עבודה זרה - החילוק בין אדם להאדם | ים התלמוד | פורום אוצר התורה עבודה זרה - החילוק בין אדם להאדם | ים התלמוד | פורום אוצר התורה

אוהב ספר

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,468
תודות
7,242
נקודות
622
ע"ז ג. תוס' ד"ה כהנים: ותימה דהא אמר בעלמא דאין קברי עובדי כוכבים מטמאין באהל משום דכתיב אדם כי ימות באהל אתם קרוים אדם דכתיב (יחזקאל לד) ואתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם אתם קרוים אדם ולא עובדי כוכבים קרויין אדם ואור"ת דיש לחלק בין אדם להאדם.

ותמוה, דלכאו' ק"ו הוא, דאם סתם אדם זה לא כולל עכו"ם כ"ש האדם שמשמע יותר חשיבות.

ויש בזה ב' ביאורים:
  1. השיטמ"ק בב"ק (לח.) כתב וז"ל והיינו טעמא דהאדם הוי מיעוט אחר מיעוט אדם הוי מיעוט האדם הוי מיעוט אחר מיעוט כאומר המיושר שבאדם כמו הירך המיומנת שבירך ואין מיעוט אחר מיעוט אלא לרבות. הרא"ש ז"ל.
  2. האוה''ח (ויקרא יח ה) כתב בזה טעם דדוקא 'אדם' הוא בגי' מ"ה שהוא עניין גדול (גי' של א' מהשמות כידוע) והוא דוקא על יהודי, אבל בתוספת הה' נגרע הגימטריא הזאת עיי"ש בדבריו.
 
ובעצם החילוק שיש משמעות לאדם בלשון חשיבות או בלשון בזיון
אדם בלשון חשיבות הוא מלשון ״אדמה לקל עליון״
ואילו לשון בזיון הוא לשון ״עפר מן האדמה״
 
ותמוה, דלכאו' ק"ו הוא, דאם סתם אדם זה לא כולל עכו"ם כ"ש האדם שמשמע יותר חשיבות.
מלבי"ם ויקרא פרשת אחרי מות
קמג אשר יעשה אותם האדם יש הבדל בין שם אדם לשם האדם בה'. ששם הבא בה' (אם אינו ה' הידועה) מורה על כלל המין. וע"כ אף למ"ש ויקרא (ס' יוד) ששם אדם הבא סתם היינו מי שהשלים נפשו הרוחנית שבה יבדל מן הבהמה. בכ"מ שם האדם מוסב על המין כולו. וכולל כל מי שאינו בהמה. (וכמ"ש התוס' שיש חילוק בין אדם להאדם) ובמ"ש אשר יעשה האדם וכן וזאת תורת האדם היינו המין כולו ואינו מדבר מישראל לבד, ומאמר זה מובא בסנהדרין (דף נט) ובכ"מ בשם ר"מ וגרס נכרי שעוסק בתורה. וכן שם צדיקים וטובים כולל כל מי שהולך בדרכי הצדק. וכל מי שהוא טוב לשמים ולבריות אף שלא מב"י הוא. וכמ"ש במד' ויקרא (פ"ה) נקראו ישראל צדיקים ונקראו העמים צדיקים וכו':​
 
כי לשונו הוא מלשון ״אדמה״ לקל עליון
שאדם הוא צלם אלוקים ויכול לרומם את האדמה שבו להדמות לקל עליון
זה רק לשון 'דימוי',
והוא יכול להידמות להרבה דברים.
איך זה מורה בעיקר על הדימוי לקל עליון?
 

הודעות מומלצות

"איני מלמד את בני אלא תורה, שאדם אוכל משכרה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון