קידושין - ביאור הסברא באין שתי ידים זוכות כאחד | ים התלמוד קידושין - ביאור הסברא באין שתי ידים זוכות כאחד | ים התלמוד

צריך ביאור

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
276
תודות
429
נקודות
96
במשנה בקידושין דף מ"ג: מבואר שנחלקו רבי יהודה ורבנן האם נערה המאורסה שמתגרשת מי מקבל את גיטה לדעת רבנן או היא או אביה ולדעת רבי יהודה רק אביה זכאי בקבלת גיטה ד"אין שתי ידיים זוכות כאחד" ויל"ע מה הסברא בזה שאין שתי ידיים זוכות כאחד ואם נבין את סברא זו כדי צרכה יל"ע מה הטעם של רבנן דפליגי על רבי יהודה בסברא זו?
 
לענ''ד ברש''י על אתר:
היא ואביה - או היא או אביה היא שהרי גדולה היא ויש לה יד ואמרה תורה ונתן בידה ואביה שהתורה זיכתה לו לקבל קידושיה אתקשר יציאה להוייה ודוקא נערה אבל קטנה אביה ולא היא ודוקא מן האירוסין אבל מן הנישואין היא ולא אביה דמשנשאת אין לאביה רשות בה:

אין שתי ידים זוכות כאחד - בגוף אחד:

והנה נ''ל לענ''ד שדבריו הק' של רש''י מעלים שיש ב' אופני הסברה בכח קבלת הגט.
א. פעולה של גירושין
ב. כח שפועל שיהיה גירושין

אם מדובר בפעולת גירושין, יכול להיות ששתי ידיים יוכלו לעשות זאת, שהרי זה נפעל אצל כ''א מהם.
אמנם אם זה רק כח לפעול, הרי זה ע''ד שישלח שני שלוחים להקריב עליו ק''פ או לערב עליו שרק אחד יוכל לפעול את העניין.
ויש להאריך בכ''ז
 
במשנה בקידושין דף מ"ג: מבואר שנחלקו רבי יהודה ורבנן האם נערה המאורסה שמתגרשת מי מקבל את גיטה לדעת רבנן או היא או אביה ולדעת רבי יהודה רק אביה זכאי בקבלת גיטה ד"אין שתי ידיים זוכות כאחד" ויל"ע מה הסברא בזה שאין שתי ידיים זוכות כאחד ואם נבין את סברא זו כדי צרכה יל"ע מה הטעם של רבנן דפליגי על רבי יהודה בסברא זו?
בגיטין ששם מקום המשנה הנ"ל [סד ע"ב] הגמ' אומרת משהו אחר לגמרי בטעם דברי ר"י, אי לכך נראה ש"אין שתי ידיים וכו' אינו נתינת טעם אל אמירת עצם הדין
 
בגיטין ששם מקום המשנה הנ"ל [סד ע"ב] הגמ' אומרת משהו אחר לגמרי בטעם דברי ר"י, אי לכך נראה ש"אין שתי ידיים וכו' אינו נתינת טעם אל אמירת עצם הדין
היה מי שרצה לומר כדברי הרב אבל אחרי שבגמ' שם מבואר שטעמו של רבי יהודה נלמד מפסוק מ"מ נראה שטעם הפסוק או יותר מדוייק גדר הפסוק הוא ש"אין שתי ידיים זוכות כאחד"
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

בעקבות דיון אחר שעלה כאן אשאלה את הרה''ג דכאן...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון