בית המקדש השלישי ייבנה בידי אדם או שמיים ומתי? | בית המדרש – דיונים תורניים בית המקדש השלישי ייבנה בידי אדם או שמיים ומתי? | בית המדרש – דיונים תורניים
יש על זה רש"י בסוכה כמדומני שאומר שירד מהשמיים, והרמב"ם כותב שיש מצוה לבנות ביהמ"ק משמע שייבנה ע"י האדם.
[ויל"ע כיצד הרמב"ם יפרש הפסוק 'כי אתה ה' באש הצתה ובאש אתה עתיד לבנותה'].
 
יש על זה רש"י בסוכה כמדומני שאומר שירד מהשמיים,
וכמוהו התוס' הרא"ש והריטב"א סוברים שייבנה בידי שמיים.
והרמב"ם כותב שיש מצוה לבנות ביהמ"ק משמע שייבנה ע"י האדם.
שיטת הרס"ג שמלך המשיח יבנה אותו.
ואור החיים (ויקרא פכ"ה פכ"ה) כתב: ועל זה עתידין לתת את הדין כל גדולי ישראל, ומהם יבקש ה׳ עלבון הבית העלוב.
וז"ל: ואמר ומכר מאחוזתו, ירצה על המשכן משכן העדות אשר הוא אחוזתו יתברך שבו השרה שכינתו, ובעונותינו נמכר הבית ביד האומות, וכמאמרם ז"ל (שוחר טוב עג) בפירוש פסוק מזמור לאסף באו גוים וגו':
והודיע הכתוב כי גאולתו היא ביד הצדיק אשר יהיה קרוב לה', על דרך אומרו (לעיל י ג) בקרובי אקדש, הוא יגאל ממכר אחיו, כי האדון ברוך הוא יקרא לצדיקים אח כביכול (זוה"ק ח"ג קס:) דכתיב (תהלים קכב ח) למען אחי ורעי, והגאולה תהיה בהעיר לבות בני אדם ויאמר להם הטוב לכם כי תשבו חוץ, גולים מעל שלחן אביכם, ומה יערב לכם החיים בעולם, זולת החברה העליונה אשר הייתם סמוכים סביב לשלחן אביכם, הוא אלהי עולם ברוך הוא לעד, וימאיס בעיניו תאוות הנדמים ויעירם בחשק הרוחני, גם נרגש לבעל נפש כל חי עד אשר יטיבו מעשיהם, ובזה יגאל ה' ממכרו, ועל זה עתידין ליתן את הדין כל אדוני הארץ גדולי ישראל, ומהם יבקש ה' עלבון הבית העלוב:
[ויל"ע כיצד הרמב"ם יפרש הפסוק 'כי אתה ה' באש הצתה ובאש אתה עתיד לבנותה'].
הערוך לנר בסוכה מא. כתב שבית המקדש הגשמי ייבנה בידי אדם, ומהשמיים ירד בית המקדש הרוחני כמו שהנשמה בתוך הגוף. ולפ"ז אפשר לבאר את הפסוק שמדבר על בית המקדש של מעלה.

וז"ל: אף שגם התוספ' והריטב"א הסכימו לזה לענ"ד דוחק הוא לפרש הגמרא כן מדקאמר מהרה יבנה ביהמ"ק ולפי דברי רש"י הל"ל מהרה יגלה ביהמ"ק וכן הלשון דאיבני דקאמר משמע בנין ממש וכן לקמן (דף נ"ב) דקאמר מאן ננהו ד' חרשים ומני משיח ב"ד ומשיח בן יוסף בהדייהו ופי' רש"י משיחים שניהם אומנים לבנין ביהמ"ק ע"ש ואם כבר בנוי ומשוכלל ירד למטה מאי אומנות שייך בזה וכן מה שנאמר במשנה תמיד (פ' ז') ומה שאנו מתפללים בכל תפלותינו יה"ר שיבנה ביהמ"ק במהרה בימינו יהיו תפלות שוא כיון שכבר נבנה הוא והי' לנו להתפלל שיגלה ביהמ"ק במהרה ולכן הי' נלענ"ד דודאי ביהמ"ק לעתיד לבא יבנה בנין ממש בידי אדם ומה שנאמר מקדש ד' כוננו ידיך שנדרש בתנחומא שירד למטה הוא ביהמ"ק רוחני שיבא לתוך ביהמ"ק הנבנה גשמי כנשמה בתוך הגוף וכמו שירד במשכן ובבית המקדש האש של מעלה תוך האש של הדיוט שנבער בעצים וכן נראה במכילתא דדרש מפסוק מכון לשבתך פעלת ד' שבית המקדש של מעלה מכוון כנגד בית המקדש של מטה ועל זה קאמר מקדש ד' כוננו ידיך שלעתיד לבא כשימלוך ד' לעולם ועד לעיני כל באי עולם ישכון למטה בתוך מקדש שכבר בנוי הוא ומכוון כנגד ביהמ"ק של מטה והיינו שירד למטה תוך המקדש שיבנה ועיין בזוהר פ' וישב שמשמע שם כן אמנם כמו שלמטה בארץ אין נשמה בלא גוף כמו כן המקדש רוחני לא יקום בלא מקדש גשמי ולכן א"ש הלשון בנין בביהמ"ק שלעתיד ג"כ ומה שיש לומר ביישוב קושיות רש"י שאין בנין בלילה ובי"ט כתבתי לקמן בתוספ':
 
האדמו"ר ר' יואליש מסאטמר בדברי יואל כותב שביהמ"ק השלישי ייבנה בידי אדם ומיד אח"כ יבוא בית המקדש מלמעלה.

אגב בירושלמי כתב שבית המקדש ייבנה לפני מלכות בית דוד.
 
מתוך תפילת נחם.
כי אתה ה' באש הצתה ובאש אתה עתיד לבנותה.
מי חיבר את התפילה?
וראה
[ויל"ע כיצד הרמב"ם יפרש הפסוק 'כי אתה ה' באש הצתה ובאש אתה עתיד לבנותה'].
בבא קמא ס, ב
כי תצא אש ומצאה קוצים - תצא מעצמה, שלם ישלם המבעיר את הבערה - אמר הקדוש ברוך הוא: עלי לשלם את הבערה שהבערתי, אני הציתי אש בציון, שנאמר: ויצת אש בציון ותאכל יסודותיה, ואני עתיד לבנותה באש, שנאמר: ואני אהיה לה... חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה;
 
במ"ר בראשית כו, יט מבואר שרצו לבנות הבית עד שבא רבי יהושע בן חנניא והרגיע את הציבור, וע"ע בירושלמי תענית שהיו כמה ניסיונות לבנות הבית.
ומבואר דיש לבני אדם לבנות הבית, ולכך ניסו כמה פעמים ללא הצלחה
 
אגב בירושלמי כתב שבית המקדש ייבנה לפני מלכות בית דוד.
בבלי סנהדרין כ ע"ב מבואר שהציווי על עם ישראל הוא תחילה להמליך מלך, אח"כ להכרית זרעו של עמלק, ורק לאחר מכן לבנות את בית הבחירה, ועי' רש"י שם שהסדר הנ"ל לעיכובא, וכ"פ הרמב"ם פרק א מהלכות מלכים הלכה א ב.
ובמגילה יז ע"ב אמרו, כיון שבא דוד באת תפילה וכיון דבאת תפילה באת עבודה, והיינו שלאחר שיבוא משיח - דוד, תבוא העובדה, ועי' מהרש"א שם יח ע"א.
ועי' בירושלמי ברכות פרק ב הלכה ד שחולק על הבבלי בסדר הברכות שבשמו"ע, אך אין כלל ראיה שחולק מהותית וסובר שבית המקדש ייבנה לפני מלכות בית דוד.
אולם בירושלמי מעשר שני פרק ה הלכה ב אמרו, זאת אומרת שבית המקדש עתיד להבנות קודם למלכות בית דוד, אך עי' שו"ת שאילת דוד מאמר ציון וירושלים, ועי' של"ה תולדות אדם בית דוד נא, דהוא בזמן משיח בן יוסף.
ולכאורה י"ל שבאמת יש ב' ענינים, משיח בן דוד ומלכות בית דוד, והבית יבנה ע"י משיח בן דוד, ורק אח"כ תקום מלכות בית דוד.
 
האדמו"ר ר' יואליש מסאטמר בדברי יואל כותב שביהמ"ק השלישי ייבנה בידי אדם ומיד אח"כ יבוא בית המקדש מלמעלה.
הקדימו
הערוך לנר בסוכה מא. כתב שבית המקדש הגשמי ייבנה בידי אדם, ומהשמיים ירד בית המקדש הרוחני כמו שהנשמה בתוך הגוף. ולפ"ז אפשר לבאר את הפסוק שמדבר על בית המקדש של מעלה.
 
כיצד הרמב"ם יפרש הפסוק
הרמב״ם בא לומר הלכה למעשה מה שעל יהודי לקיים, אם חלק מביהמ''ק יבנה בידי שמים, אדרבא, אבל הרמב״ם בא לומר את ההלכה מה מוטל על יהודי בבניית ביהמ''ק.

אגב כך: הרמב״ם מתייחס לעניין זה בכ''מ ומחד בהל' מלכים כ' שמלך המשיח בונה מקדש במקומו. מאידך בהל' ביה''ב כ' ''הכל מחוייבים'' לבנות.
 
במדרש רבה יג, ב, "לכשיתעורר מלך המשיח שהוא נתון בצפון יבוא ויבנה את בית המקדש שהוא נתון בדרום".
ובבראשית רבה צז, ח, ובילקוט שמעוני בראשית ויחי קנט, "שלמה המלך בנה בית ראשון, זרובבל בנה בית שני, ומלך המשיח עתיד לבנות בית המקדש".
ויש המביאים מפסיקתא רבתי לו, ומילקוט שמעוני ישעיהו תצט, שמלך המשיח עומד על גג בית המקדש ואומר וכו', אך אין ראיה שלא הוא יבנה הבית, רק כתוב שכך עושה, ואולי עושה כן אחר שהוא בנה הבית, ועוד י"ל שזה משיח בין יוסף וזה משיח בן דוד.
 
אף אם דינו של הבית להיבנות ע"י בני אדם בעלמא, וא"צ משיח, ולא יבנה משמים ואש,
פשטות דברי הספרי דברים סב, ה שלבנות הבית צריך הוראת נביא, - על הפסוק 'אל המקום אשר יבחר ה' אלוקיכם מכל שבטיכם לשום את שמו לשכנו תדרשו ובאת שמה' תלמוד לומר לשכנו תדרשנו ובאת שמה, דרוש ומצוא ואח"כ יאמר לך נביא וכו' [ודוד המלך] מנין שלא עשה אלא על פי נביא שנאמר וכו'.
ויש שדחו שב' דינים המה, מקום הבית ובנין הבית, והוראת נביא היא לידע מקום הבית.
אך דחה זה בשו"ת בני ציון סימן א דדוד המלך ידע המקום יעו"ש.
והחת"ס או"ח סימן רח כתב כפשטות הדברים, שלבנין הבית צריך הוראת נביא.
וכ"כ התפארת ישראל על המשניות מידות פרק ג אות יג.
ובעל שאילת דוד בפתיחה לחיבורו דרישת ציון וירושלים. ושו"ת ציץ אליעזר חלק יט סימן ל.
 
המנחת חינוך (מצווה צ"ה) כתב: "גם היום אפשר שאם יתנו המלכויות רשות לבנות בית המקדש, מצווה לבנות . . אף שלדעת הרמב"ם אינו כן

ועל דברי הרמב״ם שמשיח בונה מקדש כתב
בשו"ת מנחת אלעזר (ח"ה, ליקוטים, ס' יב).: "וגם פשוט כוונתו כנראה... לא שיבנהו מלך המשיח בעצמו בדרך נס, כי לאיש אחד בעצמו אי אפשר לבנות היכל גדול, רק על ידי בונים בני ישראל, וכמו שהיה בבית ראשון בימי שלמה המלך"

בשנת תשל''ו כשבקרו חסידים אצל הגר''נ פרצוביץ הוא שאלם למה לא בונים מקדש בימינו, הוא דיבר בזה ולא קיבל את המענה שממתינים למשיח שיבנה ואמר שלמצוות תפילין לא ממתינים למשיח... ושאלו את הרבי ובמשך כמה שבתות הרבי דיבר בעניין זה וחלק מהדברים נדפסו בלקו''ש

https://drive.google.com/file/d/16-2oemD1kELG6B5PUjG68csHVH7pZmzJ/view

בסעיף ו' ובהערות
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון