ראש השנה - ביאור ספר העיקרים ב"מלכיות זכרונות ושופרות" | ענייני דיומא ראש השנה - ביאור ספר העיקרים ב"מלכיות זכרונות ושופרות" | ענייני דיומא
  • פורום אוצר התורה מאחל לכל חברי הפורום שליט"א
    שנה טובה ומתוקה כתיבה וחתימה טובה בספרן של צדיקים גמורים 🌸

הצעיר שבחבורה

בית המדרש/הלכה ומנהג
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
2,840
תודות
6,913
נקודות
327
לתועלת הרבים ראית לנכון להביא את דברי העיקרים הנוגעים לעבודת היום באמירת ה"מלכיות זכרונות ושופרות"

ואצטט מתוך דבריו (מאמר א פרק ד)

הדרך הנכון שיראה לי בספירת העקרים שהם שרשים ויסודות לתורה האלהית הוא, כי העקרים הכוללים וההכרחיים לדת האלהית הם שלשה, והם מציאות השם, וההשגחה לשכר ולעונש, ותורה מן השמים.

והמורה על היות ג' העקרים הללו שרש ויסוד לאמונה אשר בה יגיע האדם אל הצלחתו האמתית, הוא מה שיסדו לנו אנשי כנסת הגדולה בתפלת מוסף של ראש השנה ג' ברכות, שהם מלכיות זכרונות ושופרות, שהם כנגד ג' עקרים הללו, להעיר לב האדם כי בהאמנת העקרים הללו עם סעיפיהם ושרשיהם כפי מה שראוי יזכה האדם בדינו לפני השם.
כי ברכת מלכיות היא כנגד עקר מציאות השם, ויורה על זה נוסח הברכה, על כן נקוה לך ה' אלהינו לראות מהרה בתפארת עוזך, להעביר גלולים מן הארץ והאלילים כרות יכרתון, לתקן עולם במלכות שדי וכו', יכירו וידעו כל יושבי תבל כי לך תכרע כל ברך תשבע כל לשון, ויקבלו כולם את עול מלכותך.
וכן ברכת זכרונות תורה על ההשגחה והשכר והעונש, וכן יורה נוסח הברכה, אתה זוכר מעשה עולם ופוקד כל יצורי קדם לפניך נגלו כל תעלומות וכו'.
וברכת שופרות היא לרמוז על העקר השלישי שהוא תורה מן השמים, ועל כן היא מתחלת אתה נגלית בענן כבודך על עם קדשך לדבר עמהם, מן השמים השמעתם קולך וכו', ולפי שמתן תורה היה באמצעות קול שופר חזק מאד כמוהו לא נהיה מן העולם, נקראת שופרות, כי הקולות והלפידים שהיו שם כבר היו בעולם כיוצא בהם או ממינם, אבל קול השופר בזולת שופר לא היה מעולם ולא יהיה כן עד זמן הגאולה, שהיא שעה שתתפרסם תורת האמת בפני כל העולם, ועל אותה שעה נאמר וה' אלהים בשופר יתקע כפי דעת קצת החכמים.​
 
וכן ברכת זכרונות תורה על ההשגחה והשכר והעונש, וכן יורה נוסח הברכה, אתה זוכר מעשה עולם ופוקד כל יצורי קדם לפניך נגלו כל תעלומות וכו'.​
ועל פי דבריו אלו מצאנו לכאורה ביאור באמירת הזכרונות​
אולם עבודת הזיכרונות קצת קשה, משום שאין נראה כלל מהפסוקים שענינו זיכרון הדין, אלא זכרון הברית, וכמו שחותמים בסוף זוכר הברית, ולא חותמים הזוכר את עמו ישראל ביום דין, וא"כ כיצד ע"י אמירת פסוקי זיכרונות נעלה זיכרונינו לטובה?​
שעניינו הוא קבלת היות הקל משגיח על כל מעשיו, שהוא עיקר גדול לעבודת הבורא, וכל היותנו עם ה' תלוי בעיקר זה.

ובענין זה יש מקום לציין לדבר נוסף שכתבתי בעבר
והבאתי שם

וכך כותב הרמב"ן (בהקדמה לביאור ספר איוב) "כי הכופר אשר יאמר כי אין הבורא יודע אישי השפלים והשגחתם כופר בתורה בכללה, וכן הכופר בהשגחה שיאמר שאין הבורא משגיח על בני אדם אם יעשו טובה או רעה ואם ישיגם ריוח והצלה או צער ואסון הכל מקרה הוא להם, לא בחפץ אלוה ולא בכוונתו להם, גם לזה אין לו חלק לעולם הבא, ולא זכרון וצדקה בתורה, לא במצותיה ואזהרותיה כי לא יפקוד האל עליהם, ולא ביעדיהם הטובים והרעים כי לא יכוין אליהם".​
 
שעניינו הוא קבלת היות הקל משגיח על כל מעשיו, שהוא עיקר גדול לעבודת הבורא, וכל היותנו עם ה' תלוי בעיקר זה.
אתה צודק שהפתיחה לברכה מלאה מענין ההשגחה והשכר והעונש
אולם בפסוקים עצמם אין זכר לכך וגם חתימת הברכה הוא זוכר הברית
ואינו כ"כ ענין למה שכתבת
 
אולם בפסוקים עצמם אין זכר לכך וגם חתימת הברכה הוא זוכר הברית
גם זכירת הברית, היא חלק מאותה ההשגחה, כך נלע"ד.

עריכה נוספת: כל מהות הזכרון, נובע הוא מהיות הקל משגיח על ברואיו, ובלא ההשגחה אין מקום ל'זכרון' כלל, כך נלע"ד.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מצרף של השבוע. זה גיליון שהתחזקתי ממנו המון...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון