• מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חדש בפורום אוצר התורה: "קבוצות ידע תורני" - התייעצו, למדו ומצאו מומחים! >>> לפרטים לחצו כאן

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,865
תודות
8,056
נקודות
897
כתב הביאור הגר"א (סי' תרסד ס"א) על הרמ"א שיש סימן בצל הלבנה [מה יקרה השנה], שהיא ממונה על המים והם מתרבים ומתחסרים בחסרונה ובתוספתה, ע"כ.

והנה ענין זה שהמים קשורים לירח, מצאנו ברד"ק (תהלים עד, יז) על מאור, וכן ברמב"ם (מורה נבוכים ח"ב פ"י), וכן במהרש"א (ב"ב עד, א ד"ה חזינן). ובקשר לזה יש ברמב"ן (בראשית מא, א, ועי' בשמות כג, כה "והירח במעיינות ובכל התהומות"), וברוקח (עה"ת פר' וירא) על אשת לוט, ועי' מדרש רבה (במדבר פרשה יב סי' ו) שקשור לשמש [ויתכן שגם מתאים עם דברי הגר"א כי הירח מקבל את אור השמש].

ואולי אפשר להסביר ע"פ זה, שהגמ' (סוכה לה, א) מבארת את הפסוק "פרי עץ הדר", ש"הדר" זה מים, עיי"ש, והגר"א (דברי הימים א טז, כז) כותב על הפסוק "הוד והדר לפניו", ש"הוד" זה אור השמש, ו"הדר" זה אור הירח שמקבל את האור מהשמש [ושמעתי לבאר שהדר זה לשון מחזיר, שהירח מחזיר את האור של השמש], וא"כ יתכן שהמים נקראים הדר, כיון שהם מושפעים מהירח, שנקרא הדר. ויל"ע אם זה נכון.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון