ארגון הצלה וערבים זה טוב? - ביטוח חיים | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 2 ארגון הצלה וערבים זה טוב? - ביטוח חיים | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 2
מקורות אמיתיים מרבותינו הראשונים וקצת מהאחרונים על
לימוד רפואה.
בבקשה לא ישר להתווכח אלא לקרוא קודם לכן:
.

הנה ביחס ללימוד כל חכמה או מדע מחוץ לתורה, דבר הכלול בשם "חכמות חיצוניות", מצינו ספרות ענפה ורחבה המגבילה או אוסרת את העיסוק בהם - בחלקם עקב היותם דברי מינות וכפירה, ובחלקם עקב היותם בגדר ביטול זמן תלמוד תורה. מאידך, ישנם ענפים מסויימים במדע שלא נאסר לימודם, אם כי לא חלה כל מצוה ללמוד אותם. המדובר בעיקר בשטחים הנחוצים לקיום העולם ולהתפתחותו הגשמית, וביתר שאת - אותם ענפי מדע הנחוצים להבנת ההלכה וליישומה המעשי5 . אכן, מעטים מאד ענפי המדע שלא רק שלא נאסר לימודם, אלא שמצוה מוטלת על האדם ללומדם ולעשותם6 .

המקצוע הלא-תורני העיקרי שחלה עליו . לדעת ראשונים רבים - מצוה חיובית ללומדו הוא מקצוע הרפואה. וכך כותב רב האי גאון7 :

"דעה חכמה - ואם דעתה פליאה

דעה חשבון ובין [ותבין] ספרי רפואה

ותדע לך אזי מולד לבנה

ועת המועדים שנה בשנה".



וכן כותב הרמב"ן8 :

"להבין בחכמת הרפואות, לשער כל מידה ולדעת כל תבנית, ויתר החכמות ותחבולתם וכו' ורז"ל הזהירונו עליהם וציוונו בהם".



יתר על כן, יש מהראשונים שכתבו שמצווה גדולה ללמוד רפואה וללמדה, וכך כותב רבי יוסף בן יהודה עקנין9 :

"נמצאת מלאכת הרפואה מצוה גדולה ללמדה וללמדה ועבודה רבה מהעבודות שעובדים בהם את הא-ל". ומאריך הוא מאד בחשיבות הרפואה.

וכן כתב בצוואתו, המעתיק המפורסם רבי יהודה אבן תיבון לבנו, ר' שמואל אבן תיבון10 :

"על כן, בני, אל תרף ידך מעסוק בתלמוד תורתך ובחכמת הרפואות, והוה ממעט בעסק ועסוק בתורה...".

ומעניין לציין את דברי התלמוד11 , שמהם משתמע בבירור שלימוד רפואה יש לו חשיבות בעצם הלימוד, אין בו משום ביטול תורה, ואדרבא - יש לחזר אחרי לימוד זה :

"אמר ליה רב הונא לרבה בריה, מאי טעמא לא שכיחת קמיה דרב חסדא, דמחדדין שמעתיה אמר ליה, מאי איזיל לגביה, דכי אזילנא לגביה מותיב לי במילי דעלמא, א"ל מאן דעייל לבית הכסא לא ליתיב בהדיא ולא ליפרח טפי, דהאי כרכשתא אתלת שיני יתיב, דילמא משתמטא שיני דכרכשתא ואתי לידי סכנה. א"ל הוא עסיק בחיי דברייתא ואת אמרת במילי דעלמא ? כ"ש זיל לגביה !".

קרוב לודאי, שעל סמך דברי התלמוד הללו פסק הגאון הראגצ'ובי, שלימוד הרפואה אף הוא בגדר דין, ולכן יש לו לאדם לקבוע זמן ללמוד אותה, לפי מה שיצטרך לקיום המצוה הזו12 .
 
וגם אם לא היו קופות הצדקה אז לא היו עניים?
דברים טו, יא
כִּי לֹא יֶחְדַּל אֶבְיוֹן מִקֶּרֶב הָאָרֶץ עַל כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ לֵאמֹר פָּתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לְאָחִיךָ לַּעֲנִיֶּךָ וּלְאֶבְיֹנְךָ בְּאַרְצֶךָ:
 
וכך הגר"ח גריינמן סבר לגבי 'ערבים'
הגר''ח גריינמן אמר בשיעור בבית מדרשו למטה פעם שלמדו הצלת נפשות שאם לא היה קם הצלה לא היה פצועים
וכן במלחמת המפרץ בתחילה לא היו נפגעים כלל ורק אחרי שהביאו את הטילים שמגינים מהטילים של עירק מת אחד והסביר הגר"ח גריינמן שאחרי שיש על מה לסמוך אנשים נרפים מתפילה ואמונה ולכן ניתנה הרשות למשחית. ואולי זה גם טעמו בדברים אחרים.
 
לא ברור לי מה הדיון פה
הדברים פשוטים שזה שהגזרה אמת והחריצות שקר לו יהי... [ונגד כל הראשונים פחות או יותר]
לא אמור לשנות שום דבר למעשה ולו בגלל שאין לזה מקור קדום
וגם בלא זה מסברא פשוטה הקבה ברא אותנו לחיים נורמלים ואחריות עצמית ולא אמור להיות שום יחס לזה שהוא יעזור לנו בסוף
 
האם אחד מיושבי בית המדרש קיבל הוראה ברורה מאחד מרבותינו
לגבי ביטוח בריאות וחיים
מה כן נצרך ומה כבר סותר את הביטחון.
אשמח לקבל עצה.
כידוע יש הרבה סוגי כיסויים בביטוח בריאות וכדו'
 

הודעות מומלצות

מותר להתקלח בצום י"ז בתמוז כיוון שאינו חמור...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה