורטי [-כמו כח המשיכה]
כמדומה שכבודו מסתכן בהגשמה.
[אם אפשר להבחין (בעין אנוש) בין שני 'אלים' לא מופשטים הבחנה זו לכשעצמה מכריחה הגשמה].
 
אם אתה והדרוזי יכולים לקרוא ביחד את הנ"ל לא יתכן (ללא הגשמה) לטעון שהוא מדבר על ישות אחרת ודו"ק.
[td]
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים. וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָׂה וְעוֹשֶׂה וְיַעֲשֶׂה לְכָל הַמַּעֲשִׂים: אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא יָחִיד וְאֵין יְחִידוּת כָּמוֹהוּ בְּשׁוּם פָּנִים. וְהוּא לְבַדּוֹ אֱלֹהֵינוּ. הָיָה הֹוֶה וְיִהְיֶה: אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ אֵינוֹ גוּף. וְלֹא יַשִּׂיגוּהוּ מַשִּׂיגֵי הַגּוּף. וְאֵין לוֹ שׁוּם דִּמְיוֹן כְּלָל: אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא רִאשׁוֹן וְהוּא אַחֲרוֹן: אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ לוֹ לְבַדּוֹ רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל. וְאֵין רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל לְזוּלָתוֹ:​
[/td]​
 
אם אתה והדרוזי יכולים לקרוא ביחד את הנ"ל לא יתכן (ללא הגשמה) לטעון שהוא מדבר על ישות אחרת ודו"ק.


[td]
אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים. וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָׂה וְעוֹשֶׂה וְיַעֲשֶׂה לְכָל הַמַּעֲשִׂים: אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא יָחִיד וְאֵין יְחִידוּת כָּמוֹהוּ בְּשׁוּם פָּנִים. וְהוּא לְבַדּוֹ אֱלֹהֵינוּ. הָיָה הֹוֶה וְיִהְיֶה: אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ אֵינוֹ גוּף. וְלֹא יַשִּׂיגוּהוּ מַשִּׂיגֵי הַגּוּף. וְאֵין לוֹ שׁוּם דִּמְיוֹן כְּלָל: אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא רִאשׁוֹן וְהוּא אַחֲרוֹן: אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ לוֹ לְבַדּוֹ רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל. וְאֵין רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל לְזוּלָתוֹ:

[/td]​
לא קשור...
אני שאלתי אם הוא מאמין שהקב"ה בכלל ישות
חשבתי שהוא מאמין שיש איזה כח עליון שברא את כל הברואים כמו הכח המשיכה שמושך הכל כלפי הארץ שזה לא ישות אלא משהו תאורטי
ואם תשאל והלא אתה גם לא מגשים וא"כ מהו אם לא כח תאורטי
וע"ז עניתי שאנו מאמינים בקל שהתגלה לנו במעמד הר סיני מלך אל חי וקיים ולא משהו תאורטי
 
לא קשור...
אני שאלתי אם הוא מאמין שהקב"ה בכלל ישות
חשבתי שהוא מאמין שיש איזה כח עליון שברא את כל הברואים כמו הכח המשיכה שמושך הכל כלפי הארץ שזה לא ישות אלא משהו תאורטי
ואם תשאל והלא אתה גם לא מגשים וא"כ מהו אם לא כח תאורטי
וע"ז עניתי שאנו מאמינים בקל שהתגלה לנו במעמד הר סיני מלך אל חי וקיים ולא משהו תאורטי
אשמח להבין: מי שלא נכח במעמד הר סיני אינו יכול להשיג את העיקרים הנ"ל?
 
אשמח להבין: מי שלא נכח במעמד הר סיני אינו יכול להשיג את העיקרים הנ"ל?
א. כולנו נכחנו במעמד הר סיני
ב. או"ה אם מאמינים באלוקים שישראל מאמינים בו [שהתגלה להם במעמד הר סיני], מספיק.
 
לגופו של עניין:
חלק מרכזי באמונתם הוא עניין 'גלגול הנשמות', הדת הדרוזית נמסרה לנשמות מסויימות ומייד כשמת דרוזי עוברת נשמתו\ה לנולדים (בהתאמה - זכר לזכר ונקבה לנקבה) הם מעידים על מקרים רבים שהילד מתאר את החיים של הנשמה הקודמת שלו [מעט מסיפורים אלו חדרו אל תעשיית התשובה כהוכחת החיים שלאחר המות].
כמדומה שזה מבוסס על כך שהדת הדרוזית נמסרה לקבוצה סגורה (אין אפשרות להצטרף) כשהדורות הבאים הם רק המשך הקיום של הנשמות המסויימות שקיבלו אותה בהתחלה.
 
שאלתי אותו היום אם הם מאמינים באותו אלקים שלנו - ואמר שכן
שאלתי אותו איך מסתדר להם מה שכתוב בתורה שעם ישראל הוא העם הנבחר - והשיב שכל אחד אומר שהוא הנבחר
ושגם יתרו היה שותף לכתיבת התורה
וסיפר שכשהיה ביס"מ ובבולשת [28 שנה] - אף פעם צירפו אותו להשלים למנין עשרה... וענה לי אמן יפה על ברכת נר חנוכה...
 
שאלתי אותו היום אם הם מאמינים באותו אלקים שלנו - ואמר שכן
כמה מידע יש לו באלוקים שלנו,
והשיב שכל אחד אומר שהוא הנבחר
לא ענה לך כלום, השאלה היתה שכך כתוב בתורה שהתקבלה במעמד הר סיני,
אא"כ טוענים שהיהודים של אז היו דרוזים, כמו שטענים על משה...כמובא לעיל.
ושגם יתרו היה שותף לכתיבת התורה
ח"ו כל התורה המסורה בידנו ממרע"ה,

ולבקשת הרב @חד מבתראי אדגיש,
לא טענתי שמי שמאמין בכח עליון גרידא הוא כופר או אפיקורס,
משום שאין באמונתו הכחשה למציאות האלוקים, אולם את האלוקים עדין לא גילה...
ורק רציתי לעורר שלא כל מי שאומר שמאמין באלוהים, הכוונה למי שאתה מאמין בו...
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה