חנוכה - ביאור בספק האחרונים האם יד"ח בשמן גזול | ענייני דיומא חנוכה - ביאור בספק האחרונים האם יד"ח בשמן גזול | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,482
תודות
7,993
נקודות
547
הסתפקו האחרונים האם בשמן גזול יוצאים יד"ח של נר חנוכה (עיין שו"ת שואל ומשיב סי' שמ"ט).
ונראה לבאר הספק משני פנים:
א. כיון דהוי מצוה מדרבנן האם נימא דמצוה הבאה בעבירה הוא דוקא במצוה דאו' וכמש"נ לגבי ד' מינים "אמר לכם משלכם" עיין סוכה מד. או דנימא דגם במצוה דרבנן אמרינן מהב"ע. ובקובץ הערות הביא מד' תוס' סוכה שסתרו דבריהם.

ב. אופן ב'. דהרי עיקר מצות נר חנוכה על עצם "מהות האור" האם בכה"ג אמרינן מהב"ע או לא דאי נימא דעיקר המצוה על עצם מהות האור הרי בכה"ג שמדליק את הנר כבר קנאה בשינוי דהשתא השלהבת עולה וכיון שקנאה הוי שלו וחייב לברך עליו ויוצא יד"ח כמש"כ המהרצ"ח סנהדרין ו: בדין גזל חטים טחנה ואפאה עיי"ש.
 
א. כיון דהוי מצוה מדרבנן האם נימא דמצוה הבאה בעבירה הוא דוקא במצוה דאו' וכמש"נ לגבי ד' מינים "אמר לכם משלכם" עיין סוכה מד. או דנימא דגם במצוה דרבנן אמרינן מהב"ע. ובקובץ הערות הביא מד' תוס' סוכה שסתרו דבריהם.
נחלקו בזה להלכה, דעת השו"ע [תרמט,ה] להכשיר, ודעת הרמ"א לפסול.
ב. אופן ב'. דהרי עיקר מצות נר חנוכה על עצם "מהות האור" האם בכה"ג אמרינן מהב"ע או לא דאי נימא דעיקר המצוה על עצם מהות האור הרי בכה"ג שמדליק את הנר כבר קנאה בשינוי דהשתא השלהבת עולה וכיון שקנאה הוי שלו וחייב לברך עליו ויוצא יד"ח כמש"כ המהרצ"ח סנהדרין ו: בדין גזל חטים טחנה ואפאה עיי"ש.
אין כאן שינוי בשמן ואינו קונהו וממילא גם לא קונה השלהבת.
אלא מקום הספק הוא כמש"כ השואל ומשיב עצמו עפי"ד התוס' שבת נח. [בסה"ע] דאיסור הנאה נחשב שינוי מעשה, עיי"ש.
וה"נ הואיל והשמן נאסר בהנאה נחשב שינוי וקונהו.
 
אופן ב'. דהרי עיקר מצות נר חנוכה על עצם "מהות האור" האם בכה"ג אמרינן מהב"ע או לא דאי נימא דעיקר המצוה על עצם מהות האור הרי בכה"ג שמדליק את הנר כבר קנאה בשינוי דהשתא השלהבת עולה וכיון שקנאה הוי שלו וחייב לברך עליו ויוצא יד"ח כמש"כ המהרצ"ח סנהדרין ו: בדין גזל חטים טחנה ואפאה עיי"ש

אלא מקום הספק הוא כמש"כ השואל ומשיב עצמו עפי"ד התוס' שבת נח. [בסה"ע] דאיסור הנאה נחשב שינוי מעשה, עיי"ש.
וה"נ הואיל והשמן נאסר בהנאה נחשב שינוי וקונה
על ב' הטעמים צל'ב, שהרי לא קנאו קודם הדלקה, והברכה הרי מברך קודם !?
ועל טעם שני עוד קשה לי שהרי אין אדם אוסר של חבירו ?
 
על ב' הטעמים צל'ב, שהרי לא קנאו קודם הדלקה, והברכה הרי מברך קודם !?
לפו"ר י"ל שהלא מברך על מה שידליק. ובשעת ההדלקה, השמן שלו בבאין כאחת.
עוד י"ל מכיון ומצוות ההדלקה שיעמיד שמן דולק לחצי שעה (והדלקה עושה מצווה היינו כשדליק שמן הראוי לדלוק ח"ש) ממילא הברכה מתייחסת לכל אותו הזמן, ובאותה חצי שעה בוודאי השמן שלו. ויל"ד.
 
על ב' הטעמים צל'ב, שהרי לא קנאו קודם הדלקה, והברכה הרי מברך קודם !?
ועל טעם שני עוד קשה לי שהרי אין אדם אוסר של חבירו ?
לפו"ר י"ל שהלא מברך על מה שידליק. ובשעת ההדלקה, השמן שלו בבאין כאחת.
ועמד בזה השואל ומשיב :
12073_119.png
וכן המקראי קודש [חנוכה,כא] :
647856_56.png
ועל טעם שני עוד קשה לי שהרי אין אדם אוסר של חבירו ?

וכבר עמד בזה המקראי קודש :
647856_55.png
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה