שפלות האדם - נובהרדוק | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית שפלות האדם - נובהרדוק | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית

נראה לפשוט

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
176
תודות
351
נקודות
56
מסופר שבנובהרדוק היו הולכים לבית מרקחת ומבקשים מהמוכר ברגים וכך צחקו עליהם והגיעו לשפלות והענווה. עוד המליצו על הנעלים של הנובהרדוקערס "וכולם פותחים את פיהם בקדושה ובטהרה"
והיינו שנובהרדוק אתאפיינה ב"שפלות האדם", רציתי לעורר נושא זה בקרב חו"ר הפורום, מי הם התחי"ם שחיים עמנו שניתן להצביע עליהם ולומר עליהם "נובהרדוקערס", איזה ישיבות וגדול"י צעדו לאורה, ומה היתה דעת שאר גדול"י עליה. מטרת השיטה אופייה וכל הנלווה לה.
 
הגרי"ש אליישיב, ר' יענקלה גלינסקי ומרנא הקה"י זללה"ה.
האם השיטה היא ענווה?
 
זכור לי בשם רבי יעקב גלינסקי (שגם הקים ישיבת נובהרדוק כאן בא"י) שלדור שלנו לא מתאים לחנך ע"פ נובהרדוק,
 
והיינו שנובהרדוק אתאפיינה ב"שפלות האדם",
יש באמתחתי מאמר לא גמור שכתבתי בזמנו על שיטת נובהרדוק לעומת שיטת סלבודקא כולל ציטוטים מגדו"י. ועוד חזון למועד. ובכל זאת כמה נקודות זעירות שכדאי לעלות.

הלך הרוח הנוברדוקאי מתאפיין - כפי שמשתקף מההנהגות והסיפורים - בעזות דקדושה. פועל יוצא משימת העולם הזה לאין ואפס.
ולכן, לא שפלות אדם תאמר, אלא שפלות העולם, ביטול חשיבותו, ונתינת ערך לעולם הרוחני מרומם ומטופח מעולם גשמי שטחי, עולם של כבוד ונימוסים.
(ויש שיאמרו: עולם של אגו...)

ועוד כמה מילים על נובהרדוק וגלילותיה...
רגילים להעמיד את שיטת נובהרדוק כשיטה קוטבית מרעותה הסלבודקאית שחרטה על דגלה את גדלות האדם.
האם זו מחלוקת במהות או בפרקטיקה.
האם גדלות האדם היא סוג של תרופה לתחלואי דור ההשכלה. ובתכלית, השאיפה האמתית היא לדבוק בדרך שהתוותה נובהרדוק לבני העלייה, דרך קיצון שלא מתאימה לכל אחד?

אך ייתכן בהחלט שמעבר לפרקטיקה, הפער בין שני האסכולות הוא ויכוח על המהות. הגדולים שהתנגדו לשיטת הסבא ר' יוזל, ראו בדפוס התנהגות - כפי שייצגה נובהרדוק, שינוי מסדרי עולם שסופו לבוא לידי קריסה.

למעשה עולם הישיבות החדש שקם לתחייה בארץ ישראל ובחו"ל, לא אימץ את דרך נובהרדוק. אבל גם שיטת סלבודקא, גדלות האדם, לא חדרה לעולם הישיבות הארצישראלי - במובן הפנימי! ובהטמעת יסודות השיטה בחניכים הצעירים.

ובכל זאת, מבלי להעמיק, ניתן לזהות ניואנסים של שתי הגישות במוסדות השונים. ישיבות שחרטו על דגלם פתיחות, הושפעו בין היתר מגדלות האדם הסלבודקאית, וישיבות שמרניות יותר -מה שנקרא 'פרומעריות'- הושפעו מרעותה. כמובן זו חלוקה שטחית, אבל לדעתי יש דברים בגו.
 
מסופר שבנובהרדוק היו הולכים לבית מרקחת ומבקשים מהמוכר ברגים וכך צחקו עליהם והגיעו לשפלות והענווה. עוד המליצו על הנעלים של הנובהרדוקערס "וכולם פותחים את פיהם בקדושה ובטהרה"
מה מקור הסיפור? שמעתי שיש עוררין
 
בנושא זה יש הקבלה בין שיטת ברסלב לשיטת נובהרדוק הליטאית שעיקרה הוא שפלות האדם. רבי נחמן שם דגש על השפלות של האדם עד שיגיע ל"לב נשבר" ורואהו כתנאי הכרחי על מנת לקבל עול מלכות שמים מוחלט ללא שיקולים חיצוניים. בהנהגה פרקטית הוא מבדיל בין לב נשבר לעצבות, וסובר שהם שני הפכים גמורים. אך מכיון שהנהגה תמידית של לב נשבר עלולה להביא לידי עצבות, יש לאמץ אותה רק שעה אחת ביום ושאר היום עדיף להיות בשמחה אך מעיקר הדין היה טוב שיהיה לב נשבר כל היום כולו.
 
שמעתי מר' יהושע אייכנשטיין,
ששיטת נובוהרדוק לא הצמיחה גדולים, חוץ מהסטייפלר,
אבל שיטת סלבודקה הצמיחה הרבה גדולים.
 
מה מקור הסיפור? שמעתי שיש עוררין
הסטייפלר מעיד!
שמעתי מר' יהושע אייכנשטיין,
ששיטת נובוהרודוק לא הצמיחה גדולים, חוץ מהסטייפלר,
אבל שיטת סלבודקה הצמיחה הרבה גדולים.
גדולים ממנו בדור הקודם כבר טענו את זה.
 
ששיטת נובוהרדוק לא הצמיחה גדולים, חוץ מהסטייפלר,
הסטייפלר לא למד מוסר בסדר מוסר של נובהרדוק,
ובמקום כן למד גמרא בהתמדה,
(זכור לי בספר שרבי יעקב גלינסקי סיפר כן, לא זוכר מקור מדויק)
 
זכור לי בשם רבי יעקב גלינסקי (שגם הקים ישיבת נובהרדוק כאן בא"י) שלדור שלנו לא מתאים לחנך ע"פ נובהרדוק,
כן שמעתי מיהודי ת"ח שאמר לי שכן אמר לו החזו"א
אחר שהוא רצה להקים ישיבה בשיטת נובהרדוק
והחזו"א אמר לו שזה מתאים לאנשים לפני השואה
 
שמעתי מר' יהושע אייכנשטיין,
ששיטת נובוהרדוק לא הצמיחה גדולים, חוץ מהסטייפלר,
אבל שיטת סלבודקה הצמיחה הרבה גדולים.
השאלה מה המטרה של הישיבה להוציא רבנים ור"י מפורסמים או להגיע לתכלית בעולם.
 
מי לא.
כן שמעתי מיהודי ת"ח שאמר לי שכן אמר לו החזו"א
אחר שהוא רצה להקים ישיבה בשיטת נובהרדוק
והחזו"א אמר לו שזה מתאים לאנשים לפני השואה


הובא בשמו בספר תולדות יעקב.
 
מסופר שבנובהרדוק היו הולכים לבית מרקחת ומבקשים מהמוכר ברגים וכך צחקו עליהם והגיעו לשפלות והענווה. עוד המליצו על הנעלים של הנובהרדוקערס "וכולם פותחים את פיהם בקדושה ובטהרה"
בספר "אני חומה - חייה ופועלה של הרבנית ויכנא קפלן מייסדת תנועת בית יעקב באמריקה שגדלה בבית המשגיח מברנוביץ' (רי"י לובצ'אנסקי, חתן הסבא מנובהרדוק שהיה דודה), מתואר אירוע מרשים בחנוכת הבית של ישיבת קלצק, בו נכחו גדולי ליטא. במהלך הריקודים, הריי"ל ביצע תנועת 'התהפכות'. המשגיח של ישיבת קלצק באותה תקופה, רבי חצקל לוינשטיין, שהיה איש קלם מובהק, לא אהב את המעשה ואמר לריי"ל בלשון זו: "וילכו אחרי ההבל ויהבלו".
 

הודעות מומלצות

אורחות צדיקים

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון